Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

AKTUALNOŚCI

July 20, 2011

Zaufany profil - rodzaj podpisu elektronicznego do załatwiania spraw w urzędach przez Internet

0 1028

Osoby, które chcą załatwić przez Internet niektóre sprawy urzędowe, nie muszą posługiwać się bezpiecznym podpisem elektronicznym. Wystarczy, że będą miały zaufany profil.

Zaufany profil ma za zadanie ułatwić kontakt przy załatwianiu rożnych spraw drogą elektroniczną. Zamiast przychodzić osobiście, np. do ZUS czy US, będzie można złożyć wniosek przez Internet, podpisując go nowym rodzajem podpisu elektronicznego.

Profil zaufany funkcjonuje w środowisku elektronicznej platformy usług administracji publicznej MSWiA (ePUAP) – systemu teleinformatycznego, w ramach którego instytucje publiczne udostępniają usługi przez pojedynczy punkt dostępowy sieci Internet.

Odbywa się to w oparciu o przepisy ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz opublikowanego 9 maja 2011 r. rozporządzenia w sprawie zasad potwierdzania, przedłużania ważności, wykorzystania i unieważniania profilu zaufanego elektronicznej platformy usług administracji publicznej. Przepisy rozporządzenia weszły w życie 9 czerwca 2011 r. Profil zaufany służy użytkownikowi konta ePUAP do podpisywania dokumentów elektronicznych przekazywanych podmiotom realizującym zadania publiczne podobnie jak zestaw do składania bezpiecznych podpisów elektronicznych z certyfikatem kwalifikowanym.

Zaufany profil jest zestawem potwierdzonych danych opisujących osobę korzystającą z konta ePUAP. Zawiera m.in. imię, nazwisko, numer PESEL oraz identyfikator (login) takiej osoby. Ponadto, zawiera informacje dotyczące samego profilu: identyfikator profilu, czas jego potwierdzenia, termin ważności profilu, a także dane osoby poświadczającej zgodność powyższych informacji z odpowiednim dokumentem tożsamości. Zgodnie z ustawą, dane w postaci elektronicznej opatrzone ważnym podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP są równoważne pod względem skutków dokumentowi opatrzonemu podpisem własnoręcznym.

Warunkiem korzystania z profilu zaufanego jest utworzenie konta na ePUAP. W tym celu należy odwiedzić stronę internetową www.epuap.gov.pl, na ktorej MSWiA udostępnia odpowiednie usługi oraz instrukcje. Po utworzeniu konta trzeba wypełnić elektroniczny wniosek o potwierdzenie profilu zaufanego ePUAP, a następnie w ciągu 14 dni (zanim wygaśnie jego ważność) udać się do punktu potwierdzającego profile zaufane. Punkty potwierdzające prowadzić będą podmioty upoważnione, którymi są urzędy skarbowe, urzędy wojewódzkie, ZUS oraz konsulaty. Adresy punktow zostaną udostępnione na stronach internetowych, w tym oczywiście na ePUAP.

Każdy obywatel może posiadać tylko jeden profil zaufany o trzyletnim okresie ważności. Okres ten można będzie przedłużyć przez Internet, składając na ePUAP odpowiedni wniosek elektroniczny i podpisując go ważnym jeszcze podpisem potwierdzonym profilem zaufanym.