Wykonywane przez Gminę usługi dotyczące zarządzania cmentarzem, związane z udostępnieniem miejsca do pochówku, rezerwacją miejsca na cmentarzu, przedłużeniem używalności grobu, udostępnieniem kaplicy oraz wjazdem na cmentarz, podlegają opodatkowaniu VAT według stawki 8%.
Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 10 stycznia 2012 roku numer ILPP1/443-1298/11-6/MS.
Sytuacja podatnika
Do Dyrektora Izby Skarbowej zwróciła się Gmina, która od 1 lipca 2011 roku prowadzi samodzielny zarząd cmentarza komunalnego położonego na terenie Miasta. W związku z tym w kasie Urzędu Miasta i Gminy pobierane są opłaty za:
• udostępnienie miejsca do pochówku,
• rezerwację miejsca na cmentarzu,
• przedłużenie używalności grobu,
• udostępnienie kaplicy,
• wjazd na cmentarz.
Powyższe usługi objęte są jednym grupowaniem według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU): 96.03.12.0. W związku z powyższym, Gmina zwróciła się o udzielenie odpowiedzi na pytanie czy powyższe opłaty za cmentarz opodatkowane są podatkiem VAT w wysokości 8%.
Zdaniem Gminy, opłaty za korzystanie z cmentarza komunalnego pobierane przez Gminę jako zarządcę, o którym mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 roku o cmentarzach i chowaniu, są pobierane na podstawie umowy cywilnej zawartej z podmiotem wnoszącym opłatę i stanową dla Gminy należność za usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z tym, że usługi o symbolu PKWiU 96.03 zostały wymienione w poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, na mocy art.41 ust.2, usługi te objęte są stawką VAT 8%.
Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej
Organ podatkowy uznał stanowisko Gminy za prawidłowe. Po analizie przepisów ustawy o VAT, Dyrektor Izby Skarbowej wyciągnął następujące wnioski:
• wyłączenie organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników podatku od towarów i usług oraz zwolnienie od podatku jednostek samorządu terytorialnego ma charakter wyłącznie podmiotowo – przedmiotowy,
• w celu skorzystania przez ww. podmioty z wyłączenia lub ze zwolnienia od podatku konieczne jest spełnienie dwóch kumulatywnych warunków:
- czynności – co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT – muszą być wykonane przez ściśle określone podmioty,
- ponadto czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez te podmioty władztwa publicznego.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników lub też sprawiają, że czynności te korzystają ze zwolnienia od podatku, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na ogólnych zasadach.
Biorąc pod uwagę powyższe rozważania, organ podatkowy stwierdził, iż w przedmiotowej sprawie Gmina nie działa jako organ władzy publicznej, zatem nie może skorzystać z wyłączenia od opodatkowania, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy. Ponadto, z uwagi na fakt, iż przedmiotowe opłaty pobierane są na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, Gmina nie może też skorzystać ze zwolnienia od podatku, zgodnie z powołanym § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji przedmiotowe opłaty za usługi dotyczące zarządzania cmentarzem stanowią sprzedaż opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.
Stawka podatku dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 8%. W poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy, wymieniono sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 96.03 – usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną. Jeżeli opisane usługi zostały przez Gminę prawidłowo zaklasyfikowane, podlegają opodatkowaniu stawką VAT 8%.
Podstawa prawna: art.15 ust.6, art.41 ust.2 w powiązaniu z art.146a pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług; § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.