Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Jako samorządowa jednostka budżetowa byliśmy zobowiązani do dnia 31 stycznia 2017 roku do przekazania do Ministra Finansów informacji w postaci elektronicznej o prowadzonej ewidencji zakupu i sprzedaży VAT. Czy istnieje możliwość odroczenia terminu do złożenia ww. pliku?

ODPOWIEDŹ

Organ podatkowy może rozpatrzyć wniosek podatnika i uznać jego rację w sytuacji stwierdzenia ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego pod warunkiem, że wskazany wniosek podatnik złoży przed upływem terminu o odroczenie, którego zwraca się wnioskodawca. Nie można bowiem zwrócić się z wnioskiem o odroczenie terminu, gdy ten już upłynął. W takiej sytuacji postępowanie wszczęte na wniosek strony organ uzna za bezprzedmiotowe.

UZASADNIENIE

Zapisy Ordynacji podatkowej stanowią, iż osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, prowadzące księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych, są obowiązane, bez wezwania organu podatkowego, do przekazywania, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych informacji o prowadzonej ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a §2, na zasadach dotyczących przesyłania ksiąg podatkowych lub ich części określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3, za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, wskazując miesiąc, którego ta informacja dotyczy.

Biorąc pod uwagę ww. zasady Minister Finansów w dniu 24 czerwca 2016 roku wydał rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania za pomocą środków komunikacji elektronicznej ksiąg podatkowych oraz wymagań technicznych dla informatycznych nośników danych, na których księgi mogą być zapisane. Jednocześnie w związku z art 6 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 maja 2016 roku - o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, ustawodawca postanowił, iż informację, o której mowa w art. 82 § 1b ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, składa się za miesiące, które przypadają od dnia 1 lipca 2016 r. Do przekazywania informacji, o której mowa w art. 82 § 1b ustawy zmienianej w art.1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą:

  1. za miesiące, które przypadają od dnia 1 lipca 2016 roku do dnia 31 grudnia 2016 roku, nie są obowiązani mali i średni przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej;

  2. za miesiące, które przypadają od dnia 1 lipca 2016 roku do dnia 31 grudnia 2017 roku, nie są obowiązani mikro przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy, o której mowa w pkt 1.

Natomiast zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 sierpnia 2016 roku w sprawie przedłużenia terminu przekazywania informacji, o której mowa w art.82 §1b, w §1 pkt 3 ustawodawca przedłużył do dnia 31 stycznia 2017 roku termin przekazywania informacji, o której mowa w art. 82 § 1b ustawy Ordynacja podatkowa samorządowym jednostkom budżetowym.

Z analizy wskazanych przepisów jednoznacznie wynika, iż ustawodawca dał preferencje między innymi dla samorządowych jednostek budżetowych, polegającą na przedłużeniu terminu realizacji obowiązku comiesięcznego przesyłania informacji o ewidencji VAT. Podmiotom tym bowiem został przedłużony termin przekazywania informacji o prowadzonej ewidencji, za miesiące, które przypadają od 1 lipca 2016 roku do 31 grudnia 2016 roku, do 31 stycznia 2017 roku.

Wobec dyspozycji zawartej w art. 48 ust. 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa organ podatkowy, na wniosek podatnika, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym może odraczać terminy przewidziane w przepisach prawa podatkowego, z wyjątkiem terminów określonych w art. 68-71, art.77 § 1-3, art.79 §2, art. 80 § 1, art. 87 § 3 i 4, art. 88 § 1 i art. 118. Biorąc pod uwagę powyższy przepis należy stwierdzić, że ustawodawca wyposażył organy podatkowe w kompetencje do odraczania terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego, niemniej jednak złożony przez podatnika wniosek powinien uwzględnić ważny interes podatnika lub interes publiczny. Co do zasady uznaje się, że „interes publiczny” to - ogólnie rzecz biorąc - sytuacja, w której za odroczeniem terminu przemawiać będą pewne wartości społecznie aprobowane i zasługujące w związku z tym na uwzględnienie z uwagi na interes ogólny. Organ podatkowy uwzględnia również inne dyrektywy, wspólne dla całego społeczeństwa, jak sprawiedliwość, zasady etyki, zaufanie do organów państwa. Natomiast ważny „interes podatnika” to interes indywidualny tego podatnika.

Należy jednak podkreślić, iż organ podatkowy może rozpatrzyć wniosek podatnika i uznać jego rację w sytuacji stwierdzenia ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego pod warunkiem, że wskazany wniosek podatnik złoży przed upływem terminu o odroczenie, którego zwraca się wnioskodawca. Nie można bowiem zwrócić się z wnioskiem o odroczenie terminu, gdy ten już upłynął. W takiej sytuacji postępowanie wszczęte na wniosek strony organ uzna za bezprzedmiotowe.

Dagmara Kamieńska

Podstawa prawna: art. 48 ust. 1, art. 82 § 1b ustawy, art. 193a § 2 i § 3 ustawy Ordynacja podatkowa; art 6 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. - o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw; Rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania za pomocą środków komunikacji elektronicznej ksiąg podatkowych oraz wymagań technicznych dla informatycznych nośników danych, na których księgi mogą być zapisane; § 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przedłużenia terminu przekazywania informacji, o której mowa w art. 82 § 1b.