Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

KASY REJESTRUJĄCE

September 2, 2015

Weryfikacja wniosku o zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej

0 875

Zgłosiłem działalność od 17 marca 2015 roku w zakresie bieżnikowania, naprawy, wymiany opon w samochodach, ale z powodu przedłużającego się remontu warsztatu i braku podnośnika pracę rozpocząłem 31 marca wymieniając opony w samochodzie dostawczym. Wystawiłem rachunek, ale nie wiem czy klient prowadził działalność gospodarczą. Kolejną usługę wykonałem 1 kwietnia dla prywatnej osoby. Kasę ufiskalniłem 30 czerwca 2015 roku. Otrzymałem informację, iż kasa jest po terminie i nie mogę złożyć wniosku o zwrot ulgi. Czy mogę jednak taki wniosek złożyć do Urzędu Skarbowego?

ODPOWIEDŹ

Tak, może Pan złożyć wniosek do Naczelnika Urzędu Skarbowego o zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej.

UZASADNIENIE

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Natomiast ust. 4 tego artykułu określa, iż podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Z art. 111 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż w przypadku, gdy podatnik rozpoczął ewidencjonowanie obrotu w obowiązujących terminach i wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub jest podatnikiem, u którego sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty określonej w ust. 4 na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, w terminie do 25. dnia od dnia złożenia wniosku przez podatnika.

Podstawowym warunkiem otrzymania zwrotu ulgi jest oczywiście rozpoczęcie ewidencjonowania obrotu w obowiązującym podatnika terminie lecz nie jest to jednak jedyny warunek. Obowiązki podatnika w tym zakresie zostały określone w § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 roku, w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących. Zgodnie z tym paragrafem odliczenia kwoty o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług lub jej zwrotu można dokonać pod warunkiem:

1. złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemnego zgłoszenia, o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania,

2. rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących nabytych w okresie, kiedy kasy te były objęte ważnym potwierdzeniem, że kasy te spełniają funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać,

3. posiadania przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

Zgodnie z § 3 ust.1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zwalnia z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r.:

  • podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2014 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Jednocześnie z § 5 ust. 2 rozporządzenia wynika, iż w przypadku podatników korzystających z w/w zwolnienia, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz tych osób w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, w kwocie 20.000 zł.

Zgodnie z § 4 pkt 2 lit.c i d zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa m.in. w w/w § 3 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług:

  • - naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania),

  • - w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów.

Z kolei § 9 ust. 6 określa, że w przypadku podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2014 r. świadczenie usług, o których mowa w § 4 pkt 2 lit. c–j, którzy przed wykonaniem takiej usługi nie dokonywali sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, świadczenie tych usług jest zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przez okres dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wykonano taką usługę.

Aby określić datę obowiązku rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej należy ustalić czy pierwsza usługa z dnia 31.03.2015r. była wykonana na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej czy też prowadzącej działalność. Ponieważ wśród obowiązkowych elementów rachunku nie znajduje się NIP odbiorcy, w związku z czym dopuszczalne jest wystawienie rachunku bez tego elementu. W pytaniu nie określił Pan czy znany jest Panu NIP lub Regon odbiorcy usługi, ale w przypadku gdyby posiadał Pan te dane to informujemy, iż przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą są wpisani (a przynajmniej powinni być) do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności (CEIDG). Ponieważ rejestr jest jawny zatem każdy zainteresowany, znając NIP albo REGON przedsiębiorcy, może samodzielnie i bezpłatnie sprawdzić podstawowe dane firmy na stronie www.firma.gov.pl (w zakładce Baza przedsiębiorców). Jeżeli ustali Pan, iż usługa została wykonana dla podmiotu gospodarczego to pierwsza usługa dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej została przez Pana wykonana w dniu 1 kwietnia 2015 roku, zatem obowiązek rozpoczęcia ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej powstałby w tym przypadku po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu w którym wykonano tę usługę, czyli z dniem 1 lipca 2015 roku. Jeśli spełnił Pan inne, wyżej wymienione warunki to przysługuje Panu zwrot ulgi z tytułu nabycia kasy rejestrującej.

Należy nadmienić, iż Naczelnik Urzędu Skarbowego może zweryfikować status podatnika dla którego została wykonana pierwsza usługa na podstawie swojej bazy danych, jeśli przedłoży Pan wystawiony rachunek.

Reasumując powyższe, wniosek o zwrot ulgi można złożyć, natomiast Naczelnik Urzędu Skarbowego po przeprowadzeniu czynności sprawdzających, na podstawie posiadanych dokumentów i bazy danych w drodze decyzji postanowi dokonać zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej na rachunek bankowy podatnika w określonej wysokości lub też odmówi tego zwrotu w przypadku gdy stwierdzi, iż podatnik nie spełnił wymaganych warunków. W przypadku odmowy zwrotu ulgi podatnikowi od decyzji przysługuje prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

Anna Kassian