Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Od 1 stycznia 2014 roku przestało obowiązywać rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 roku w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Przepisy dotyczące zasad wystawiania faktur zostały przeniesione do ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług i wynikają z nowo dodanych art.106a-106q tej ustawy. W niniejszym artykule szczegółowo omówimy obowiązujące obecnie zasady dotyczące wystawiania faktur.

1. Definicja faktury

Pojęcie faktury zostało zdefiniowane w art.2 pkt.31 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług. Zgodnie z jego brzmieniem, przez fakturę rozumie się „dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie”. Natomiast faktura elektroniczna - to faktura w formie elektronicznej wystawiona i otrzymana w dowolnym formacie elektronicznym (art.2 pkt 32 ustawy o VAT).

2. Kiedy występuje obowiązek wystawienia faktury

Zgodnie z art.106b ust.1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art.106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1

  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Zatem, obowiązek wystawienia faktury spoczywa na podatniku VAT w przypadku dokonania dostawy towaru lub wyświadczenia usługi na rzecz innego podatnika, także podatnika spoza kraju, lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem, w przypadku dokonania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej (tj. sprzedaży wysyłkowej do innego kraju UE, do państwa trzeciego lub z innego kraju UE, z państwa trzeciego do Polski) na rzecz niepodatnika – czyli osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej, w przypadku otrzymania zapłaty lub części zapłaty (zaliczki) przed dostawą towaru lub przed wykonaniem usługi (z wyjątkiem zaliczki otrzymanej na wewnątrzwspólnotową dostawę towaru, oraz zaliczki otrzymanej na poczet dostaw energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego oraz świadczenia usług: telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy, najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze, ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia, stałej obsługi prawnej i biurowej, dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego).

Ponadto, w myśl art.106b ust.3 ustawy o VAT, na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. czynności, o których mowa w ust.1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art.19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust.1,

  2. sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust.2, z zastrzeżeniem art.117 pkt 1 i art. 118

- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Powołany powyżej przepis dotyczy m.in. przypadku sprzedaży, świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (w tym bowiem przypadku nie ma co do zasady obowiązku wystawienia faktury dokumentującej taką transakcję). Fakturę należy jednak wystawić w sytuacji gdy osoba fizyczna wyrazi takie żądanie.

3. Kiedy nie występuje obowiązek wystawienia faktury

Podatnik – na mocy art.106b ust.2 ustawy o VAT – nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku:

  • na podstawie art.43 ust. 1 czyli w przypadku m.in. dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane, dostawy budynków, budowli lub ich części (z wyłączeniem wyjątków), usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawy towarów i świadczenia usług ściśle z tymi usługami związanych, wykonywanych w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze, usług w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe, usług ubezpieczeniowych, usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych,

  • na podstawie art.113 ust.1 i 9 – tj. w przypadku sprzedaży dokonywanej przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł oraz w przypadku sprzedaży dokonywanej przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty 150.000 zł, lub

  • przepisów wydanych na podstawie art.82 ust.3.

Także w przypadku sprzedaży lub świadczenia usługi na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej co do zasady nie ma obowiązku wystawienia faktury. Należy jednak pamiętać, że fakturę należy jednak wystawić w sytuacji, gdy osoba fizyczna wyrazi takie żądanie.

4. Terminy wystawienia faktury

4.1. Podstawowy termin wystawienia faktury

Zgodnie z art.106i ust.1 ustawy o VAT, faktura musi zostać wystawiona nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę.

Zasada ta dotyczy także terminu wystawiania faktur zaliczkowych dokumentujących otrzymanie wcześniejszej zapłaty lub zapłaty częściowej. W tym przypadku tj. jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, fakturę wystawia się nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano całość lub część zapłaty od nabywcy (art.106i ust.2 ustawy o VAT).

PAMIĘTAJ:
Co do zasady wystawienie faktury nie jest powiązane z powstaniem obowiązku podatkowego. Możliwość późniejszego wystawienia faktury nie zwalnia z obowiązku rozliczenia transakcji i podatku w miesiącu w którym dostawa lub usługa została wykonana.

4.2. Szczególne terminy wystawienia faktury

Ustawa o VAT przewiduje wyjątki od podstawowego terminu wystawiania faktur.

