Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Podatnik, chcąc skorzystać z możliwości zastosowania stawki 0% dla usługi spedycji międzynarodowej, to winien posiadać dokumenty, które w sposób jednoznaczny potwierdzałyby fakt przekroczenia granicy z państwem trzecim.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 8 października 2013 roku nr IBPP4/443-314/13/EK.

Sytuacja Podatnika

O wydanie indywidualnej interpretacji do organu podatkowego zwrócił się Podatnik, który otrzymuje zlecenia wykonania usług transportowych dla kontrahenta polskiego polegające na przewozie towaru z Polski do portów morskich na terenie Unii Europejskiej. Towary te są dalej transportowane drogą morską do krajów spoza Unii Europejskiej. Usługi wykonuje sam Podatnik bądź zleca wykonanie w/w transportu innemu przewoźnikowi.

Usługa potwierdzona jest listem przewozowym CMR stosowanym w komunikacji międzynarodowej. Oprócz ww. dokumentu Podatnik posiada zlecenie klienta z którego wynika, iż miejscem załadunku i odprawy celnej jest Polska. Natomiast miejscem dostarczenia towaru jest Belgia, a miejscem docelowym towaru jest Wenezuela, tj. kraj spoza Unii Europejskiej. 

Wątpliwości Podatnika dotyczą kwestii prawidłowości opodatkowania usługi transportu stawką 0%, której wykonanie kończy się na terenie państwa nie należącym do UE. 

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Z uregulowań art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż prawo Podatnika do zastosowania dla usług międzynarodowego transportu towarów preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0% uzależnione jest od posiadania dokumentów potwierdzających jednoznacznie, że w wyniku przewozu towaru z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Istotą przywołanego przepisu jest zobowiązanie Podatnika do udowodnienia, iż towary będące przedmiotem transportu rzeczywiście przekroczyły granicę z państwem trzecim. Podstawowe znaczenie dla udokumentowania międzynarodowego transportu towarów jest list przewozowy stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, który potwierdzałby fakt, iż nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Dopuszczalne są też inne dokumenty, przy czym ustawodawca nie określił jakie to mają być dowody, jednak muszą one jednoznacznie, w sposób niebudzący wątpliwości, potwierdzać spełnienie ww. wymogu. Zatem, chcąc zastosować stawkę podatku w wysokości 0%, podatnik powinien posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne i potwierdzające faktyczne świadczenie usługi transportu międzynarodowego. 

Zatem odnosząc się do świadczonych przez Podatnika usług spedycji międzynarodowej organ podatkowy stwierdził, że Spółka nie posiada odpowiedniego dokumentu, który potwierdziłby w sposób jednoznaczny fakt przekroczenia granicy z państwem trzecim. Podatnik nie będzie uprawniony zatem do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla ww. usług. Z posiadanego dokumentu CMR nie wynika jednoznacznie, że z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Z dokumentu tego wynika bowiem jedynie, że Podatnik dostarczył towar do portu w Belgii. Natomiast dalszy jego transport poza terytorium Unii Europejskiej jest niepotwierdzony. Podatnik posiada także zlecenie wykonania z którego co prawda wynika, iż miejscem dostarczenia jest port morski znajdujący się na terenie UE, a miejscem docelowym towaru jest kraj spoza Unii Europejskiej jednakże z dokumentu tego również nie wynika w sposób jednoznaczny, iż towar opuścił terytorium Unii Europejskiej.

Natomiast jeżeli Podatnik w przedmiotowym przypadku chce skorzystać z możliwości zastosowania stawki 0%, to winien w myśl art. 83 ust. 5 pkt 1 ww. ustawy posiadać odpowiednie dokumenty, które w sposób jednoznaczny potwierdzałyby fakt przekroczenia granicy z państwem trzecim. Takim dokumentem potwierdzającym powyższy fakt może być dokument potwierdzający zamknięcie procedury celnej wywozu towaru z terytorium Unii Europejskiej. Należy jednak zaznaczyć, że może to być również każdy inny dokument potwierdzający jednocześnie wywóz towaru z terytorium Unii Europejskiej na terytorium państwa trzeciego. 

Podstawa prawna: art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.