Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

DOSTAWA TOWARÓW W KRAJU

March 29, 2017

W jakich przypadkach wystawca może anulować wystawiane przez siebie faktury

0 841

Spółka wysłała do swojego klienta towar (w paczce załączyła fakturę). Klient nie odebrał paczki i oświadczył telefonicznie, że rezygnuje z zakupu. Czy w takim przypadku należy fakturę skorygować czy tez można ją anulować?

ODPOWIEDŹ

Jeżeli nie dojdzie do faktycznej sprzedaży wysłanego towaru (wraz z załączoną fakturą), tzn. odbiorca nie odbierze paczki lub też ją odbierze, ale odeśle do sprzedającego, a ponadto nie wprowadzi do obrotu prawnego faktury, tzn. nie uwzględni jej w swoim rejestrze VAT oraz deklaracji, wówczas fakturę można anulować. Gdyby jednak doszło do uwzględnienia sprzedaży towaru lub usługi w rejestrze VAT nabywcy, to wówczas należy wystawić fakturę korygującą.

UZASADNIENIE

Na wstępie należy wskazać, że nie istnieje przepis w ustawie o podatku VAT, który regulowałby zagadnienie anulowania faktur. Natomiast w praktyce ukształtował się pogląd, zgodnie z którym fakturę można anulować, jeśli nie dojdzie do faktycznej sprzedaży (czynność będzie miała charakter niedokonany) lub inaczej mówiąc faktura nie zostanie wprowadzona do obrotu prawnego. Pojęcie faktycznej sprzedaży (w sposób bezpośredni lub pośredni) jest wskazywane w licznych interpretacjach podatkowych, np.: Dyrektora IS w Warszawie z dnia 25.11.2010 roku, sygn. IPPP1/443-1044/10-2/I, Dyrektora IS w Warszawie z dnia 17.02.2011 roku, sygn. IPPP3/443-1124/10-4/JF, Dyrektora IS w Poznaniu z 1.06.2011 roku, sygn. ILPP1/443-364/11-4/KŁ.

Z brakiem faktycznej sprzedaży mamy do czynienia gdy:

a) faktura została wystawiona przez sprzedającego,

b) faktura została wysłana do nabywcy,

c) nabywca odmawia przyjęcia towaru, odsyła towar i jednocześnie nie dokonuje płatności na rzecz wystawcy faktury,

d) nabywca nie wprowadza faktury do swojego rejestru VAT i tym samym nie rozlicza jej w deklaracji – nie dokonanie tej czynności należy rozumieć jako nie wprowadzenie faktury do obrotu prawnego,

e) ostatecznie wystawca faktury dysponuje dwoma egzemplarzami faktury (tym, który pozostawił u siebie oraz wysłanym do nabywcy, a następnie zwróconym).

Dyrektor IS w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 22.05.2013 roku, sygn. IPPP2/443-312/13-3/MM wskazał: „(...) stosownie do art.106 ust.1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art.15, są obowiązani wystawić fakturę (…). Jak wynika z przytoczonych przepisów podatnik wystawia fakturę w przypadku sprzedaży towaru lub usługi. (…) Wystawienie faktury należy rozumieć, jako sporządzenie dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi, a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego. Faktura VAT jedynie sporządzona, a nie wprowadzona do obrotu prawnego (faktura anulowana), nie jest zatem fakturą wystawioną w rozumieniu art.106 ust.1 ustawy o VAT. W konsekwencji anulowania faktury VAT podatnik nie wykazuje wartości w niej zawartych w deklaracji VAT”.

Przykład 1

Sprzedawca wystawił fakturę z tytułu sprzedaży towaru. Jednakże po chwili okazało się, że klient zrezygnował z zakupu. Ta transakcja nie doszła zatem do skutku. Odbiorca jej nie otrzymał, nie mógł wprowadzić od swojego rejestru VAT (czyli do obrotu prawnego) a wystawca posiada dwa egzemplarze faktury. Taka faktura może być anulowana.

Przykład 2

Sprzedawca wysłał towar do klienta i w paczce załączył fakturę. Okazało się jednakże, iż odbiorca odmówił odbioru paczki (oraz zapłaty). Towar powrócił wraz z fakturą do jej wystawcy. Zatem nie doszło do faktycznej realizacji transakcji, a ponadto faktura nie weszła do obrotu prawnego (rejestru VAT nabywcy). Wystawca dysponuje zatem dwoma egzemplarzami faktury – może ona zostać anulowana.

Przykład 3

Sprzedawca wysłał towar do klienta i w pa,czce załączył fakturę. Klient paczkę z towarem odebrał, przy czym odesłał ją nieotwartą do sprzedawcy, nie dokonał także żadnej przedpłaty lub zaliczkowania. Towar powrócił wraz z fakturą do jej wystawcy. Zatem nie doszło do faktycznej realizacji transakcji a ponadto faktura nie weszła do obrotu prawnego (rejestru VAT nabywcy). Wystawca dysponuje zatem dwoma egzemplarzami faktury – może ona zostać anulowana.

Przykład 4

Sprzedawca wysłał towar do klienta i w paczce załączył fakturę. Ponadto wystawioną fakturę ujął w swoim rejestrze VAT. Klient paczkę z towarem odebrał, przy czym odesłał ją nieotwartą do sprzedawcy, nie dokonał także żadnej przedpłaty lub zaliczkowania. Towar powrócił wraz z fakturą do jej wystawcy. Sprzedawca ma prawo obniżenia obrotu o wartość transakcji, która jest niedokonana poprzez wystornowanie faktury

z własnego rejestru VAT.

Przykład 5

Sprzedawca wysłał towar do klienta wraz z załączoną fakturą. Klient odebrał fakturę, zapłacił za nią oraz uwzględnił w swoim rejestrze VAT (także w deklaracji). W takim przypadku chęć oddania towaru musi zostać udokumentowana przez wystawcę wystawieniem faktury korygującej – nie jest możliwe jej anulowanie, gdyż weszła ona już do obrotu prawnego.

Ponadto, jak wskazano w cytowanej powyżej interpretacji: „Anulowanie powinno odbyć się poprzez opatrzenie faktur VAT odpowiednią adnotacją o przyczynie i okolicznościach anulowania i pozostawienie ich w dokumentacji podatkowej, bez konieczności wprowadzania ich do ewidencji i wykazywania wynikających z nich kwot w deklaracji VAT”.

Mariusz Nowak

Podstawa prawna: brak podstawy prawnej, utrwalona linia interpretacyjna i doktryna prawa podatkowego.