Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

ROZLICZENIA VAT

August 1, 2014

Zaliczenie nadpłaty na zobowiązania należne innym organom podatkowym

0 886

W wyniku rozliczenia miesiąca wystąpi nadpłata VAT. Czy mogę zwrócić się do urzędu o zaliczenie tejże nadpłaty na VAT na przyszły miesiąc oraz o zaliczenie części kwoty z tej nadpłaty na podatek od środków transportowych należnych do urzędu gminy?

ODPOWIEDŹ

Urząd skarbowy może na wniosek podatnika zaliczyć kwotę nadpłaty VAT na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych, wyłącznie w zakresie podatków, których ustalanie lub określanie i pobór pozostaje w jego właściwości rzeczowej. Wobec powyższego kwota nadpłaty może być zaliczona na przyszły okres rozliczeniowy z tytułu podatku VAT, nie może natomiast być zaliczona na podatek od środków transportowych.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 5 ustawy Ordynacja podatkowa zobowiązaniem podatkowym jest wynikające z obowiązku podatkowego zobowiązanie podatnika do zapłacenia na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu albo gminy podatku w wysokości, w terminie oraz w miejscu określonych w przepisach prawa podatkowego. Z kolei jak wynika z art. 76 § 1 Ordynacji nadpłaty wraz z ich oprocentowaniem są zaliczane z urzędu między innymi na poczet bieżących zobowiązań lub zaległości podatkowych, zaś na wniosek podatnika możliwe jest także zaliczenie nadpłat (w całości lub w części) na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych podatnika.

Organy podatkowe na podstawie art. 15 § 1 i 2 w/w ustawy mają obowiązek przestrzegać właściwości rzeczowej i miejscowej, które to właściwości ustalane są z uwzględnieniem również zakresu zadań i terytorialnego zasięgu działania organów podatkowych, określonych na podstawie odrębnych przepisów, w szczególności przepisów o wprowadzeniu programów pilotażowych, o których mowa w ustawie o urzędach i izbach skarbowych.

Trzeba podkreślić, iż w tle art. 5 ust. 6 pkt 1 ustawy o urzędach i izbach skarbowych, do zakresu działania naczelnika urzędu skarbowego należy ustalanie lub określanie i pobór podatków oraz niepodatkowych należności budżetowych, jak również innych należności, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem podatków i należności budżetowych, których ustalanie lub określanie i pobór należy do innych organów.

Właściwość rzeczową organów podatkowych ustala się według przepisów określających zakres ich działania, o czym stanowi art. 16 Ordynacji podatkowej. W przedstawionej przez Czytelnika sytuacji właściwość rzeczowa naczelnika urzędu skarbowego obejmuje podatek VAT, natomiast zgodnie z art. 1c ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych organem podatkowym właściwym w sprawach podatku od środków transportowych jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta.

Ponadto należy zaznaczyć, iż warunkiem formalnym zaliczenia nadpłaty VAT na przyszłe zobowiązania podatkowe jest wydanie postanowienia, w którym to organ stwierdza, że na dzień dokonania zaliczenia kwoty nadpłaty przestaje istnieć owo zobowiązanie podatkowe. Jak wynika z powyższego naczelnik nie jest organem właściwym w sprawach należności czytelnika z tytułu podatku od środków transportowych, w związku z czym nie może wydać postanowienia, które skutkowałoby wygaśnięciem zobowiązania z tego tytułu, ponieważ podatek ten pozostaje we właściwości „terytorialnego” organu podatkowego, może natomiast wydać takie postanowienie i dokonać zaliczenia nadpłaty na poczet przyszłego zobowiązania w podatku VAT.

Małgorzata Pereczkowska