Skorygowanie błędu polegającego na nieprawidłowym wskazaniu danych nabywcy powinno nastąpić poprzez wystawienie faktury korygującej, zawierającej w szczególności przyczynę korekty błędne określenie danych nabywcy oraz prawidłową treść korygowanych pozycji, czyli prawidłowe dane nabywcy.
Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 27 września 2018 roku nr 0114-KDIP1-3.4012.414.2018.1.JF
Sytuacja Podatnika
działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę zdarzają się sytuacje, gdy po wystawieniu faktury okazuje się, że zawiera ona błędne wskazanego nabywcę (nazwa, adres, numer NIP), który nie jest stroną transakcji i na rzecz którego nie została realizowana dostawa towaru/świadczenie usługi. Pomimo ww. omyłki faktura sprzedaży doręczana jest do właściwego nabywcy, na rzecz którego faktycznie dokonano dostawy towarów lub wykonano usługę.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą wystawienia faktury korygującej w przypadku błędu na fakturze dotyczącego nieprawidłowego wskazania nabywcy towaru/usługi.
Stanowisko Dyrektora
Według art. 106j ust. 1 pkt 5 ustawy, w przypadku gdy po wystawieniu faktury podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury – podatnik wystawia fakturę korygującą.
Zgodnie z art. 106j ust. 2 ustawy, faktura korygująca powinna zawierać:
wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo wyraz „KOREKTA”;
numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
przyczynę korekty;
jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.
W myśl art. 106k ust. 1 i 2 ustawy, nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki, z wyjątkiem pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15, może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą. Faktura, o której mowa w ust. 1, wymaga akceptacji wystawcy faktury.
W przypadku bowiem gdy po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy fakturę korygującą wystawia podatnik, tj. sprzedawca. Fakturę korygującą wystawia w razie stwierdzenia pomyłki w jakiejkolwiek pozycji faktury. Zatem, co do zasady, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Zatem, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych. Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym.
Przede wszystkim należy podzielić zdanie Wnioskodawcy, że w opisanych okolicznościach pierwotnie wystawiona faktura zawierająca dane nabywcy, który w rzeczywistości nie nabył towaru/usługi od Wnioskodawcy nie odzwierciedla rzeczywistego przebiegu dokonanej transakcji gospodarczej. Prawidłowo wystawiona faktura powinna zawierać prawidłowe dane rzeczywistego nabywcy towarów (usług) nabytych od Wnioskodawcy. W takich okolicznościach skorygowanie błędu polegającego na nieprawidłowym wskazaniu danych nabywcy powinno nastąpić – zgodnie z art. 106j ust. 1 pkt 5 ustawy - poprzez wystawienie faktury korygującej, zawierającej dane określone w art. 106j ust. 2 ustawy, w szczególności wskazującej jako przyczynę korekty błędne określenie danych nabywcy oraz prawidłową treść korygowanych pozycji, czyli prawidłowe dane nabywcy.
Podstawa prawna: art. 106j, art. 106k ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.