Zgodnie z art.106i ust.3, 4 i 5 ustawy o VAT fakturę wystawia się nie później niż:

  • 30 dnia od dnia wykonania usług w przypadku świadczenia usług budowlanych lub budowlano-montażowych (na rzecz podatnika),

  • 60 dnia od dnia wydania towarów w przypadku, dostawy książek drukowanych (z wyłączeniem map i ulotek) oraz gazet, czasopism i magazynów, drukowanych (PKWiU ex 58.13.1 i PKWiU ex 58.14.1),

  • 90 dnia od dnia wykonania czynności polegających na drukowaniu książek (z wyłączeniem map i ulotek) oraz gazet, czasopism i magazynów (PKWiU ex 58.13.1 i PKWiU ex 58.14.1), z wyjątkiem usług, do których stosuje się art. 28b, stanowiących import usług,

  • z upływem terminu płatności w przypadku dostaw energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego oraz świadczenia usług: telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy, najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze, ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia, stałej obsługi prawnej i biurowej, dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego,

  • 120 dnia od pierwszego dnia wydania towarów w przypadku dostawy książek drukowanych (z wyłączeniem map i ulotek) oraz gazet, czasopism i magazynów, drukowanych, gdy umowa przewiduje rozliczenie zwrotów wydawnictw,

  • 7 dnia od określonego w umowie dnia zwrotu opakowania w przypadku nie zwrócenia przez nabywcę opakowania zwrotnego objętego kaucją,

  • 60 dnia wydania opakowania, jeżeli w umowie nie określono terminu zwrotu opakowania.

Przykład 1

Podatnik „A” 13 czerwca 2014 roku sprzedał towar firmie „Y” .Fakturę dokumentującą tę transakcję „A” powinien wystawić najpóźniej do 15 lipca 2014 roku.

Przykład 2

Podatnik „B” wykonał w dniach 9, 11, 12, 17 czerwca 2014 roku na rzecz firmy „Q” usługi naprawy aut dostawczych. Faktury dokumentujące wykonanie wymienionych usług podatnik będzie zobowiązany wystawić najpóźniej 15 lipca 2014 roku. „B” może zafakturować każde wykonanie usługi osobno w innym dniu lub zafakturować wszystkie wymienione usługi łącznie – nie później niż 15 lipca 2014 roku.

Przykład 3

Podatnik „C” 30 czerwca 2014 roku wykonał na rzecz „Y” (podatnika) usługę budowlaną. „C” ma obowiązek wystawienia faktury najpóźniej do 30 lipca 2014 roku.

5. Możliwość wcześniejszego wystawienia faktury

Przepis art. 106i ust. 7 ustawy o VAT określa termin, w którym najwcześniej może być wystawiona faktura. W myśl powołanego przepisu, faktury nie mogą być wystawione wcześniej niż 30 dni przed:

  • dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi,

  • otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi całości lub części zapłaty.

Wyjątki od tej zasady określono w ust.8 powołanego artykułu. I tak, wystawienie faktury przed 30 dniem nie dotyczy (jeżeli faktura zawiera informację, jakiego okresu rozliczeniowego dotyczy) :

  • usługi, dla której w związku ze świadczeniem ustalane są następujące po sobie okresy płatności lub rozliczeń, w tym usługi ciągłe z płatnościami nie dłuższymi niż rok,

  • dostawy towarów, dla których ustalane są następujące po sobie okresy płatności lub rozliczeń,

  • dostaw energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego oraz świadczenia usług: telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy, najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze, ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia, stałej obsługi prawnej i biurowej, dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego.

A zatem w przypadku faktur dokumentujących czynności wymienione powyżej w powołanym ust.8 zawierających informację o tym, jakiego okresu dana faktura dotyczy, mogą być wystawione wcześniej niż na 30 dni przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi.

6. Dane jakie powinna zawierać faktura

Ustawodawca w art.106e ust.1 ustawy o VAT określił dane, jakie powinna zawierać faktura, natomiast w art.106e ust.2 i 3 określił, jakie elementy powinna zawierać w przypadku procedury marży. I tak – faktura powinna zawierać:

1) datę wystawienia;

2) kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3) imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4) numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

5) numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;

6) datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;

7) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8) miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9) cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10) kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11) wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12) stawkę podatku;

13) sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15) kwotę należności ogółem;

16) w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług, w odniesieniu do których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 1 lub art. 21 ust. 1 - wyrazy "metoda kasowa";

17) w przypadku faktur, o których mowa w art. 106d ust. 1 - wyraz "samofakturowanie";

18) w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy "odwrotne obciążenie";

