Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

AKTUALNOŚCI , KONTROLE I POSTĘPOWANIA PODATKOWE

October 5, 2017

Zabezpieczenie zaległości z tytułu VAT w formie zastawu skarbowego

0 1199

Staram się o rozłożenie na raty zaległości VAT. Urząd chce ustanowić zastaw skarbowy na moim aucie. Czy żeby się dowiedzieć czy jest już zastaw powinienem wystąpić z wnioskiem o wydanie wypisu z rejestru? Jak taki wniosek powinien wyglądać?

ODPOWIEDŹ

O ustanowieniu zastawu skarbowego na ruchomości należącej do Czytelnika informuje odrębnym pismem urząd skarbowy prowadzący rejestr zastawów skarbowych.

Wypis z rejestru zastawów skarbowych służy do pozyskiwania informacji osób zainteresowanych czy na danej ruchomości lub zbywalnym prawie majątkowym organ podatkowy zabezpieczył swoje roszczenia w postaci zastawu skarbowego. Za wypis trzeba uiścić opłatę w wysokości do 50 zł. Tak więc, racjonalniej jest poczekać na zawiadomienie organu podatkowego o wpisie do rejestru.

UZASADNIENIE

Skarbowi Państwa i jednostkom samorządu terytorialnego z tytułu zobowiązań podatkowych, a także z tytułu zaległości podatkowych oraz odsetek za zwłokę od tych zaległości przysługuje zastaw skarbowy na wszystkich będących własnością podatnika oraz stanowiących współwłasność łączną podatnika i jego małżonka rzeczach ruchomych oraz zbywalnych prawach majątkowych, jeżeli wartość poszczególnych rzeczy lub praw wynosi w dniu ustanowienia zastawu co najmniej 12.400 zł.

Rejestr zastawów jest prowadzony w systemie teleinformatycznym przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Wpis do rejestru zastawów skarbowych obejmuje:

  1. datę ustanowienia zastawu skarbowego;

  2. podstawę prawną wniosku o wpis zastawu skarbowego;

  3. oznaczenie organu występującego z wnioskiem o wpis zastawu skarbowego;

  4. dane dotyczące podatnika: imię i nazwisko lub nazwę (firmę), miejsce zamieszkania lub adres siedziby oraz identyfikator podatkowy, a w przypadku nierezydenta - numer paszportu lub inny numer identyfikacyjny, o ile nie posiada identyfikatora podatkowego, oraz znany adres do doręczeń w Rzeczypospolitej Polskiej.

  5. dane identyfikujące przedmiot zastawu skarbowego;

  6. wysokość zobowiązania podatkowego lub zaległości podatkowej zabezpieczonej zastawem skarbowym;

  7. datę wygaśnięcia i wykreślenia zastawu skarbowego.

Podstawą wniosku o wpis zastawu skarbowego do rejestru zastawów jest doręczona decyzja:

  1. ustalająca wysokość zobowiązania podatkowego;

  2. określająca wysokość zobowiązania podatkowego;

  3. określająca wysokość odsetek za zwłokę;

  4. o odpowiedzialności podatkowej płatnika lub inkasenta;

  5. o odpowiedzialności podatkowej osoby trzeciej;

  6. o odpowiedzialności spadkobiercy;

  7. określająca wysokość zwrotu podatku.

Podstawę wniosku o wpis zastawu skarbowego stanowi również deklaracja, jeżeli wykazane w niej zobowiązanie podatkowe nie zostało wykonane. Wpis zastawu skarbowego nie może być dokonany wcześniej niż po upływie 14 dni od upływu terminu płatności zobowiązania podatkowego.

Zauważyć trzeba, że zastaw skarbowy powstaje z dniem wpisu do rejestru zastawów. O kolejności wpisu rozstrzyga czas wpływu wniosku do organu prowadzącego rejestr zastawów. Za czas wpływu wniosku uważa się godzinę, z dokładnością co do minuty, w której w danym dniu wniosek wpłynął do organu. Wnioski, które wpłynęły w tym samym czasie, uznaje się  za złożone równocześnie.

O dokonaniu wpisu zastawu skarbowego organ prowadzący rejestr zastawów zawiadamia podatnika, płatnika lub inkasenta, następcę prawnego lub osobę trzecią odpowiadającą za zobowiązanie podatkowe lub zaległość podatkową oraz organ, na wniosek którego dokonano wpisu. Wpisem w rejestrze zastawów jest również wykreślenie.

Organ prowadzący rejestr zastawów dokonuje wpisu zastawu skarbowego na wniosek organu uprawnionego do występowania w imieniu Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. Wnioski o wpis składa się na urzędowym formularzu.

Wypis z rejestru zastawów wydaje naczelnik urzędu skarbowego, do którego wpłynął wniosek zainteresowanego. Wypis zawiera informacje w zakresie obciążenia ruchomości lub zbywalnego prawa majątkowego zastawem skarbowym, inne niż dane, o których mowa w art. 43 § 2 pkt 4, a także informacje dotyczące wysokości zabezpieczonego zastawem skarbowym zobowiązania podatkowego lub zaległości podatkowej, oznaczenie organu, na wniosek którego wpisano zastaw skarbowy do rejestru zastawów, numer jego wniosku o wpis oraz datę powstania zastawu skarbowego. Naczelnik urzędu skarbowego, do którego wpłynął wniosek zainteresowanego, wydaje, na wniosek tego zainteresowanego, zaświadczenie o:

  • braku wpisu zainteresowanego do rejestru zastawów;

  • wpisie zainteresowanego do rejestru zastawów jako właściciela obciążonych zastawem skarbowym ruchomości lub zbywalnego prawa majątkowego wraz z danymi dotyczącymi:

  • przedmiotu zastawu skarbowego,

  • wysokości zabezpieczonych zastawem skarbowym zobowiązania podatkowego lub zaległości podatkowej,

  • organu, na wniosek którego wpisano zastaw skarbowy do rejestru zastawów, i numeru jego wniosku o wpis,

  • daty powstania zastawu skarbowego.

Za wydanie wypisu z rejestru zastawów i zaświadczenia pobiera się opłatę stanowiącą dochód budżetu państwa w wysokości nie większej niż 50 zł. W przypadku nieuiszczenia opłaty wniosek o wydanie wypisu lub zaświadczenia pozostawia się bez rozpatrzenia. Wniosek o wydanie wypisu z rejestru lub zaświadczenia wnosi się w formie:

  • elektronicznej na elektroniczną skrzynkę podawczą organu lub

  • papierowej - w urzędzie skarbowym lub za pośrednictwem operatora pocztowegow rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 roku - Prawo pocztowe (Dz.U. z 2016 roku poz. 1113, 1250, 1823 i 1948 oraz z 2017 roku poz. 1128).

Do wniosku, dołącza się dowód uiszczenia opłaty za wydanie wypisu z rejestru lub zaświadczenia.

Paulina Pawluk

Podstawa prawna: art. 41, art. 43, art, 44, art, 45, art. 46a, art. 46 c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017r., poz. 201 z póżn. zm.), § 4, § 5 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 czerwca 2017 r. w sprawie Rejestru Zastawów Skarbowych ( Dz. U. z 2017 r., poz. 1287).