Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

ŚWIADCZENIE USŁUG W KRAJU I ZA GRANICĄ , OŚWIATA I KULTURA , WYSOKOŚĆ OPODATKOWANIA (art. 41-85)

November 18, 2014

Użyczenie głosu, wizerunku i wypowiedzi a stawka VAT

0 1591

Świadczone usługi aktorskie i lektorskie w filmach dokumentalnych, fabularnych i serialach wynagradzane w formie honorarium za wykonanie roli wraz z przeniesieniem autorskich praw majątkowych oraz związane z osobistym udziałem w spektaklach teatralnych, grach w plenerze, audycjach radiowych korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Natomiast w stosunku do realizowanych usług w zakresie reklamy i promocji Podatnik ma prawo zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 8%.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 2 czerwca 2014 nr IPPP1/443-366/14-2/PR.

Sytuacja Podatnika

O wydanie indywidualnej interpretacji do organu podatkowego zwrócił się Podatnik, który wykonuje zawód aktora oraz lektora. Jako aktor odgrywa role wykorzystując techniki cielesne oraz głosowe, wykonuje powierzone zadania osobiście, według najlepszej wiedzy zawodowej, zgodnie z powierzonym mu tekstem. Zgodnie z umową Podatnik przenosi na producenta majątkowe prawa autorskie do dzieła. Z tego tytułu otrzymuje umowne wynagrodzenie obejmujące zarówno udzielenie licencji do autorskich praw majątkowych, jak i za grę aktorską, a także pracę aktorską.

Podatnik zobowiązuje się również do świadczenia usług polegających na reklamie i promocji wizerunku oraz produktu zleceniodawcy, a także udziela zezwolenia na wykorzystanie wizerunku, głosu i wypowiedzi w zakresie przedstawionym w umowie.

Wątpliwości Podatnika sprowadzają się do opodatkowania świadczonych usług.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Dokonując analizy opisu sprawy organ podatkowy uznał, iż niewątpliwie działania Podatnika są artystycznymi wykonaniami w rozumieniu art. 85 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, bowiem w sposób twórczy przyczyniają się do powstania wykonania. Zatem świadcząc usługi jako aktor i lektor występuje jako twórca w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, które wynagradzane będzie w formie honorariów. Dlatego w tym zakresie, w którym Podatnik występuje jako twórca i otrzymuje z tego tytułu honorarium korzysta ze zwolnienia od podatku przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując organ podatkowy uznał, iż świadczone usługi aktorskie i lektorskie w filmach dokumentalnych, fabularnych i serialach wynagradzane w formie honorarium za wykonanie roli wraz z przeniesieniem autorskich praw majątkowych oraz związane z osobistym udziałem w spektaklach teatralnych, grach w plenerze, audycjach radiowych korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ww. ustawy.

Natomiast w przypadku świadczenia usług aktorskich i lektorskich związanych z udziałem w kampaniach reklamowych i promocyjnych, należy w pierwszej kolejności odnieść się do art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ww. ustawy, który ma charakter przedmiotowo–podmiotowy, tzn. znajdzie zastosowanie wówczas, gdy oba warunki są spełnione łącznie tj. po pierwsze – jest to rodzaj świadczonej usługi, a po drugie – podmiot, który tę usługę świadczy musi być twórcą lub artystą wykonawcą. Tym samym należy uznać za wypełnioną przesłankę podmiotową art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ww. ustawy o VAT, bowiem Podatnik jest twórcą w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Wobec powyższego należy przeanalizować czy świadczone przez Podatnika usługi polegające na reklamie i promocji wizerunku oraz produktu zleceniodawcy, a także udzielaniu zezwolenia na wykorzystanie wizerunku, głosu i wypowiedzi można uznać za usługi kulturalne.

Kluczowym dla rozstrzygnięcia tego problemu jest cel jakiemu służy finalny produkt jakim jest reklama. Celem tym jest prezentacja dóbr i usług, która w sposób bezpośredni oddziałuje na sposób i motywy postępowania konsumentów. Zatem rezultatem wykonywanych przez Podatnika czynności nie jest wytwór z dziedziny sztuki prezentujący treści o charakterze kulturalnym w ogólnym tego słowa znaczeniu. Wynikiem usługi jest jedynie powstanie reklamy, która ma na celu promocję wizerunku oraz produktów zleceniodawcy, co w żaden sposób nie przekłada się na tworzenie i upowszechnianie kultury. Tym samym Podatnik nie korzysta ze zwolnienia dla świadczonych przez siebie usług związanych z użyczeniem głosu, wizerunku i wypowiedzi w kampaniach reklamowych i promocyjnych.

Jednocześnie na mocy art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 oraz poz. 181 załącznika nr 3 do ww. ustawy Podatnik ma prawo zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 8% w stosunku do usług w zakresie reklamy i promocji przedstawionych w umowach ze zleceniodawcami.

Podstawa prawna: art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b, art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 oraz poz. 181 załącznika nr 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.