Czy na zakup polis dla pracowników wystawiamy notę rozliczeniową (dawniej fakturę wewnętrzną) i wykazujemy jako sprzedaż zwolnioną w części C poz. 20 ? Pracownik nie płaci za polisy, kwota ubezpieczenia doliczana jest do listy płac celem naliczenia ZUS i podatku dochodowego.
ODPOWIEDŹ
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT stanowi, iż za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatników lub ich pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
A zatem w opisanej powyżej sytuacji opodatkowaniu podlega także nieodpłatne świadczenie usług, którym jest zakup polis dla pracowników. Od 2014 roku nie ma już możliwości wystawiania faktur wewnętrznych. O sposobie dokumentowania transakcji, które dotychczas były objęte obowiązkiem wystawiania faktur wewnętrznych, decyduje podatnik. I tak, w przypadku transakcji, w których nie ma oryginalnych dokumentów czyli w przypadku m.in. nieodpłatnego przekazania, podstawą dla ujęcia takiej transakcji w deklaracji VAT może być dowolny dokument, który byłby podstawą do ujęcia transakcji w ewidencji księgowej np. nota rozliczeniowa. Z dokumentu powinna wynikać kwota podstawy opodatkowania, wartość podatku należnego oraz data dokonania transakcji. Usługi ubezpieczeniowe na mocy art.43 ust.1 pkt 37 korzystają ze zwolnienia od podatku. A zatem w deklaracji VAT-7 wersja 14 należy je ująć pod poz. 10.
Agnieszka Falkowska
Starszy Komisarz Skarbowy