19) w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 - wskazanie:

a) przepisu ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku,

b) przepisu dyrektywy 2006/112/WE, który zwalnia od podatku taką dostawę towarów lub takie świadczenie usług, lub

c) innej podstawy prawnej wskazującej na to, że dostawa towarów lub świadczenie usług korzysta ze zwolnienia;

20) w przypadku, o którym mowa w art. 106c - nazwę i adres organu egzekucyjnego lub imię i nazwisko komornika sądowego oraz jego adres, a w miejscu określonym dla podatnika - imię i nazwisko lub nazwę dłużnika oraz jego adres;

21) w przypadku faktur wystawianych w imieniu i na rzecz podatnika przez jego przedstawiciela podatkowego - nazwę lub imię i nazwisko przedstawiciela podatkowego, jego adres oraz numer, za pomocą którego jest on zidentyfikowany na potrzeby podatku;

22) w przypadku gdy przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy są nowe środki transportu - datę dopuszczenia nowego środka transportu do użytku oraz:

a) przebieg pojazdu - w przypadku pojazdów lądowych, o których mowa w art. 2 pkt 10 lit. a,

b) liczbę godzin roboczych używania nowego środka transportu - w przypadku jednostek pływających, o których mowa w art. 2 pkt 10 lit. b, oraz statków powietrznych, o których mowa w art. 2 pkt 10 lit. c;

23) w przypadku faktur wystawianych przez drugiego w kolejności podatnika, o którym mowa w art. 135 ust. 1 pkt 4 lit. b i c, w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej (procedurze uproszczonej) - dane określone w art. 136;

24) w przypadkach, o których mowa w art. 97 ust. 10 pkt 2 i 3:

a) numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, poprzedzony kodem PL,

b) numer, za pomocą którego nabywca towaru lub usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej w danym państwie członkowskim, zawierający dwuliterowy kod stosowany na potrzeby podatku od wartości dodanej właściwy dla tego państwa członkowskiego.

Należy także pamiętać, iż w przypadku świadczenia usług turystyki, dla których podstawę opodatkowania stanowi kwota marży, faktura powinna zawierać wyłącznie dane określone w ust. 1 pkt 1-8 i 15-17, a także wyrazy "procedura marży dla biur podróży", a w przypadku dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, dla których podstawę opodatkowania stanowi marża, faktura powinna zawierać wyłącznie dane określone w ust. 1 pkt 1-8 i 15-17, a także odpowiednio wyrazy "procedura marży - towary używane", "procedura marży - dzieła sztuki" lub "procedura marży - przedmioty kolekcjonerskie i antyki".

Ustawodawca określił także, jakich danych faktura nie musi zawierać, odnosząc się do określonych przypadków, o których mowa w art. 106e ust. 4 i ust. 5.

PAMIĘTAJ: 
Fakturą jest każdy dokument stwierdzający fakt dokonania operacji gospodarczej powodującej powstanie obowiązku podatkowego w VAT, stanowiący podstawę księgowania, który zawiera dane wymagane na mocy ustawy o VAT lub innych przepisów wydanych na jej podstawie. Nie jest zatem fakturą dokument informacyjny jakim jest np. „faktura pro forma” która nie dokumentuje żadnej operacji gospodarczej, a jedynie potwierdza fakt złożenia, czy przyjęcia do realizacji zamówienia.
7. Faktura uproszczona

Ustawodawca w art. 106e ust. 5 pkt 3 (z pewnymi wyjątkami określonymi w w art. 106e ust. 6) przewidział możliwość wystawiania faktur uproszczonych w przypadku transakcji, w których kwota należności ogółem nie przekracza 450 zł albo kwoty 100 euro, jeżeli kwota ta określona jest w euro. Na takich fakturach będzie można umieszczać jedynie datę wystawienia, NIP nabywcy, bez imienia, nazwiska, nazwy firmy i adresu, także bez danych dot. miary i ilości dostarczonych towarów czy wykonanych usług, jak również ich ceny jednostkowej netto, wartości sprzedaży netto, stawki podatku, czy sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną, kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku. Jednak wystawiając fakturę uproszczoną należy zamieścić na niej dane pozwalające określić dla poszczególnych stawek podatku kwotę podatku, czy kwotę należności ogółem

8. Faktura zbiorcza

Obowiązująca ustawa o podatku od towarów i usług ani jej rozporządzenia, nie uwzględniają przepisów dotyczących możliwości wystawiania faktur zbiorczych. Jednakże ustawa dopuszcza wystawienie faktury, która będzie dokumentowała całą sprzedaż na rzecz jednego kontrahenta dokonaną w ciągu danego miesiąca, gdyż znaczne wydłużono termin wystawiania faktur. Zgodnie bowiem z powołanym powyżej art.106i ustawy o VAT, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniami (m.in. usługi budowlane). Zatem, co do zasady, faktura może spełniać rolę faktury zbiorczej. Obowiązujące przepisy pozwalają na wystawienie jednej faktury, która obejmie odrębne dostawy towarów lub usług dokonane w trakcie miesiąca kalendarzowego.

