Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

ŚWIADCZENIE USŁUG W KRAJU I ZA GRANICĄ , AKTUALNOŚCI , PROCEDURY SZCZEGÓLNE (art. 113-138)

April 5, 2018

Zastosowanie procedury VAT marża w stosunku do odsprzedaży usług turystycznych

0 1168

Z opodatkowania w ramach procedury VAT-marża mogą korzystać podatnicy działający na rzecz turystów we własnym imieniu, na własny rachunek, a nie jako pośrednicy.

Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w informacji indywidualnej z dnia 20 lutego 2018 roku nr 0111-KDIB3-2.4012.731.2017.3.MD

Sytuacja Podatnika

Spółka będąca czynnym podatnikiem podatku VAT jest agentem turystycznym i prowadzi działalność gospodarczą polegającą na pośrednictwie w sprzedaży usług turystycznych mieszczących się w grupowaniu 79.11 PKWiU 2008. Działa wyłącznie jako agent turystyczny – nie organizuje i nie świadczy usług turystyki lecz pośredniczy i odsprzedaje wspomniane usługi w niezmienionej formie. Spółka nabywa od dostawcy (zagranicznych przedsiębiorstw) przygotowaną przez niego kompleksową usługę turystyczną (w skład, której wchodzi najczęściej transport oraz usługa noclegowa) i odsprzedaje ją w niezmienionej formie na rzecz nabywcy usługi (zagranicznych podmiotów – osób fizycznych oraz przedsiębiorstw), doliczając do tego prowizję (którą pokrywa nabywca usługi) – następnie usługa ta jest sprzedawana finalnemu odbiorcy (turyście). Dostawca usługi kompleksowej nie jest zobowiązany do zapłaty prowizji ponieważ jej wartość jest pokrywana przez nabywcę usługi. Wnioskodawca pełni wyłącznie rolę pośrednika (między biurem podróży, a kontrahentem odsprzedającym usługę finalnemu odbiorcy) w zawieranej transakcji. Spółka nie zna ostatecznych odbiorców usług (turystów). Wnioskodawca działa na podstawie umów agencyjnych. Umowy są zawierane pomiędzy Wnioskodawcą, a nabywcami usług. Odpowiedzialność za właściwe wykonanie usługi nie spoczywa na Wnioskodawcy. Odpowiedzialność za właściwe wykonanie usługi spoczywa na organizatorze (dostawcy) usługi turystycznej (biurze podróży).

Wątpliwości Spółki dotyczą możliwości opodatkowania w systemie VAT-marża, zgodnie z art. 119 ustawy o podatku od towarów i usług odsprzedawanych usług turystycznych (nieuzupełnionych o dodatkowe świadczenia).

Stanowisko Dyrektora

Stosownie do art. 119 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 5.

Jak stanowi art. 119 ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się bez względu na to, kto nabywa usługę turystyki, w przypadku gdy podatnik: 

  1. działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek;

  2. przy świadczeniu usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. 

Łączne spełnienie powyższych przesłanek przesądza o obligatoryjności zastosowania szczególnej procedury opodatkowania marżą usług turystyki.

Z powyższych uregulowań wynika, że przepis art. 119 ustawy nie dotyczy wszelkiego rodzaju usług. Wyraźnie z niego wynika, że dotyczy jedynie usług turystyki. 

Przez usługę turystyki rozumie się usługę świadczoną na rzecz turysty, która obejmuje swym zakresem cząstkowe usługi, bez których dana impreza turystyczna nie mogłaby się odbyć. Zatem za usługi turystyki należy uznać zorganizowane lub indywidualne wyjazdy wypoczynkowe połączone z rekreacją i rozrywką (tzn. kompleksowym programem imprez). Zgodne jest to także z potocznym rozumieniem słowa turystyka – w słowniku języka polskiego „turystyka” to dłuższe lub krótsze wyjazdy wypoczynkowe, połączone zwykle ze zwiedzaniem, uprawianiem sportu, wycieczkami itp. (Słownik języka polskiego, Wydawnictwo PNN Biblioteka Gazety Wyborczej).

Z opodatkowania marży na szczególnych zasadach określonych w art. 119 ustawy mogą korzystać podatnicy działający na rzecz turystów we własnym imieniu, na własny rachunek i nabywający przy świadczeniu usługi towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.

Zatem ze szczególnej procedury opodatkowania zawartej w ww. art. 119 ustawy nie może korzystać podatnik, działający na rynku usług turystycznych wyłącznie jako pośrednik w sprzedaży usług turystycznych ponieważ nie spełnia warunku działania na rzecz nabywcy usług we własnym imieniu i na własny rachunek. Agenci turystyczni świadczą na zlecenie innych podmiotów usługi pośrednictwa w sprzedaży usług turystyki oferowanych przez organizatorów imprez turystycznych. Czynności wykonywane przez agentów w zakresie pośrednictwa w sprzedaży usług turystyki nie są czynnościami wykonywanymi dla bezpośredniej korzyści turysty, a sami agenci nie są stroną transakcji świadczenia usług turystyki.

W konsekwencji, stanowisko Spółki, w myśl którego odsprzedaż usług turystycznych podlega opodatkowaniu w systemie „VAT marża”, zgodnie z art. 119 ustawy o podatku VAT, jest nieprawidłowe.

Podstawa prawna: art. 119 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.