Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

KASY REJESTRUJĄCE

December 3, 2012

Zawieszenie działalności a obowiązek dokonywania przeglądów kasy

0 962

Rozpocząłem działalność gospodarczą w 2010 roku i jednocześnie ewidencjonowałem obrót przy zastosowaniu kasy fiskalnej, od której odliczyłem ulgę. Zgłosiłem zawieszenie działalności gospodarczej od 1 stycznia 2011 roku do 31 grudnia 2012 roku. W związku z zawieszeniem działalności, w 2012 roku nie dokonałem w przeglądu technicznego kasy. Czy w zaistniałej sytuacji ciąży na mnie obowiązek zwrotu odliczonej kwoty wydatkowanej na zakup kasy?

 ODPOWIEDŹ

Nie, nie ma Pan obowiązku zwrotu ulgi ani w związku z faktem zgłoszenia zawieszenia działalności gospodarczej przed upływem trzyletniego okresu użytkowania kasy, ani z powodu braku przeglądu technicznego, pod warunkiem ponownego podjęcia zawieszonej działalności i wykonania obowiązkowego przeglądu.

UZASADNIENIE

Stosownie do art.111 ust.4 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł. Ulga na zakup kasy fiskalnej jest więc przywilejem, z którego Podatnik może skorzystać, jednakże wyłącznie po spełnieniu określonych przez ustawodawcę warunków.

Podatnik, który rozpoczął ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz dokonał odliczenia przysługującej mu ulgi z tytułu jej zakupu wypełniając wszystkie wymagane warunki, może w określonych przypadkach stracić prawo do tego odliczenia oraz być zmuszonym do zwrotu otrzymanej kwoty. Zgodnie z art.111 ust.6 powołanej ustawy, podatnicy są bowiem obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadkach naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust.7 pkt 1 i 2. Zatem przesłanka wymagalnego zwrotu ulgi z tytułu braku obowiązkowego przeglądu technicznego wynika bezpośrednio z zapisów ustawy o VAT.

Jednocześnie na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art.111 ust.7 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, określił przypadki, warunki i tryb zwrotu przez podatnika kwot, o których mowa w ust.6, oraz inne przypadki naruszenia warunków związanych z jej odliczeniem (zwrotem), powodujące konieczność dokonania przez Podatnika zwrotu. Stosownie zatem do §6 ust.1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 roku w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadkach gdy w okresie trzech lat od rozpoczęcia ewidencjonowania:

1. zaprzestaną działalności;

2. nastąpi otwarcie likwidacji;

3. zostanie ogłoszona upadłość;

4. nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), a następca prawny nie będzie dokonywał sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT,

5. dokonają odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w § 2 i 3.

Jak wynika z wyżej cytowanych przepisów należy przyjąć, iż zaprzestanie używania kasy fiskalnej, o którym mowa w art. 111 ust. 6 ustawy o VAT oznacza sytuację, w której Podatnik definitywnie a nie czasowo zakończył używanie kasy fiskalnej. Zatem samo zawieszenie działalności nie jest tożsame z zaprzestaniem działalności i jednocześnie używania kasy a co za tym idzie nie wywołuje skutków określonych art.111 ust.6 ustawy. Jeżeli jednak Podatnik po okresie zawieszenia działalności handlowej trwale zaprzestanie jej wykonywania czyli nie będzie wykonywał czynności podlegających ewidencjonowaniu przy pomocy kasy rejestrującej – a okres użytkowania kasy od momentu rozpoczęcia ewidencjonowania do momentu zawieszenia działalności nie przekroczy trzech lat – powstanie obowiązek zwrotu odliczonej ulgi z tytułu zakupu kasy fiskalnej.

W opisanej sytuacji posiada Pan kasę rejestrującą, co do której upłynął termin jej kolejnego przeglądu technicznego, ponieważ jednak w trakcie zawieszenia działalności nie dokonuje Pan przy jej zastosowaniu ewidencji, nie ma konieczności w tym okresie potwierdzać jej sprawności technicznej. Należy jednak pamiętać, iż przed ponownym rozpoczęciem ewidencjonowania na kasie rejestrującej, bezpośrednio po zawieszeniu działalności, niedokonany obowiązkowy przegląd techniczny bezwarunkowo musi być wykonany. W tej sytuacji nie można bowiem podjąć zawieszonej działalności gospodarczej prowadząc ewidencję obrotów na kasie fiskalnej bez tego przeglądu, ponieważ takie działanie spowoduje oczywiście obowiązek zwrotu odliczonej ulgi. Teza ta znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 17 grudnia 2008 roku numer IPPP2/443-1445/08-2/AZ.

Wioletta Gramis