Stacja, pobierając opłaty za wydawanie opinii o planie nawożenia, nie powinna naliczać i pobierać podatku VAT. Natomiast do opłat pobieranych m.in. za wykonane badania i analizy, należy naliczyć i pobrać podatek VAT.
Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 7 stycznia 2014 roku nr IBPP3/443-1284/13/JP.
Sytuacja Podatnika
O wydanie indywidualnej interpretacji do organu podatkowego zwróciła się Stacja, którajest państwową jednostką budżetową, zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT. Zakres zadań wykonywanych przez Stację został określony w art. 18 ust. 3 oraz art. 28 ust. 1ustawy o nawozach i nawożeniu.
Zadania określone w art. 18 ust. 3 ww. ustawy, tj. wydawanie opinii o planie nawożenia, stanowią ustawową wyłączność Stacji. Za powyższe usługi Stacja pobiera opłaty w wysokości określonej w rozporządzeniu w sprawie wysokości opłaty za wydanie opinii o planie nawożenia oraz sposobu jej uiszczania, bez naliczania podatku VAT.
Natomiast zadania określone w art. 28 ust. 1 ww. ustawy, tj. analizy fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne, badania gleb na potrzeby doradztwa nawozowego, badania materiału roślinnego na potrzeby doradztwa rolniczego, prace terenowo-kartograficzne, opracowanie wyników przeprowadzonych analiz i badań, działalność szkoleniową i informacyjną, takiej wyłączności nie mają. Za wykonywane zadania Stacja pobiera opłaty, których wysokość została określona w rozporządzeniu w sprawie wysokości i sposobu uiszczania opłat za zadania wykonywane przez okręgowe stacje chemiczno–rolnicze, od których nalicza i pobiera podatek VAT w wysokości 23%.
Usługi świadczone są na rzecz producentów rolnych, organów administracji rządowej oraz innych zainteresowanych podmiotów a wszystkie opłaty stanowią dochód budżetu państwa.
W związku z powyższym Stacja zwróciła się do organu podatkowego z zapytaniem, czy postępuje słusznie pobierając opłaty za zadania określone w art. 18 ust. 3 ww. ustawy bez naliczania podatku VAT, a do opłat za zadania określone w art. 28 ust. 1 ww. ustawy nalicza i pobiera podatek VAT.
Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej
Dokonując analizy obowiązujących przepisów prawa podatkowego oraz opisu sprawy organ podatkowy stwierdził, iż Stacja realizując zadania określone w art. 18 ust. 3 ustawy o nawozach i nawożeniu, tj. wydania opinii o planie nawożenia stwierdza, działa jako organ władzy publicznej, a wykonywane przez nią czynności należą do kategorii spraw z zakresu administracji państwowej.
Wobec powyższego organ podatkowy uznał, iż Stacja działa jako organ władzy publicznej w zakresie zadań, o których mowa w art. 18 ust. 3 ww. ustawy, zatem nie występuje jako podatnik podatku od towarów i usług.
Natomiast odnosząc się do regulacji określonych w art. 28 ust. 1 ww. ustawy, organ podatkowy wskazał, iż nie wynika z nich aby działania w tym zakresie zastrzeżone były do wyłącznej kompetencji okręgowej stacji chemiczno-rolniczej. Uwzględniając powyższy fakt, organ podatkowy stwierdził, że realizowane przez Stację czynności, o których mowa w art. 28 ust. 1 ww. ustawy, mimo że wynikają z przepisu prawa, nie mogą być uznane za działania realizowane w charakterze organów władzy publicznej. Realizując wymienione w tym przepisie zadania Stacja działa w takich samych okolicznościach jak podmioty prywatne działające na rynku w warunkach wolnej konkurencji.
Powyższego nie zmienia fakt, że Stacja jest zobowiązana stosować ceny lub opłaty w wysokości określonej w rozporządzeniu. Okręgowe stacje z tytułu czynności, za które pobierane są przedmiotowe opłaty w zakresie czynności wymienionych w art. 28 ust. 1 ww. ustawy prowadzą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Do pobieranych opłat znajdą zatem zastosowanie ogólne zasady określone w przepisach dotyczących VAT, w myśl których zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Podstawa prawna: art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.