Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

NIERUCHOMOŚCI

September 10, 2014

Wydatki Wspólnoty Mieszkaniowej a prawo do odliczenia podatku VAT

0 1591

Wspólnota Mieszkaniowa ma prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z utrzymaniem i zarządzanie nieruchomościami w takiej części, w jakie wykorzystywane są do działalności opodatkowanej.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 4 lipca 2014 roku nr IPTPP4/443-274/14-4/MK.

Sytuacja Podatnika

O wydanie indywidualnej interpretacji do organu podatkowego zwróciła się Wspólnota Mieszkaniowa, w której występują tylko lokale użytkowe. Wspólnota uzyskuje wpłaty od właścicieli poszczególnych lokali na poczet kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz wpłaty na fundusz remontowy. Wpłaty te nie podlegają podatkowi od towarów i usług. Dodatkowo Wspólnota wynajmuje części wspólne nieruchomości: korytarze, hole, pomieszczenia magazynowe, techniczne i inne pomieszczenia wspólne znajdujące się w budynku. Z tytułu najmu Wspólnota czerpie pożytki w postaci czynszu. Będąc czynnym podatnikiem VAT wystawia swoim najemcom faktury VAT. Wspólnota wynajmuje również operatorom telekomunikacyjnym pomieszczenia stanowiące część nieruchomości wspólnej. Ponadto Wspólnota wystawia faktury na właścicieli albo użytkowników poszczególnych lokali za zużyte w ich lokalach media tj. energię elektryczną, energię cieplną oraz wodę i ścieki. W wyniku normalnego funkcjonowania Wspólnota ponosi różnego rodzaju koszty, takie jak np.: koszty sprzątania, ochrony, administracji, nadzoru technicznego, koszty utrzymania wind, energii elektrycznej i cieplnej, zużycia wody i odprowadzenia ścieków. Na powyższe usługi wykonywane przez firmy zewnętrzne wystawiane są na Wspólnotę faktury zawierające podatek VAT. Koszty wykazane na tego typu fakturach dotyczą zarówno bieżącego zarządzania nieruchomością wspólną tj. obrotu niepodlegającego podatkowi od towarów i usług, jak i przychodów osiąganych przez Wspólnotę z tytułu pożytków i rozliczeń za media tj. przychodów podlegających podatkowi od towarów i usług.

Wspólnota ponosi również koszty dotyczące prac remontowych, takie jak: remont dachów, wymiana okien w częściach wspólnych, remont parkingu należącego do wspólnoty, remont klatek schodowych, prace związane z dostosowaniem nieruchomości wspólnej do potrzeb wymogów przeciwpożarowych i innych przepisów np. budowlanych. Na powyższe prace wykonywane przez firmy zewnętrzne wystawiane są na Wspólnotę faktury zawierające podatek VAT. Koszty wykazane na tego typu fakturach dotyczą zarówno realizacji zadań wynikających z przyjętego na dany rok przez członków Wspólnoty planu remontów tj. obrotu niepodlegającego podatkowi od towarów i usług, jak i przychodów osiąganych przez Wspólnotę z tytułu pożytków i rozliczeń za media tj. przychodów podlegających podatkowi od towarów i usług.

Wspólnota nie ma obiektywnej możliwości przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wspólnoty Mieszkaniowej dotyczą możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub częściowo z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z utrzymaniem i zarządzaniem nieruchomościami.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa organ podatkowy stwierdził, że obowiązkiem Wspólnoty jest w pierwszej kolejności przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wspólnota ma zatem obowiązek odrębnego określenia z realizacją jakich czynności związany jest podatek wynikający z otrzymanych faktur.

A zatem, jeżeli jest możliwe przyporządkowanie zakupów do poszczególnych rodzajów działalności, tj. opodatkowanej lub niepodlegającej, to Wspólnocie będącej podatnikiem VAT – zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług – przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w części, w jakiej poniesione wydatki służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Natomiast nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w części, w jakiej poniesione wydatki służą do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Natomiast w sytuacji, gdy dany zakup wykorzystywany jest przez Wspólnotę zarówno do czynności opodatkowanych tym podatkiem, jak i do czynności niepodlegających opodatkowaniu i nie jest wykorzystywany do czynności zwolnionych od podatku, a ponadto Wspólnota nie ma obiektywnej możliwości przyporządkowania dokonywanych zakupów do jednego konkretnego rodzaju wykonywanych czynności, przysługuje jej prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione na bieżące zarządzanie nieruchomością wspólną tj. na sprzątanie, ochronę, administrowanie, utrzymanie techniczne, energię elektryczną i cieplną, zużycie wody i odprowadzenie ścieków oraz remonty pozwalające utrzymać zarządzaną nieruchomość w dobrym stanie technicznym.

Podstawa prawna: art. 86 ust. 1, art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.