Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

OŚWIATA I KULTURA

February 4, 2013

Współorganizacja imprez kulturalnych a stawka VAT

0 1873

Świadczone przez Teatr usługi współorganizacji imprez kulturalnych, biletowanych przez współorganizatora, podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 21 listopada 2012 roku nr IPTPP2/443-718/12-4/JS.

Sytuacja podatnika

 Teatr, będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, jest samorządową instytucją kultury, której działalność prowadzona jest w oparciu o ustawę o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, wpisaną do rejestru instytucji kultury. W ramach tej działalności Teatr jako instytucja kultury świadczy usługi kulturalne – spektakle, koncerty, spotkania autorskie. Usługi są świadczone odpłatnie.

Zdarza się, że imprezy są organizowane łącznie z innym podmiotem tzw. współorganizacja na podstawie zawartej umowy. Zależnie od wkładu pracy i obowiązków stron przy organizacji imprezy ustala się opłatę, na którą Teatr wystawi fakturę. Podmiot współorganizujący ww. imprezy sprzedaje bilety w ramach współorganizacji imprezy. Wstęp na usługi kulturalne możliwy jest wyłącznie po wcześniejszym nabyciu biletu.

W ramach współorganizacji imprez kulturalnych Teatr dokonuje dostaw towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi i są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej – organizacji imprezy na którą sprzedawane są bilety.

Głównym celem usług ściśle związanych z usługami podstawowymi nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Teatr nie osiąga systematycznie zysków z tytułu współorganizacji imprez kulturalnych, na które sprzedawane są bilety przez współorganizatora. W przypadku ich osiągnięcia będą przeznaczone na cele statutowe Teatru – kontynuację i ulepszenie świadczonych usług.

W związku z powyższym Teatr zwrócił się do organu podatkowego z zapytaniem, czy świadczone usługi współorganizacji imprez kulturalnych biletowanych podlegają opodatkowaniu stawką 8%.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

W myśl obowiązującego art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla usług kulturalnych jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być podmiotem prawa publicznego lub innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Ponadto warunkiem zwolnienia jest nieosiąganie przez te podmioty w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku osiągnięcia zysków są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 19 ww. ustawy, powyższe zwolnienie nie ma zastosowania do:

  • usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

  • wstępu

    • na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

    • do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

    • do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

  • wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

  • usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

  • działalności agencji informacyjnych;

  • usług wydawniczych;

  • usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

  • usług ochrony praw.

Z kolei w załączniku nr 3 do ww. ustawy pod poz. 182, będącego wykazem towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, wskazano bez względu na symbol PKWiU, usługi kulturalne i rozrywkowe – wyłącznie w zakresie wstępu:

  • na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,

  • do obiektów kulturalnych.

Ustawodawca nie określił form ani kategorii „wstępu”, które objął stawką VAT 8%. Oznacza to, iż preferencyjną stawkę podatku należy stosować, gdy opłata za wstęp wiąże się zazwyczaj z nabyciem biletu, karnetu, abonamentu uprawniającego do wejścia do danego obiektu lub na daną imprezę.

Dokonując analizy obowiązujących przepisów oraz opisu sprawy organ podatkowy uznał, iż Teatr, będąc samorządową instytucją kultury wpisaną do rejestru instytucji kultury, wykonuje w ramach współorganizacji imprez kulturalnych usługi kulturalne. Z tytułu współorganizacji imprez kulturalnych Teatr nie osiąga systematycznie zysków, a w przypadku ich osiągnięcia zostaną przeznaczone na kontynuację i ulepszenie świadczonych usług. W związku z powyższym Teatr jest uprawniony do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług dla świadczonych usług współorganizacji imprez kulturalnych, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ww. ustawy.

Natomiast w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowanie wyłączenie ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 19 pkt 2 lit. a ustawy, bowiem jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca nie dokonuje sprzedaży biletów na imprezy kulturalne, a co za tym idzie nie świadczy usług wstępu, o których mowa w tym przepisie. Należne wynagrodzenie od innego podmiotu nie stanowi opłaty za wstęp, gdyż taką opłatę pobiera współorganizator w związku ze sprzedażą biletów.

Podstawa prawna: art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.