Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

OŚWIATA I KULTURA , AKTUALNOŚCI , ZAKRES OPODATKOWANIA (art. 5-14)

November 13, 2017

Użyczenie boiska sportowego jako czynność niepodlegająca opodatkowaniu

0 1120

Nieodpłatne użyczenie boiska sportowego przez jednostkę samorządu terytorialnego należy uznane za nieodpłatne świadczenie usług.

Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 3 października 2017 roku nr 0115-KDIT1-2.4012.525.2017.1.KK

Sytuacja Podatnika

Szkoła Podstawowa jest jednostką budżetową Gminy, która z dniem 1 stycznia 2017 r. została objęta centralizacją VAT w Gminie.

Szkoła oprócz realizacji swoich zadań własnych dokonuje także użyczenia boiska sportowego wraz z niezbędną infrastrukturą (na podstawie umowy użyczenia) dla K. Spółka Akcyjna, której udziałowcem jest Gmina, z przeznaczeniem na: treningi, mecze ligowe i sparingowe. Gmina nie odliczyła podatku naliczonego od budowy boiska szkolnego przy Szkole podstawowej.

Czy umowa użyczenia boiska sportowego wraz z niezbędną infrastrukturą zawartą pomiędzy Gminą a K. S.A. będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Stanowisko Dyrektora

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Za odpłatne świadczenie usług, stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, uznaje się:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że w przedmiotowej sytuacji mamy do czynienia z nieodpłatnym użyczeniem nieruchomości na rzecz odrębnego podmiotu (Spółki), jednakże skoro Gmina przy budowie boiska sportowego nie skorzystała z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, nie zostały wypełnione przesłanki określone w art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy i opisana czynność nieodpłatnego użyczenia stanowi czynność niepodlegającą opodatkowaniu.

Podstawa prawna: art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.