9. Faktura zaliczkowa

W świetle art.106i ust.2 ustawy o VAT, w przypadku otrzymania zaliczki lub całości należności przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi podatnik jest zobowiązany wystawić fakturę nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którymotrzymano zapłatę. Faktury zaliczkowe nie mogą być jednak wystawiane wcześniej niż na 30 dni przed otrzymaniem zaliczki czy całości zapłaty przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.

Chcielibyśmy zwrócić także uwagę na fakt, iż nie ma konieczności wystawiania faktur zaliczkowych w przypadku:

  • wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

  • dostawy energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego,

  • usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych,

  • usługi najmu, dzierżawy, leasingu lub usługi o podobnym charakterze,

  • usług ochrony osób oraz usługi ochrony, dozoru i przechowywania mienia,

  • usług stałej obsługi prawnej i biurowej,

  • usług związanych z nieczystościami, wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy, tj. usług związanych: z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych, z handlem wodą dostarczaną za pośrednictwem sieci wodociągowych, z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu, ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nienadających się do recyklingu, z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów innych niż niebezpieczne, ze zbieraniem odpadów niebezpiecznych, z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów niebezpiecznych nadających się do recyklingu, z obróbką odpadów innych niż niebezpieczne w celu ich ostatecznego usunięcia, z usuwaniem odpadów innych niż niebezpieczne, z przetwarzaniem pozostałych odpadów niebezpiecznych, z unieszkodliwianiem odpadów promieniotwórczych i pozostałych odpadów niebezpiecznych, z wyłączeniem usług zagospodarowania odpadów promieniotwórczych (ponownego przetwarzania paliw i odpadów) (PKWiU ex 38.22.21.0), z odkażaniem i czyszczeniem, pozostałe usługi związane z rekultywacją oraz specjalistyczne usługi w zakresie kontroli zanieczyszczeń, zamiatania śmieci i usuwania śniegu, pozostałe usługi sanitarne.

10. Faktura „na żądanie”

Ustawodawca określił odrębne terminy wystawiania faktur na żądanie. Regulacje te dotyczą przypadków sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz sprzedaży zwolnionej od podatku od towarów i usług. W myśl przepisów art.106i ust.6:

  • jeżeli nabywca zażąda wystawienia faktury do końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty – fakturę należy wystawić nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dostarczono towar, wykonano usługę lub otrzymano zaliczkę,

  • jeśli nabywca zażąda wystawienia faktury po upływie miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano zaliczkę – fakturę należy wystawić w terminie 15 dni od dnia zgłoszenia żądania.

Sprzedawca nie ma obowiązku wystawienia faktury, jeśli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone po upływie 3 miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano zaliczkę. Jeżeli jednak wyrazi zgodę na wystawienie faktury po tym terminie, wówczas powinien wystawić ją w terminie 15 dni od dnia zgłoszenia takiego żądania.

11. Faktura korekta

Zgodnie z art.106j ust.1 ustawy o VAT, podatnik wystawia fakturę korygującą w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1, udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1, dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań, dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Faktura korygująca powinna zawierać (art. 106j ust. 2):

1) wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA" albo wyraz "KOREKTA";

2) numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

3) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a) określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,

b) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;

4) przyczynę korekty;

5) jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;

6) w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.

Natomiast w przypadku gdy podatnik udziela opustu lub obniżki ceny w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych lub świadczonych na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca, o której mowa w ust. 2:

1) powinna zawierać dodatkowo wskazanie okresu, do którego odnosi się udzielany opust lub obniżka;

2) może nie zawierać danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 5 i 6 oraz nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą.

12. Nota korygująca

Nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki, z wyjątkiem pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15, może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą. Nota korygująca wymaga akceptacji wystawcy faktury. Nota korygująca powinna zawierać:

1) wyrazy "NOTA KORYGUJĄCA";

2) numer kolejny i datę jej wystawienia;

3) imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy i numer za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, a także numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej;

4) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura, o której mowa w ust. 1, określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6;

5) wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.

