Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

GMINY I POWIATY , AKTUALNOŚCI , ODLICZENIE I ZWROT PODATKU VAT. ODLICZANIE CZĘŚCIOWE (art. 86-95)

July 27, 2015

Utrzymanie gminnej oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacji sanitarnej a VAT

0 989

Gmina ma prawo do odzyskania podatku VAT z faktur otrzymywanych od 1 stycznia 2011 roku w związku z wydatkami poniesionymi za świadczenie usług w zakresie eksploatacji zbiorczych oczyszczalni ścieków i zbiorczej sieci kanalizacji sanitarnej oraz z wydatkami poniesionymi za zakup urządzeń oraz armatury sieci i urządzeń kanalizacyjnych.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 10 lipca 2015 roku nr IPTPP1/4512-216/15-4/MSu.

Sytuacja Podatnika

O wydanie indywidualnej interpretacji do organu podatkowego zwróciła się Gmina, która zleca usługi w zakresie eksploatacji zbiorczych oczyszczalni ścieków i zbiorczej kanalizacji sanitarnej na terenie Gminy. Wykonawca świadczy usługi na podstawie zawartej umowy z Przedsiębiorstwem Kanalizacyjnym, które natomiast wystawia faktury mieszkańcom gminy podłączonym do zbiorczej oczyszczalni ścieków lub do zbiorczej kanalizacji sanitarnej za odprowadzanie ścieków. Uiszczone opłaty stanowią dochód Gminy.

Wykonawca korzysta z urządzeń i sieci kanalizacyjnych na podstawie zawartej umowy na świadczenie usług w zakresie eksploatacji i obsługi zbiorczych oczyszczalni ścieków i zbiorczej sieci kanalizacji sanitarnej. Gmina na podstawie zawartej umowy płaci Wykonawcy wynagrodzenie ryczałtowe miesięczne za świadczone usługi na podstawie wystawionej przez Wykonawcę faktury VAT. Faktury związane z zakupem urządzeń oraz armatury sieci i urządzeń kanalizacyjnych oraz świadczeniem usług w zakresie eksploatacji zbiorczych oczyszczalni ścieków i zbiorczej sieci kanalizacji sanitarnej oraz faktury związane z eksploatacją zbiorczych oczyszczalni ścieków i zbiorczej sieci kanalizacji sanitarnej wystawiane są na Gminę.

Przystępując do realizacji inwestycji Gmina zamierzała wykorzystać urządzenia oraz armaturę sieci i urządzenia kanalizacyjne do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Urządzenia kanalizacyjne zostały wybudowane w różnych okresach. Gmina przed 1 lipca 2010 roku nie pobierała od mieszkańców opłat za ścieki. Eksploatacja i utrzymanie oczyszczalni były w 100% kosztem Gminy. Wprowadzone taryfy za ścieki od 1 stycznia 2011 roku nigdy nie pokrywały kosztów utrzymania i eksploatacji urządzeń kanalizacyjnych. Taryfy ustalone były tylko w oparciu o uzasadnione koszty, bez uwzględniania kosztów w zakresie usuwania awarii, wykonywania koniecznych napraw, bieżących i kompleksowych remontów, wymiany armatury. Ponadto Gmina od 1 stycznia 2011 roku ustala dopłaty do cen za odprowadzanie ścieków. Gmina nie zarabia na prowadzeniu działalności w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków.

W związku z powyższym Gmina nie skorzystała z prawa do odliczenia podatku VAT przy realizacji przedmiotowej infrastruktury. Gmina uważa, że jeżeli nie pobierała opłat za ścieki od mieszkańców gminy, to nie przysługiwało jej prawo do odliczenia. Koszt utrzymania powstałej infrastruktury stanowił wydatek budżetu gminy.

W analizowanej sprawie wątpliwości Gminy dotyczą prawa do odzyskania podatku VAT z faktur otrzymywanych od 1 stycznia 2011 roku w związku z wydatkami poniesionymi za świadczenie usług w zakresie eksploatacji zbiorczych oczyszczalni ścieków i zbiorczej sieci kanalizacji sanitarnej oraz z wydatkami poniesionymi za zakup urządzeń oraz armatury sieci i urządzeń kanalizacyjnych.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Analiza obowiązujących regulacji prawnych oraz orzecznictwa TSUE prowadzi do stwierdzenia, że Gmina ponosząc od 1 stycznia 2011 roku wydatki za świadczenie usług w zakresie eksploatacji zbiorczych oczyszczalni ścieków i zbiorczej sieci kanalizacji sanitarnej oraz wydatki na zakup urządzeń oraz armatury sieci i urządzeń kanalizacyjnych dokonywała ich w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków i działała w charakterze podatnika podatku VAT.

Pomimo, iż Gmina przystępując do realizacji inwestycji zamierzała wykorzystać urządzenia oraz armaturę sieci i urządzenia kanalizacyjne do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, to jednak od 1 stycznia 2011 roku włączyła je do prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków. W związku z tym, pobiera od mieszkańców Gminy opłaty za ścieki i wystawia faktury za odbiór ścieków. Zatem wykorzystuje wszystkie sieci, o których mowa powyżej do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Reasumując organ podatkowy stwierdził, iż Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT z faktur otrzymywanych od 1 stycznia 2011 roku od wydatków za świadczenie usług w zakresie eksploatacji zbiorczych oczyszczalni ścieków i zbiorczej sieci kanalizacji sanitarnej oraz od wydatków poniesionych na zakup urządzeń oraz armatury sieci i urządzeń kanalizacyjnych, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ww. ustawy, była w okresie rozliczeniowym wyższa od podatku należnego, Gminie przysługiwało prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ww. ustawy.

Wobec powyższego, skoro Gmina nie skorzystała z prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu przedmiotowych wydatków w terminach wskazanych w art. 86 ust. 10 i ust. 11 ww. ustawy, to będzie mogła to uczynić poprzez złożenie korekt deklaracji podatkowych na zasadach określonych w art. 86 ust. 13 ww. ustawy za okresy, w których wystąpiło prawo do odliczenia podatku, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Podstawa prawna: art. 86 ust. 10, ust. 11 i ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.