Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

ŚWIADCZENIE USŁUG W KRAJU I ZA GRANICĄ , AKTUALNOŚCI , WYSOKOŚĆ OPODATKOWANIA (art. 41-85)

November 17, 2017

Usługi organizacji staży oraz praktyk dla uczniów i nauczycieli

0 1028

Świadczenie usług polegających na organizacji u przedsiębiorców i pracodawców staży oraz praktyk dla uczniów i nauczycieli podlega opodatkowaniu stawką w wysokości 23%.

Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 12 października 2017 roku nr 0115-KDIT1-2.4012.543.2017.1.AGW

Sytuacja Podatnika

Przedsiębiorca świadczący usługi na rzecz partnera w zakresie staży i praktyk z projektów unijnych dofinansowanych ze środków unijnych dotyczących kształcenia zawodowego uczniów i nauczycieli, ma za zadanie zorganizowanie staży i praktyk u przedsiębiorców i pracodawców.

Zadanie to jest połączone z kształceniem zawodowym uczniów szkół zawodowych i techników, czyli podnoszeniem kompetencji zawodowych uczniów w formie szkoleń zawodowych, kursów kwalifikacyjnych, zdobywaniu uprawnień, doradztwa zawodowego, praktyki i staży w przedsiębiorstwach powiązanych z kierunkiem kształcenia.

Czy usługi stażów i praktyk zorganizowanych przez przedsiębiorcę dla uczniów i nauczycieli szkół zawodowych, techników i szkół policealnych finansowane ze środków unijnych korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług?

Stanowisko Dyrektora

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

  3. finansowanych w całości ze środków publicznych

oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

  • oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Definicja kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego została zawarta w art. 44 rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 str. 1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. W myśl ww. art. 44 rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Możliwość skorzystania ze zwolnienia w odniesieniu do świadczenia usługi (ale też i dostawy towarów) ściśle związanej z usługą kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego wymaga spełnienia określonych warunków, na które wskazuje TSUE m.in. w sprawie Horizon College C-434/05. Po pierwsze, zarówno główna działalność edukacyjna, jak i dostawa towarów lub świadczenie usług ściśle związane z tą działalnością muszą być wykonywane przez jeden z podmiotów, o których mowa w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE. Po drugie, świadczenie usług lub dostawa towarów ściśle związanych z czynnościami głównymi muszą być konieczne do wykonywania transakcji podlegających zwolnieniu. Po trzecie, świadczenie usług i dostawa towarów są wyłączone z zakresu zwolnienia, jeżeli ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez dokonywanie transakcji stanowiących bezpośrednią konkurencję w stosunku do działalności przedsiębiorstw wykonujących działalność gospodarczą, objętej VAT.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego w kontekście przepisów prawa oraz orzecznictwa TSUE prowadzi do stwierdzenia, że usługi polegające na organizacji u przedsiębiorców i pracodawców staży i praktyk dla uczniów i nauczycieli nie są usługami kształcenia zawodowego ani przekwalifikowania zawodowego. Jakkolwiek są one ściśle związane z ww. usługami, lecz nie są świadczone przez podmiot świadczący usługę główną. Z uwagi zatem na ww. fakt, tj. nie wykonywanie głównej działalności edukacyjnej nie będą miały zastosowania przepisy zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług, pomimo, że czynności te będą finansowane w 70% ze środków publicznych.

W związku z tym, że przedmiotowe usługi nie będą objęte zwolnieniem, ani obniżonymi stawkami podatku na podstawie innych przepisów ustawy i rozporządzeń wykonawczych wydanych na jej podstawie, będą podlegały opodatkowaniu stawką podatku 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Podstawa prawna: art. 43 ust. 1 pkt 29, art. 146a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.