Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

KASY REJESTRUJĄCE

June 1, 2015

Zgłoszenie liczby kas rejestrujących a prawo do odliczenia ulgi

0 905

Z dniem 1 stycznia 1993 roku rozpocząłem działalność gospodarczą w zakresie praktyki lekarskiej specjalistycznej PKD 86.22.Z. Od dnia 15 września 2014 roku do 1 kwietnia 2015 działalność gospodarcza była zawieszona. Nie przekraczałem obrotów zobowiązujących do instalacji kasy. Z dniem 2 kwietnia 2015 roku wznowiłem działalność i ufiskalniłem kasę rejestrującą, ale nie złożyłem oświadczenia o ilości stanowisk kasowych (zgłoszenie podatnika zostało złożone 2 kwietnia 2015). Czy przysługuje mi ulga z tytułu zakupu tej kasy?

ODPOWIEDŹ

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Natomiast ust. 4 tego artykułu określa, że podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu  i  kwot  podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości  90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej  jednak  niż 700 zł.

Podstawą do odliczenia jest posiadanie przez podatnika  dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą zgodnie z zapisem § 2 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia  Ministra  Finansów  z  dnia 27 grudnia 2010 roku, w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących.

Przepis  § 2  ust. 1 pkt 1  ww.  rozporządzenia, określa, iż odliczenia kwoty o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, lub jej zwrotu można dokonać pod warunkiem złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemnego zgłoszenia, o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania.

W myśl zapisu § 2  ust. 2 rozporządzenia podatnicy, którzy zamierzają stosować do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego jedną kasę rejestrującą, zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, mogą dokonać na formularzu zgłoszenia o miejscu instalacji kasy rejestrującej, zgodnie z przepisami dotyczącymi kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków ich stosowania, jeżeli zgłoszenie to zostało złożone przed terminem obowiązkowego rozpoczęcia ewidencjonowania tych kwot.

Natomiast § 2 ust. 1 pkt  2  ww.  rozporządzenia określa, że odliczenia kwoty o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, lub jej zwrotu można dokonać pod warunkiem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących nabytych w okresie, kiedy kasy te były objęte ważnym potwierdzeniem, że kasy te spełniają funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać.

Przepis § 3 ust.1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zwalnia z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r.:

  • podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Jednocześnie, zgodnie z § 4 pkt 2 lit.f w/w rozporządzenia ws. zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa m.in. w w/w  § 3  nie stosuje się w przypadku świadczenia usług w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów.

Zgodnie z § 9 ust. 3 tego rozporządzenia w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 (limit obrotów), którzy przed dniem 1 stycznia 2015 r. zaprzestali świadczenia usług, o których mowa w § 4 pkt 2 lit. c–j, a następnie, po wejściu w życie rozporządzenia, świadczą te usługi, świadczenie tych usług jest zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przez okres dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wykonano taką usługę, nie dłużej jednak niż do dnia utraty mocy zwolnień, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1.

Z opisanej sytuacji wynika, że nie złożył Pan oświadczenia o ilości stanowisk kasowych, mając jednak na uwadze przytoczone powyżej przepisy oświadczenie to w przypadku stosowania tylko jednej kasy może być dokonane na formularzu „zgłoszenie/aktualizacja przez podatnika danych dotyczących kasy”, jeżeli zostanie złożone przed terminem obowiązkowego rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu. Ponieważ świadczy Pan usługi w zakresie praktyki lekarskiej specjalistycznej i działalność gospodarcza była zawieszona w okresie od dnia 15.09.2014r. do 01.04.2015r., to zgodnie z zapisem § 9 ust. 3 rozporządzenia jest Pan obowiązany do rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu uzyskanego ze świadczenia tych usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej po upływie 2 miesięcy następujących po miesiącu, w którym została wykonana pierwsza usługa w zakresie opieki medycznej tj. od dnia 1 lipca 2015r. Druk zgłoszenia danych dotyczących kasy został złożony 02.04.2015r., a wiec przed terminem obowiązkowego dla Pana rozpoczęcia ewidencjonowania kwot obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

Podsumowując, należy uznać, że spełnił Pan warunek złożenia oświadczenia przed terminem obowiązkowego rozpoczęcia ewidencjonowania. Jeżeli należność za tę kasę rejestrującą została w całości zapłacona, posiada Pan dowód zapłaty i nie jest Pan podatnikiem podatku od towarów i usług, to może Pan złożyć wniosek o zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, ponieważ spełnia Pan wszystkie warunki pozwalające na jej zwrot.

Anna Kassian