Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

OŚWIATA I KULTURA , AKTUALNOŚCI , WYSOKOŚĆ OPODATKOWANIA (art. 41-85)

March 17, 2015

Usługi sportowo-rekreacyjne świadczone przez Zakład Budżetowy a VAT

0 996

Zakład budżetowy Miasta nie ma podstaw prawnych do korzystania ze zwolnienia z podatku VAT do usług organizacji lub współorganizacji imprez sportowo-rekreacyjnych, jak również nie może korzystać ze zwolnienia w stosunku do pobieranych kwot wpisowego od zawodników za uczestnictwo w zawodach.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 26 lutego 2015 roku nr IBPP3/443-1432/14/EJ.

Sytuacja podatnika

O wydanie indywidualnej interpretacji do organu podatkowego zwrócił się Zakład Budżetowy, czynny podatnik podatku VAT, którego przedmiotem działalności jest udostępnianie bazy sportowo-rekreacyjnej uczniom szkół z terenu Miasta, klubom sportowym i organizacjom kultury fizycznej oraz mieszkańcom Miasta, upowszechnianie kultury fizycznej przez organizowanie zajęć sportowych i sportowo-rekreacyjnych, a także tworzenie bazy sportowej i ustalanie zasad jej wykorzystania.

Czynności związane z organizacją imprez sportowo-rekreacyjnych są realizowane przez Zakład Budżetowy na podstawie miejskiego kalendarza imprez bez zawierania umów. Ponadto Zakład Budżetowy wraz z Miastem są współorganizatorami zawodów sportowych, które odbywają się poza administrowanymi obiektami, miedzy innymi na ulicach Miasta lub w plenerze. W związku z tym, za swoje usługi wystawia na rzecz Miasta faktury, traktując je jako wykonywanie zadań publicznych Miasta. Ponadto Zakład jako współorganizator imprez na zlecenie innych instytucji przeprowadza zawody sportowo-rekreacyjne, za które również wystawia faktury VAT stosując zwolnienie od podatku VAT. Jednocześnie na większości organizowanych zawodów pobiera od uczestników opłatę startową. Do wszystkich świadczonych usług Zakład Budżetowy stosuje zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT.

W związku z powyższym Zakład Budżetowy zwrócił się do organu podatkowego z zapytaniem, czy wpisowe pobierane od uczestników zawodów, a także należności za organizację usług sportowo-rekreacyjnych, w tym na obiektach oddanych do używania przez Miasto na zasadach trwałego zarządu oraz nieodpłatnie, na innych obiektach niepozostających w administrowaniu Ośrodka, na zlecenie Miasta lub na zlecenie innych instytucji podlega zwolnieniu od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Dokonując analizy art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług organ podatkowy wskazuje, iż podatnik, aby móc skorzystać ze zwolnienia w nim przewidzianego winien spełnić przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przedmiotowym. Przesłanka o charakterze podmiotowym jest spełniona wówczas, gdy świadczącym usługę jest podmiot spełniający określone warunki – są to kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Z kolei przesłanka o charakterze przedmiotowym odnosi się do charakterystyki usług świadczonych przez te podmioty – są to usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, a także są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim.

W przedmiotowej sprawie Zakład Budżetowy posiada status jednostki organizacyjnej Miasta działającej w formie zakładu budżetowego – nie jest zatem ani klubem sportowym, ani związkiem sportowym oraz związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych.

Reasumując, organ podatkowy stwierdził, iż Zakład Budżetowy nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ww. ustawy, a zatem nie ma podstaw prawnych do korzystania ze zwolnienia z podatku VAT do ww. usług organizacji lub współorganizacji imprez sportowo-rekreacyjnych świadczonych na rzecz Miasta czy też innych instytucji, jak również nie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT w stosunku do pobieranych kwot wpisowego od zawodników za uczestnictwo w zawodach.

Podstawa prawna: art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.