Sposób postępowania w przypadku stwierdzenia nadpłaty w podatku od towarów i usług.
Kiedy powstaje nadpłata w podatku
Z nadpłatą w podatku od towarów i usług (podatek VAT) mamy do czynienia w sytuacjach, gdy podatnik:
• kwestionuje zasadność albo wysokość pobranego podatku;
• w deklaracji wykazał zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacił zadeklarowany podatek;
• nie będąc obowiązanym do składania deklaracji dokonał wpłaty podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej.
Jakie przepisy regulują kwestię nadpłaty
Artykuły od 72 do 80 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa. Art. 39 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. – o podatku od towarów i usług.
Co powinien zrobić podatnik w przypadku nadpłaty
W przypadku nadpłaty w podatku VAT podatnik powinien złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku (wzór na końcu artykułu) w formie pisemnej w biurze podawczym Urzędu Skarbowego (właściwego dla podatnika) lub przesłać wniosek za pośrednictwem poczty na adres właściwego Urzędu Skarbowego.
Wniosek powinien zawierać w szczególności:
• Imię i nazwisko lub nazwę podatnika wnioskującego;
• Adres zamieszkania (osoby fizyczne) lub siedziby (osoby prawne);
• Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP);
• Określenie wysokości nadpłaty w podatku VAT;
• Określenie okresu jakiego dotyczy;
• Określenie tytułu zobowiązania;
• Opisanie przyczyn powstania nadpłaty;
• Data oraz podpis podatnika, bądź osoby upoważnionej (np. w imieniu spółki kapitałowej podpis powinna złożyć osoba uprawniona do jej reprezentowania zgodnie z wpisem w Krajowym Rejestrze Sądowym, a jeśli reprezentacja jest łączna np. dwuosobowa to podpis składa dwóch członków zarządu).
Czy należy korygować deklarację VAT
Jeżeli nadpłata powstała w sytuacji, gdy podatnik w deklaracji wykazał zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacił zadeklarowany podatek to wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty należy złożyć skorygowaną deklarację.
Czy i jak Urząd Skarbowy sprawdza wniosek
Tak, Urząd Skarbowy dokonuje sprawdzenia złożonego wniosku pod kątem spełnia wymogów określonych w przepisach prawa. W przypadku stwierdzenia braków formalnych wzywa podatnika (wnioskodawcę) do usunięcia ich w terminie 7 dni od daty doręczenia wezwania. Jeżeli stwierdzone braki nie zostaną usunięte, wtedy złożony wniosek pozostaje bez rozpatrzenia.
W przypadku, gdy Urząd Skarbowy nie zakwestionuje złożonej korekty deklaracji, nadpłata podlega zwrotowi bez wydania decyzji stwierdzającej nadpłatę. W innym przypadku przeprowadza się postępowanie podatkowe, kończące się wydaniem decyzji określającej wysokość nadpłaty.
Co jeżeli podatnik nie zgadza się z wydana decyzją Urzędu Skarbowego
W przypadku, gdy podatnik nie zgadza się z wydaną decyzją Urzędu Skarbowego, ma prawo wnieść odwołanie od tej decyzji w ciągu 14 dni od daty jej doręczenia. Odwołanie wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej właściwej dla Urzędu Skarbowego podatnika, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego.
Michał Iwanina
Biegły Rewident