Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Usługi lektorskie polegające na użyczeniu głosu do utworów z uwidocznionym nazwiskiem korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, natomiast użyczenie głosu do produkcji reklamy będzie opodatkowane stawką podatku w wysokości 8%.

Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 31 grudnia 2012 roku nr IPPP2/443-1220/12-2/MM.

Sytuacja podatnika

O wydanie indywidualnej interpretacji zwrócił się Aktor, który obecnie wykonuje usługi polegające między innymi na użyczaniu swojego głosu do filmów reklamowych, reklam radiowych, w dubbingu, w Teatrze Polskiego Radia, w wydawnictwach edukacyjnych i audiobookach. Aktor jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Do wystawianych faktur VAT przed wykonaniem usługi podpisuje umowy z przeniesieniem praw autorskich w całości lub na określony czas. Jeśli chodzi o usługi użyczania głosu do filmów normą jest przedstawianie na końcu filmu artystów, którzy użyczyli swoich głosów odpowiednim postaciom. W przypadku usługi użyczania głosu do reklam takiego zwyczaju nie ma. Taką informację można odnaleźć w studiu nagrań lub u właściciela reklamy, lecz nie jest ona publicznie podana w telewizji, radiu, czy na plakatach reklamowych lub innych materiałach promocyjnych zleceniodawcy.

W związku z powyższym Aktor zwrócił się do organu podatkowego z następującymi pytaniami:

  • Czy prawidłowe jest zastosowanie zwolnionej stawki podatku od towarów i usług zarówno dla usług użyczenia głosu do dzieł stricte artystycznych, jak i do reklam bez względu na okres przeniesienia praw autorskich,

  • Czy ma znaczenie dla takiego stanowiska fakt, że od działalności artystycznej związanej z reklamą nie stosuje się w Polsce tantiem, a w stosunku do pozostałych pól tej działalności tak.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług ze zwolnienia od podatku korzystać mogą usługi w zakresie kultury oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana. Jednakże, usługi te – aby mogły korzystać ze zwolnienia – świadczone muszą być przez specyficzne podmioty, tj. podmioty prawa publicznego, podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym, wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Analizując możliwość zwolnienia świadczonych przez Aktora usług na gruncie powyższych przepisów organ podatkowy wskazał, że zgodnie z art. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.

Jednocześnie na podstawie art. 8 ust. 2 ww. ustawy twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Dokonując analizy opisu sprawy organ podatkowy uznał, iż Aktor świadcząc usługi jako lektor występuje jako twórca w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, które wynagradzane będzie w formie honorariów. Dlatego w tym zakresie, w którym Aktor występuje jako twórca i otrzymuje z tego tytułu honorarium korzysta ze zwolnienia od podatku przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast analizując definicję reklamy oraz usługi reklamowej organ podatkowy wskazał, iż celem reklamy jest przekonanie odbiorców o zaletach produktu poprzez przekazanie pozytywnych informacji, producent stara się zainteresować towarem potencjalnych klientów, wzbudzić pragnienie posiadania produktu i w ten sposób doprowadzić do zawarcia transakcji kupna-sprzedaży. Natomiast usługa reklamowa obejmuje wszelką działalność promocyjną, jak również wszelkie czynności stanowiące integralną część kampanii reklamowej, które przyczyniają się do reklamy produktu lub usługi, nawet jeśli towary te i usługi, rozpatrywane odrębnie, nie zawierają treści reklamowych.

W związku z tym, Aktor użyczając głosu dla produkcji reklamy telewizyjnej oraz radiowej nie świadczy usługi kulturalnej. Zatem rezultatem wykonywanych przez Aktora czynności nie jest wytwór z dziedziny sztuki prezentujący treści o charakterze kulturalnym w ogólnym tego słowa znaczeniu. Wynikiem usługi jest jedynie powstanie reklamy, która ma na celu promocję wizerunku oraz produktów zleceniodawcy, co w żaden sposób nie przekłada się na tworzenie i upowszechnianie kultury. Bowiem Aktor działa jedynie w charakterze twórcy, a w ramach zawieranych przez niego umów z producentami i zleceniodawcami w zamian za wynagrodzenie zobowiązuje się do świadczenia usług polegających na udziale w nagraniu reklam telewizyjnych oraz radiowych w zakresie przedstawionym w umowie – tym samym na mocy art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 oraz poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy – ma prawo zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 8% w stosunku do świadczonych usług.

Podstawa prawna: art. art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 oraz poz. 181 załącznika nr 3, art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.