Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

OŚWIATA I KULTURA , AKTUALNOŚCI , ODLICZENIE I ZWROT PODATKU VAT. ODLICZANIE CZĘŚCIOWE (art. 86-95)

March 5, 2015

Utrzymanie sali gimnastycznej a prawo do odliczenia podatku naliczonego

0 1166

W przypadku wydatków związanych z utrzymaniem sali gimnastycznej, których nie można jednoznacznie przypisać poszczególnym rodzajom działalności, tj. opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu, Podatnik nie może odliczyć w całości podatku naliczonego na fakturach dokumentujących wydatki bieżące związane z utrzymaniem sali.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 30 grudnia 2014 roku nr IBPP3/443-1208/14/EJ.

Sytuacja Podatnika

O wydanie indywidualnej interpretacji do organu Podatkowego zwrócił się Podatnik, który jest zarządcą budynków przekazanych szkole. W ramach pomieszczeń zarządzanych i administrowanych znajdują się m.in. sala gimnastyczna, która w przeważającej części jest wykorzystywana do zajęć lekcyjnych dla uczniów uczęszczających do placówki. Czynności powyższe są czynnościami, które dla celów podatku od towarów i usług klasyfikowane są jako czynności niepodlegające opodatkowaniu. Podatnik wykorzystuje również przedmiotową salę gimnastyczną do działalności komercyjnej w postaci najmu sali klubom sportowym, przedsiębiorcom, poszczególnym osobom fizycznym, które wykorzystują salę dla własnych celów sportowo-rekreacyjnych. Powyższe czynności są klasyfikowane jako czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i podlegają opodatkowaniu stawką podstawową 23%.

Podatnik ponosi różnego rodzaju koszty związane z utrzymaniem sali gimnastycznej takie jak: np. zakup środków czystości, koszty ogrzewania sali, koszty energii elektrycznej, remontów, zakupu artykułów sportowych. Wyżej opisane koszty związane są z wykonywaniem przez Podatnika czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. zajęcia szkolno-lekcyjne, jak i czynnościom podlegającym opodatkowaniu - najem sali gimnastycznej. Dodatkowo Podatnik nie ma możliwości wyodrębnienia jaka część tych wydatków ogólnych związanych z utrzymaniem sali gimnastycznej służy czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu, a jaka czynnościom opodatkowanym.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Podatnika dotyczą prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki bieżące związane z utrzymaniem sali gimnastycznej.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy prawa oraz opis zdarzenia przyszłego organ podatkowy stwierdził, iż w przypadku wydatków związanych z utrzymaniem sali gimnastycznej, których nie można jednoznacznie przypisać poszczególnym rodzajom działalności, tj. opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu, Podatnik nie może odliczyć w całości podatku naliczonego na fakturach dokumentujących wydatki bieżące związane z utrzymaniem sali.

W konsekwencji Podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług służących wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem Podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, jednakże tylko w takim zakresie, w jakim wydatki na utrzymanie sali gimnastycznej można przyporządkować działalności gospodarczej podlegającej VAT w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług oraz dyrektywy 2006/112/WE i związanej z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Oznacza to, że Podatnik zobowiązany jest do wyodrębnienia takiej części podatku naliczonego, którą można przypisać czynnościom opodatkowanym, a wybór metody wyodrębnienia tych kwot podatku naliczonego należy wyłącznie do obowiązków Podatnika. W związku z tym, że ani przepisy ustawy, ani przepisy wykonawcze do ustawy nie zawierają zapisu dotyczącego sposobu wyliczenia tych części, jak już wskazano można przyjąć różne rozwiązania. Warto nadmienić, że zastosowane przez Podatnika metody, czy też sposoby na podstawie, których dokona on wydzielenia odpowiedniej kwoty podatku naliczonego muszą odpowiadać wartościom faktycznym i rzeczywistym. Natomiast ocena prawidłowości przyjętych rozwiązań może nastąpić jedynie w drodze przeprowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy organ pierwszej instancji.

Podstawa prawna: art. 86 ust. 1, art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.