Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

GMINY I POWIATY , OŚWIATA I KULTURA , KASY REJESTRUJĄCE

May 1, 2017

Ustalenie obrotu uprawniającego do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy

0 1074

Gmina prowadzi od dawna w większości usługi na rzecz podmiotów gospodarczych oraz w mniejszym stopniu dla osób fizycznych. W ramach wykonywanej działalności w 2016 roku świadczyliśmy usługi związane ze zbieraniem odpadów, wynajem lokali zarówno na cele mieszkalne jak i użytkowe. Za wynajem wystawiane są faktury a zapłata za te czynności odbywa się wyłącznie na konto bankowe. Sprzedajemy też drewno opałowe i sadzonki drzew i krzewów leśnych - zapłata następuje w formie gotówkowej - w tamtym roku uzyskaliśmy z tego tytułu kwotę 17.500 zł netto. Razem kwoty uzyskane z tytułu sprzedaży i świadczenia usług dla osób prywatnych wyniosły 55.500 zł netto (38.000 zł to kwota wpływu na rachunek bankowy). Czy do limitu 20.000 zł wlicza się tylko wpłaty gotówkowe czy również te, które są wpłacane na konto? Czy powinniśmy mieć od tamtego roku kasę fiskalną, jeżeli wpłaty gotówkowe nie przekroczyły 20.000 zł? 

ODPOWIEDŹ

Gmina miała obowiązek ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej z tytułu sprzedaży drewna i sadzonek - po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym przekroczyła obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20 000 zł sumując obrót uzyskany zarówno ze sprzedaży drewna, sadzonek jak i usług związanych ze zbieraniem odpadów i wynajmu lokali

UZASADNIENIE

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z cytowanego przepisu jednoznacznie wynika obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących w przypadku dokonywania sprzedaży na rzecz dwóch rodzajów podmiotów, a mianowicie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2015 roku do 31 grudnia 2016 roku, kwestię zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących regulowało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, zwalniano z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 roku podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł.

Na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia do dnia 31 grudnia 2016 roku zwalniano również podatników, którzy dokonywali dostaw towarów lub świadczyli usługi zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, wymienione w części I załącznika do rozporządzenia, w przypadku gdy udział obrotu z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitym obrocie podatnika realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zwany „udziałem procentowym obrotu”, był w poprzednim roku podatkowym wyższy niż 80%.

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust.1 pkt 1, zwolnienie to traciło moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł (§ 5 ust. 1 rozporządzenia). 

Powyższe zwolnienie ma charakter podmiotowy gdyż dotyczy podmiotu. Ponieważ obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej wynikający z treści art. 111 ust. 1 ustawy dotyczy podatników, którzy dokonują dostaw/świadczeń na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych to ustalając obrót uprawniający podatnika do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 3 ust. 1 rozporządzenia należy uwzględniać cały obrót osiągnięty przez podatnika na rzecz ww. osób, tj. zarówno z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania na podstawie ww. rozporządzenia jak i niekorzystających ze zwolnienia.

Jak stanowił § 2 ust. 1 rozporządzenia – zwalniano z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym gdyż dotyczy przedmiotu działalności. 

Na podstawie opisu przedstawionego w pytaniu można uznać, iż Gmina stosuje następujące symbole PKWiU do wykonywanych czynności:

  • Usługi związane ze zbieraniem odpadów: 38.1

  • Najem lokali na cele mieszkalne: 68.20.11,

  • Najem lokali na cele użytkowe: 68.20.12,

  • Sprzedaż drewna opałowego: 02.20.14,

  • Sprzedaż sadzonek drzew i krzewów leśnych: 02.10.11.

Stosownie do § 2 ust. 2 powołanego rozporządzenia, w przypadku podatników dokonujących dostawy towarów lub świadczenia usług, o których mowa w poz. 21, 26, 27 i 49 załącznika do rozporządzenia, zwolnienie ma zastosowanie, jeżeli dostawa towarów i świadczenie usług w całości zostały udokumentowane fakturą. 

Usługi świadczone przez Gminę to usługi wymienione w poz. 5 - usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu: PKWiU 38.11.1 oraz w poz. 26 – wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi PKWiU ex 68.20.1. – te ostatnie są dokumentowane fakturą, więc mogą korzystać ze zwolnienia określonego w § 2 ust. 2 rozporządzenia. Dodatkowo zapłata w całości następuje na konto bankowe, co oznacza możliwość korzystania również ze zwolnienia określonego w poz. 38 załącznika do rozporządzenia.

Natomiast sprzedaż drewna opałowego oraz sadzonek i nie może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie rozporządzenia.  Zatem zasadne będzie odniesienie się do przepisów regulujących zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej o charakterze podmiotowym tj. dotyczących limitów obrotu, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia. 

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że każda sprzedaż/świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma wpływ na wielkość obrotu, który określa termin rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Aby prawidłowo wyznaczyć ten termin należy sumować całą sprzedaż/świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Z tej sumy obrotu nie podlega wyłączeniu sprzedaż towarów i usług, które na mocy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, jako wymienione w załączniku do rozporządzenia zostały przedmiotowo zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, zatem bierze się pod uwagę obrót uzyskany ze sprzedaży wszystkich czynności wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych (wszystkie rodzaje działalności). 

Z opisu wynika, iż sprzedaż w zakresie czynności niepodlegających zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej (sprzedaż drewna opałowego i sadzonek) wyniosła 17.500 zł netto, natomiast sprzedaż razem na rzecz osób wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy wyniosła 55.500 zł netto.  W związku z tym, iż aby określić prawo do zwolnienia ze względu na udział procentowy obrotów należało w 2016r. brać pod uwagę rok 2015 (brak informacji w tym zakresie) wiec nie możemy określić na tej podstawie tego prawa. Niemniej, na podstawie przedstawionych danych Gmina nie ma prawa do korzystania z tego zwolnienia w 2017 roku, ponieważ w 2016 roku udział obrotu z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitym obrocie Gminy realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych był w tym roku podatkowym niższy niż 80% (38.000 zł / 55.500 zł x 100 % = udział procentowy obrotu 68,46 - wzór zastosowany do tego wyliczenia zamieściliśmy w artykule „Usługi kurierskie a kasa fiskalna w 2017 roku”).

Podsumowując powyższe, po przekroczeniu limitu obrotów w wysokości 20.000 zł (do wyliczenia którego uwzględnia się również obrót zwolniony z obowiązku ewidencjonowania), Gmina utraciła prawo do zwolnienia podmiotowego i miała obowiązek rozpoczęcia ewidencjonowania (zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia po upływie 2 miesięcy następujących po miesiącu w którym ten limit został przekroczony) obrotu z tytułu sprzedaży drewna opałowego i sadzonek oraz każdej innej sprzedaży nieobjętej zwolnieniem (niewymienionej w załączniku do rozporządzenia). W sytuacji utraty prawa do zwolnienia ze względu na przekroczenie limitu obrotów, Gmina nadal nie ma obowiązku ewidencjonowania na kasie obrotów z tytułu wykonywania czynności korzystających ze zwolnienia z ewidencjonowania, wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Anna Kassian

Podstawa prawna: art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, §2 ust. 1 i 2, § 3 ust. 1 pkt 1 i 3, § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.