Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

BUDOWNICTWO , WYSOKOŚĆ OPODATKOWANIA (art. 41-85)

December 20, 2013

Wymiana nawierzchni prześwitu bramowego a stawka VAT

0 1128

Dla robót budowlanych polegających na wymianie nawierzchni prześwitu bramowego dotyczących infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu zastosowanie znajdzie stawka podatku VAT w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 15 października 2013 roku nr IPTPP2/443-654/13-2/PR.

Sytuacja Podatnika

O wydanie indywidualnej interpretacji do organu podatkowego zwróciła się Spółka, która przystąpiła do przetargu w ramach projektu inwestycyjnego. Przedmiotem zamówienia jest robota budowlana w zakresie remontu i przebudowy budynków wraz z infrastrukturą techniczną w nieruchomości, której zabudowę tworzą budynki mieszkalne, budynki gospodarcze (komórki lokatorskie), budynki garaży oraz budynek warsztatowy; wszystkie usytuowane wzdłuż granic działki. Specyfikacja istotnych warunków zamówienia określała zakres prac, który obejmował m.in. remont prześwitu bramowego. Zakres prac określony jako „remont prześwitu bramowego” obejmował m.in. wymianę nawierzchni w owym prześwicie na nową wykonaną z kostki brukowej. Prześwit ów pełni dla przedmiotowej nieruchomości rolę wejść do klatek schodowych oraz wjazdu dla pojazdów na podwórze. Nawierzchnia w prześwicie połączona jest bezpośrednio z nawierzchnią w podwórzu oraz że pod prześwitem bramowym i podwórzem nie znajdują się piwnice.

Spółka dla tej usługi, tj. wymiany nawierzchni prześwitu bramowego, zastosowała w ofercie stawkę podstawową 23%, uznając tę usługę jako związaną z infrastrukturą towarzyszącą. Oferta została odrzucona przez zamawiającego, ze względu na zastosowanie błędnej stawki podatku VAT - zdaniem zamawiającego usługa ta winna zostać opodatkowana stawką 8% podatku VAT, ze względu na to, iż owa usługa dotyczy remontu budynku mieszkalnego (kwalifikacji budynku z prześwitem do budynków mieszkalnych spółka nie kwestionuje). W związku z tym, iż w przedmiotowym postępowaniu przetargowym nie złożono żadnej oferty niepodlegającej odrzuceniu, zamawiający unieważnił postępowanie. Spółka zamierza przystąpić ponownie do przetargów w ramach projektu „...”, w ramach których remonty prześwitów bramowych w zakresie m.in. remontów nawierzchni tych prześwitów będą występować.

W związku z powyższym Spółka zwróciła się do organu podatkowego z zapytaniem, czy dla robót budowlanych polegających na wymianie nawierzchni prześwitu bramowego należy zastosować preferencyjną stawkę podatku VAT 8%, na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy o podatku od towarów i usług.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Analiza obowiązujących przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Zatem należy stwierdzić, że w powyższej definicji budynku nie mieszczą się elementy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Oznacza to, że stawka preferencyjna, przewidziana ww. przepisami art. 41 ust. 12 w związku z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ww. ustawy, dotyczy czynności tam wymienionych wykonywanych wyłącznie w budynkach, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi. Stawki tej ustawodawca nie przewidział dla ww. czynności wykonywanych poza tymi obiektami, w tym również dotyczących elementów infrastruktury budowlanej.

Do pozostałych usług, wykonywanych poza bryłą budynku zastosowanie ma podstawowa stawka podatku w wysokości 23%. Bowiem od dnia 1 stycznia 2008 r. nastąpiła zmiana przepisów prawa w zakresie opodatkowania infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Zmieniono stan prawny wynikający z art. 146 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, w ramach którego budownictwo mieszkaniowe wraz z infrastrukturą towarzyszącą podlegało opodatkowaniu obniżoną stawką w wysokości 7% VAT.

Aktualnie, obniżoną stawkę w wysokości 8% VAT stosuje się do czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ww. ustawy, wykonywanych w obiektach budowlanych lub w ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym oraz do robót konserwacyjnych zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 2, pkt 3 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu opodatkowana jest podstawową stawką podatku w wysokości 23% VAT.

Reasumując organ podatkowy stwierdził, iż roboty budowlane polegające na wymianie nawierzchni prześwitu bramowego dotyczą infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Tym samym, przedmiotowe roboty budowlane dotyczące infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, nie będą mogły zostać objęte stawką 8% i będą opodatkowane według stawki 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ww. ustawy.

Podstawa prawna: 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.