Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

OŚWIATA I KULTURA , ZAKRES OPODATKOWANIA (art. 5-14)

May 23, 2013

Wydawanie nieodpłatnych zaproszeń do Filharmonii a VAT

0 955

Filharmonia, zobowiązując się do wydania zaproszeń w zamian za promocję, powinna powyższą czynność opodatkować podatkiem od towarów i usług. Natomiast wydanie nieodpłatne zaproszeń dla byłych pracowników związane jest z prowadzonym przedsiębiorstwem, w związku z czym nie może być traktowane jako odpłatne świadczenie usług.

Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 2 kwietnia 2013 roku nr IPTPP2/443-79/13-4/KW.

Sytuacja podatnika

O wydanie indywidualnej interpretacji do organu podatkowego zwróciła się Filharmonia, która na podstawie nieodpłatnych zaproszeń/biletów umożliwia wstęp na koncerty następującym grupom osób: dziennikarzom, przedstawicielom władz samorządowych i państwowych, politykom, przedstawicielom innych instytucji kultury, dyrektorom szkół muzycznych, władzom uczelni wyższych, sponsorom, byłym i obecnym pracownikom Filharmonii, kontrahentom Filharmonii na podstawie łączących ich umów, uczestnikom i laureatom konkursów organizowanych przez Filharmonię lub przy Jej współudziale, osobom objętym pomocą społeczną świadczoną przez podmioty publiczne oraz podmioty prowadzone przez organizacje pozarządowe i związki wyznaniowe, artystom oraz innym osobom, których zaproszenie na koncert jest celowe ze względu na promocję i reklamę wydarzeń mających miejsce w Filharmonii. Zaproszenie ww. osób służy przede wszystkim propagowaniu i promowaniu działalności Filharmonii, co w przyszłości może przyczynić się do pozyskania dodatkowych źródeł finansowania działalności Filharmonii oraz spowodować zwiększone zainteresowanie działaniami Wnioskodawcy, co w konsekwencji wpłynie na wzrost wpływów z organizowanych wydarzeń. Natomiast zapraszanie pracowników - koncertmistrzów, którzy są współodpowiedzialni za poziom artystyczny działań podejmowanych przez Filharmonię, ma na celu umożliwienie im stałego śledzenia poziomu artystycznego zespołów artystycznych Filharmonii.

Pod pojęciem „kontrahent” Filharmonia rozumie np. szkoły muzyczne, uczelnie wyższe, fundacje, stowarzyszenia, urzędy itp. podmioty, które są współorganizatorami wydarzeń o charakterze artystycznym. Najczęściej umowy zawierane z takimi podmiotami wskazują zasadnicze obowiązki stron umowy w następujący sposób: Filharmonia wynajmuje salę koncertową/kameralną, natomiast druga strona umowy zapewnia i opłaca udział artystów w organizowanym wydarzeniu, a także zobowiązuje się do promowania organizowanego wydarzenia, jak i działalności Filharmonii. Przychód ze sprzedaży biletów pozostaje po stronie Filharmonii, natomiast druga ze stron w ramach umowy zastrzega, iż zostanie jej zapewniona pewna pula bezpłatnych zaproszeń dla jej gości. Ww. kontrahenci świadczą na rzecz Filharmonii usługi o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp.

W związku z powyższym Filharmonia zwróciła się do organu podatkowego z zapytaniem, czy zgodnie z treścią art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług nieodpłatne świadczenie usług kulturalnych, polegające na wydawaniu nieodpłatnych zaproszeń na wydarzenia odbywające się w Filharmonii bez konieczności ich rejestracji, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Analizując treść art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług organ podatkowy podkreślił, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy powyższego przepisu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują. Bowiem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nieodpłatne świadczenie usług na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika, bez względu na to, czy podatnikowi przysługiwało, czy też nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa organ podatkowy stwierdził, że wydawanie nieodpłatnych zaproszeń w oparciu o zawarte umowy z kontrahentami, w zamian za usługi o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp., podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, wypełniając definicję usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, z uwagi na to, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nie tylko świadczenie usług za wynagrodzeniem określonym w pieniądzu. Przepisy podatkowe nie zawierają bowiem jakichkolwiek ograniczeń, co do formy zapłaty, a zatem wynagrodzenie nie musi nastąpić w formie świadczenia pieniężnego. Może to być również świadczenie rzeczowe. Jeżeli w obrocie gospodarczym następuje zamiana towaru na towar, towaru na usługę i odwrotnie, a także zamiana usługi na usługę mamy do czynienia z transakcjami barterowymi. Z uwagi więc na to, że pomiędzy Filharmonią, a kontrahentami świadczącymi ww. usługi na podstawie zawartych umów istnieje relacja zobowiązaniowa i odpłatna, w której każda ze stron zobowiązuje się do określonego działania, uznać należy, że wydanie zaproszeń na rzecz ww. podmiotów, w zamian za co Filharmonia uzyskuje promocję, reklamę stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast wydając nieodpłatnie zaproszenia na wydarzenia odbywające się w Filharmonii dla pozostałych grup osób, Filharmonia wykonuje czynności, które są związane z prowadzoną przez Niego działalnością gospodarczą, ponieważ służą one propagowaniu i promowaniu Jego działalności, mają niewątpliwy wpływ na wizerunek i prestiż samej instytucji, jak i prowadzonych przez Nią działań, natomiast zapraszanie pracowników - koncertmistrzów, którzy są współodpowiedzialni za poziom artystyczny działań podejmowanych przez Wnioskodawcę, ma na celu umożliwienie im stałego śledzenia poziomu artystycznego zespołów artystycznych Filharmonii. Powyższe działania zatem mogą w przyszłości przyczynić się do pozyskania dodatkowych źródeł finansowania działalności Filharmonii oraz spowodować zwiększone zainteresowanie działaniami Filharmonii.

Jednocześnie organ podatkowy zaznaczył, iż opodatkowanie bądź nieopodatkowanie przedmiotowych czynności w świetle obowiązujących przepisów prawa nie wiąże się z obowiązkiem rejestracji osób, które skorzystały z zaproszeń.

Podstawa prawna: art.8 ust.2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.