Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

ŚWIADCZENIE USŁUG W KRAJU I ZA GRANICĄ , KASY REJESTRUJĄCE

June 30, 2016

Wniosek o zwrot ulgi za kasę złożony przed rozpoczęciem na niej ewidencji sprzedaży

0 1135

Jesteśmy spółką adwokacką i podatnikiem VAT, składamy deklaracje VAT-7K. Rozpoczęliśmy działalność gospodarczą 15 stycznia 2016 roku, pierwszą usługę dla osoby fizycznej wykonaliśmy 10 maja 2016 roku, w tym dniu również ufiskalniliśmy kasę rejestrującą a usługa została na niej zaewidencjonowana. Oświadczenie złożyliśmy już w miesiącu lutym 2016 roku, że rozpoczniemy ewidencję z chwilą wykonania pierwszej usługi dla osoby fizycznej. Złożyliśmy wniosek do Urzędu Skarbowego o zwrot ulgi, kazano nam go jednak wycofać - nie zrobiliśmy tego. Czy to oznacza, że nie dostaniemy ulgi za zakup kasy?

ODPOWIEDŹ

Spółce przysługuje zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej jeżeli zostały spełnione określone rozporządzeniem warunki. Nie wycofanie wniosku o zwrot ulgi ma znaczenie wyłącznie proceduralne i nie ma wpływu na prawo do odliczenia.

UZASADNIENIE

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku VAT.

Z treści artykułu 111 ust. 4 ww. ustawy wynika, iż podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

W myśl §3 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 roku w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, odliczenie może być dokonane w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym,a kwota odliczenia w danym okresie rozliczeniowym nie może być wyższa od kwoty różnicy między kwotą podatku należnego a kwotą podatku naliczonego, o których mowa w art. 86 ustawy.

Na podstawie §3 ust. 3 w przypadku gdy kwota podatku naliczonego jest większa lub równa kwocie podatku należnego w danym okresie rozliczeniowym, podatnik może otrzymać zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kas rejestrujących, z tym że w danym okresie rozliczeniowym kwota zwrotu nie może przekroczyć równowartości:

  • 50 % kwoty odpowiadającej 90 % jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 350 zł - jeżeli podatnik składa deklaracje za okresy kwartalne.

Natomiast jak wynika z art. 111 ust. 5 ustawy o VAT oraz § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej dokonywany jest na wniosek w przypadku podatnika, który wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub jest podatnikiem, u którego sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9.

Odliczenia tej kwoty lub jej zwrotu w myśl zapisu §2 rozporządzenia można dokonać po warunkiem:

  • złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemnego zgłoszenia, o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania,

  • rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących nabytych w okresie, kiedy kasy te były objęte ważnym potwierdzeniem, że kasy te spełniają funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać,

  • posiadania przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

Zapis §3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zwalnia z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 roku, podatników, rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2014 roku dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, w kwocie 20.000 zł (§ 5 ust. 2).

Paragraf 4 pkt 2 lit.g ww. rozporządzenia określa, iż zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 28 załącznika do rozporządzenia (czynności notarialne).

Z kolei jak wynika z § 9 ust. 6 rozporządzenia, w przypadku podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2014 r. świadczenie usług, o których mowa w § 4 pkt 2 lit. c–j, którzy przed wykonaniem takiej usługi nie dokonywali sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, świadczenie tych usług jest zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przez okres dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wykonano taką usługę.

Z opisu wynika, iż Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Począwszy od tego momentu rozlicza się z podatku od towarów i usług za okresy kwartalne składając deklaracje VAT-7K (deklaracja za I kwartał 2016 roku na pewno już wpłynęła do właściwego urzędu skarbowego).

W miesiącu lutym 2016 roku Spółka złożyła oświadczenie, iż z dniem dokonania pierwszej sprzedaży dla klientów indywidualnych zostanie zainstalowana kasa fiskalna, która z tą właśnie chwilą w dniu 10 maja 2016 roku została ufiskalniona i wykonana usługa została na kasie zewidencjonowana. Jak wynika z opisu Spółka spełniła warunki umożliwiające odliczenie kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej, czyli:

  • złożyła zgłoszenie o liczbie kas rejestrujących przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania,

  • rozpoczęła ewidencjonowanie obrotu przed obowiązującym terminem, ponieważ w tym przypadku termin rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej w związku z wykonaniem pierwszej usługi dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej w dniu 10 maja 2016 roku przypadał po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wykonano tą usługę tj. z dniem 1 sierpnia 2016 roku, zakładam, iż w związku z zakupem i fiskalizacją kasy posiada również fakturę jej zakupu i dowód zapłaty.

Ponieważ Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, zatem jeżeli zostały spełnione wszystkie warunki określone w wyżej cytowanych przepisach, to kwota wydatkowana na zakup kasy rejestrującej, określona w art. 111 ust. 4 ustawy, winna być rozliczona zgodnie z zapisem § 3 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w deklaracji VAT-7K za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym, zatem złożenie wniosku przez Spółkę było niezasadne.

Podsumowując, ponieważ ewidencjonowanie obrotu za pomocą kasy rozpoczęto w miesiącu maju to ulgę z tytułu zakupu kasy Spółka może odliczyć w deklaracji VAT-7K za II kwartał 2016 roku, stosując zasady określone w § 3 w/w rozporządzenia.

Odnosząc się do złożonego przez Spółkę wniosku wycofanie go uprościłoby procedurę postępowania określoną w ustawie Ordynacja podatkowa. Ponieważ jednak wniosku Państwo nie wycofaliście to naczelnik urzędu skarbowego powinien na podstawie art. 208 §1 ustawy Ordynacja podatkowa wydać decyzję umarzającą postępowanie jako bezprzedmiotowe.

Anna Kassian

Podstawa prawna: art. 208 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015r. poz. 613), art. 111 ust. 1, 4 i 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016r. poz. 710), §2, §3 ust. 1, 2 i 3, § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 roku w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (t.j. Dz. U. z 2013r. poz. 163), § 3 ust. 1 pkt 2, § 4 pkt 2g, § 5 ust. 2, § 9 ust. 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.