Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

AKTUALNOŚCI , INNE INTERPRETACJE I ORZECZENIA , KASY REJESTRUJĄCE

June 28, 2018

Warunki do spełnienia w celu odliczenia ulgi za zakup kasy fiskalnej

0 1130

Podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie na kasie fiskalnej obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 23 maja 2018 roku nr 0115-KDIT1-1.4012.214.2018.1.AJ

Sytuacja Podatnika

W dniu 20 września 2017 r. Wnioskodawczyni rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług prawniczych (PKD 69.10.Z). W dniu 30 września 2017 r. Wnioskodawczyni zakupiła jedną kasę rejestrującą w celu ewidencjonowania na niej sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych (posiada fakturę zakupu).

W dniu 18 października 2017 r. Wnioskodawczyni złożyła do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zgłoszenie danych dotyczących kasy. Jako datę fiskalizacji wskazała dzień 17 października 2017 r., natomiast w polu przeznaczonym do wpisania daty obowiązku stosowania kasy poinformowała, że nie nastąpiła jeszcze pierwsza sprzedaż. W dniu 15 listopada 2017 r. Wnioskodawczyni otrzymała pismo od właściwego organu podatkowego z zawiadomieniem o zarejestrowaniu kasy oraz o nadaniu numeru ewidencyjnego kasy. W dniu 18 listopada 2017 r. Wnioskodawczyni dokonała pierwszej sprzedaży usługi prawnej na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, co zostało zaewidencjonowane na zakupionym urządzeniu.

Czy Wnioskodawczyni uprawniona jest do odliczenia ulgi za zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Stanowisko Dyrektora

Wnioskodawczyni dopełniła wszystkich warunków wskazanych w przepisach prawa i jest uprawniona do odliczenia ulgi za zakup kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 4 uptu. Odliczenie to może zostać dokonane w deklaracji podatkowej dla podatku VAT za dowolny okres rozliczeniowy, począwszy od okresu, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie obrotu na kasie.

Przepis art. 111 ust, 4 uptu wskazuje, że podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Dodatkowo w przepisie § 2 ust. 1 rozporządzenia o uldze wskazuje, że odliczenia ulgi lub jej zwrotu można dokonać pod warunkiem:

  1. złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do tego ewidencjonowania;

  2. rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących nabytych w okresie, kiedy kasy te były objęte ważnym potwierdzeniem, że kasy te spełniają funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a uptu oraz kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać;

  3. posiadania przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

Przepis § 2 ust. 2 rozporządzenia zastrzega jednak, że w przypadku podatników, którzy zamierzają stosować do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego jedną kasę rejestrującą, zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, może być dokonane na formularzu zgłoszenia o miejscu instalacji kasy rejestrującej, zgodnie z przepisami dotyczącymi kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków ich stosowania, jeżeli zgłoszenie to zostało złożone przed terminem obowiązkowego rozpoczęcia ewidencjonowania tych kwot.

Dodatkowe obowiązki związane z wprowadzeniem kasy rejestrującej do użytku wskazuje § 13 rozporządzenia o kasach. Zgodnie z jego treścią rozpoczęcie prowadzenia ewidencji przez podatnika poprzedzone jest:

  1. złożeniem zawiadomienia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, że będzie przez niego prowadzona ewidencja przy zastosowaniu kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia – w celu odliczenia lub zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy; zawiadomienie zawiera informację o liczbie kas i miejscu (adresie) ich używania;

  2. dokonaniem fiskalizacji kasy.

Z kolei § 13 ust. 5 i 6 rozporządzenia o kasach stanowi, że w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji kasy podatnik składa do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zgłoszenie danych dotyczących kasy, w celu otrzymania numeru ewidencyjnego. Wzór zgłoszenia, o którym mowa w ust. 5, stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia. Biorąc pod uwagę powyższe, każdy kto chce skorzystać z tzw. ulgi za zakup kasy rejestrującej, powinien spełnić ww. warunki.

Przede wszystkim, jak wskazuje art. 111 ust. 4 uptu, podatnik powinien rozpocząć ewidencjonowanie na kasie rejestrującej w obowiązujących terminach. Ponieważ Wnioskodawczyni przed wprowadzeniem urządzenia nie świadczyła usług dla nie-przedsiębiorców, a pierwsza usługa na rzecz takiego klienta wystąpiła w dniu 18 listopada 2017 r., obowiązek zastosowania kasy rejestrującej powstał u niej w momencie dokonywania tej sprzedaży, a więc w dniu 18 listopada 2017 r. Wnioskodawczyni w tym dniu posiadała już urządzenie w kancelarii (zakup udokumentowany fakturą z dnia 30 września 2017 r.), które – po uprzednim dokonaniu fiskalizacji (dnia 17 października 2017 r.) i zgłoszeniu danych do naczelnika urzędu skarbowego (dnia 18 października 2017 r.) – technicznie i formalnie umożliwiało prawidłowe zarejestrowanie sprzedaży na rzecz pierwszego klienta indywidualnego.

Podstawa prawna: art 111 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług oraz <span><span> § 2-13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących.</span></span>