13. Faktura wewnętrzna

Od 1 stycznia 2014 roku został uchylony art.106 ust.7 ustawy o VAT na mocy którego podatnicy mogli dokumentować określone w nim czynności fakturami wewnętrznymi. Znowelizowane przepisy ustawy ani też rozporządzeń nie posługują się pojęciem faktury wewnętrznej. Wprowadzone zmiany związane są z regulacjami prawa unijnego, w którym nie funkcjonuje instytucja faktury wewnętrznej. Zgodnie z wyjaśnieniami Ministra Finansów „Faktura wewnętrzna nie jest zresztą istotnym dokumentem mającym wpływ na prawidłowe funkcjonowanie systemu VAT - przykładowo można wskazać, że nie jest ona dokumentem wprowadzanym do obiegu. Jest to bowiem dokument pomocniczy, w którym podatnik zawiera np. przeliczenie wyrażonych w walutach obcych kwot podatku, stawki podatku i inne informacje niezbędne do dokonywania zapisów w ewidencji i deklaracji podatkowej. Transakcje, w związku z którymi istnieje obecnie obowiązek wystawiania faktur wewnętrznych, po wejściu w życie nowelizacji ustawy o VAT będą mogły zostać rozliczone w podatku VAT także na podstawie innych dokumentów. W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca lub świadczenia usług, dla których podatnikiem jest ich usługobiorca, podstawą taką przykładowo może być faktura wystawiona przez kontrahenta. Natomiast w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i 8 ust. 2 taką podstawą może być odpowiedni dokument wewnętrzny wystawiony przez podatnika. Brak jest przy tym przeszkód, aby taki dokument zawierał wszystkie dane, które w obecnym stanie prawnym zawiera faktura wewnętrzna - w związku z likwidacją obowiązku wystawiania faktur wewnętrznych przedmiotowa kwestia pozostaje w sferze wyboru podatnika”.

14. Samofakturowanie

Na mocy art.106d ustawy o VAT, podatnik będący nabywcą towarów lub usług może wystawiać fakturę w imieniu dostawcy, jeżeli wcześniej zawarto umowę w sprawie wystawiania faktur w imieniu i na rzecz dostawcy, a w umowie tej została określona procedura zatwierdzania poszczególnych faktur przez podatnika dokonującego tej czynności. W takim przypadku podatnik nabywający towary lub usługi od podatnika może wystawiać w imieniu i na rzecz tego podatnika faktury:

1) dokumentujące dokonanie przez podatnika sprzedaży na rzecz tego podmiotu,

2) o których mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,

3) dokumentujące dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2 lit. b.

Faktury może wystawiać w imieniu i na rzecz podatnika również upoważniona przez niego osoba trzecia, w szczególności jego przedstawiciel podatkowy, o którym mowa w art. 18a.

15. Autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelności faktury

W myśl art.106m ustawy o VAT, podatnik określa sposób zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury. Przez autentyczność pochodzenia faktury rozumie się pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury, a przez integralność treści faktury rozumie się, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura. Autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność faktury można zapewnić za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług. Poza wykorzystaniem kontroli biznesowych, określonych w ust. 4, autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury elektronicznej są zachowane, w szczególności, w przypadku wykorzystania:

1) bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. nr 130, poz. 1450, z późn. zm.), weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub

2) elektronicznej wymiany danych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa dotycząca tej wymiany przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej danych.

16. Zaginięcie, zniszczenie faktury

W myśl art.106l W przypadku gdy faktura ulegnie zniszczeniu albo zaginie:

1) podatnik lub upoważniona przez niego do wystawiania faktur osoba trzecia, wystawia ponownie fakturę:

a) na wniosek nabywcy - zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu podatnika,

b) zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu nabywcy;

2) nabywca, o którym mowa w art. 106d ust. 1 lub art. 106k ust. 1, wystawia ponownie fakturę:

a) na wniosek podatnika - zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu nabywcy,

b) zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu podatnika;

3) podmiot, o którym mowa w art. 106c, wystawia ponownie fakturę:

a) na wniosek nabywcy lub dłużnika - zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu tego podmiotu,

b) zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu nabywcy lub dłużnika.

Faktura wystawiona ponownie powinna zawierać wyraz "DUPLIKAT" oraz datę jej wystawienia.

PAMIĘTAJ:
Fakturę wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży (art.106g ustawy o VAT).

Agnieszka Falkowska

Starszy Komisarz Skarbowy