Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

DOKUMENTACJA (art. 106-112) , KASY REJESTRUJĄCE

August 26, 2015

Zakup kasy rezerwowej a prawo do ulgi

0 1027

Podatnik nie jest zobowiązany do zwrotu kwoty odliczonej z tytułu poniesionego wydatku na zakup kasy rejestrującej, bowiem od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania do dnia likwidacji działalności minęły trzy lata.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 16 lipca 2015 roku nr IPTPP3/4512-104/15-4/ALN.

Sytuacja Podatnika

O wydanie indywidualnej interpretacji do organu podatkowego zwrócił się Podatnik, który prowadzi dwa gabinety stomatologiczne. W roku 2011 wraz z wejściem obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących Podatnik zakupił dwie kasy fiskalne i dopełnił wszelkich obowiązków związanych ze zgłoszeniem ilości i miejsca użytkowania, fiskalizacji oraz zgłoszenia do właściwego urzędu skarbowego. Zgodnie z obowiązującymi przepisami otrzymał ulgę w wysokości 1400 zł (2 x 700 zł). Począwszy od maja 2011 roku Podatnik rozpoczął ewidencję sprzedaży na obu kasach fiskalnych. Od maja 2012 roku, w związku z likwidacją jednego z gabinetów, ewidencja sprzedaży była prowadzona tylko na jednej kasie. Druga została zgłoszona do urzędu skarbowego jako kasa rezerwowa. Przez cały okres użytkowania obie kasy fiskalne miały dokonywane obowiązkowo przeglądy techniczne przez właściwy serwis. W związku z zaprzestaniem działalności gospodarczej z dniem 28.02.2015 roku Podatnik zgłosił ten fakt do Urzędu Skarbowego celem likwidacji kas. Podatnik wskazał, że urząd skarbowy stwierdził konieczność zwrotu ulgi wysokości 700 zł za kasę rezerwową, ponieważ od maja 2012 do lutego 2015 nie dokonywano na niej ewidencji sprzedaży i jej okres użytkowania jest w związku z tym krótszy niż 3 lata od daty rozpoczęcia ewidencjonowania.

W związku z powyższym Podatnik zwrócił się do organu podatkowego z zapytaniem, czy jest zobowiązany do zwrotu ulgi za kasę rejestrującą.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Dokonując analizy opisu sprawy organ podatkowy uznał, iż zarówno przepisy ustawy o podatku od towarów i usług jak i aktów wykonawczych nie określają kryteriów ilościowych dotyczących stosowania kas rezerwowych. Natomiast z opisu sprawy wynika, iż zarówno kasa podstawowa, jak i kasa rezerwowa były zgłoszone na dzień powstania obowiązku ewidencjonowania do właściwego urzędu skarbowego oraz do obowiązkowych przeglądów technicznych przez właściwy serwis. Ponadto, od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania do dnia likwidacji działalności minęły trzy lata.

Reasumując, Podatnik nie jest zobowiązany do zwrotu kwoty odliczonej z tytułu poniesionego wydatku na zakup kasy rejestrującej, którą następnie zgłosił do urzędu skarbowego jako kasę rezerwową.

Podstawa prawna: art. 111 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.