Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

KASY REJESTRUJĄCE

June 1, 2018

Złożenie formularza zgłoszenia/aktualizacji danych dotyczących kasy po obowiązującym terminie a utrata ulgi z tytułu nabycia kasy fiskalnej

0 1189

Rozpocząłem ewidencjonowanie za pomocą 2 kas rejestrujących, o czym poinformowałem przed obowiązującym terminem Urząd Skarbowy - w oświadczeniu o liczbie kas. Po fiskalizacji syn zanosił druki zgłoszenia podatnika (sporządzone na każdą kasę osobno) myśląc, że ma kopię i oryginał zgłoszenia na 2 kasy - do potwierdzenia przez Urząd. Pani w okienku zabrała jeden formularz a drugi potwierdzony z datą wpływu oddała. Po tygodniu dostaliśmy numer ewidencyjny na jedną kasę i wtedy sprawdziliśmy, że formularz oddany w okienku to oryginał zgłoszenia drugiej kasy a nie kopia zgłoszenia na dwie kasy. Co mam robić w takim przypadku, ponieważ nie mam numeru ewidencyjnego na drugą kasę? Czy mogę na niej prowadzić ewidencję i czy w związku z tą pomyłką utraciłem ulgę na drugą kasę?

ODPOWIEDŹ

Nie utracił Pan ulgi z tytułu zakupu drugiej kasy rejestrującej, jeśli zostały spełnione wszystkie inne warunki określone w rozporządzeniu w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących. Należy jednak niezwłocznie złożyć brakujący dokument.

UZASADNIENIE

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 111 ust. 3a pkt 10 ustawy o VAT podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonać zgłoszenia kasy rejestrującej do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy.

Natomiast ust. 4 tego artykułu określa, że podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Na podstawie zapisu § 13 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących rozpoczęcie prowadzenia ewidencji przez podatnika poprzedzone jest:

  1. złożeniem zawiadomienia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, że będzie przez niego prowadzona ewidencja przy zastosowaniu kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia - w celu odliczenia lub zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy; zawiadomienie zawiera informację o liczbie kas i miejscu (adresie) ich używania;

  2. dokonaniem fiskalizacji kasy.

Obowiązkiem podatnika jest również złożenie w terminie 7 dni od dnia fiskalizacji kasy, na wskazanym wzorze formularza do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zgłoszenia danych dotyczących kasy, w celu otrzymania numeru ewidencyjnego (§ 13 ust. 5 i 6 tego rozporządzenia).

Podobny obowiązek ma serwis kas, który w tym samym terminie składa do właściwego dla podatnika urzędu zgłoszenie danych dotyczących kasy.

Natomiast obowiązki podatnika w zakresie warunków, których spełnienie umożliwia odliczenie ulgi zostały określone w § 2 rozporządzenia w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, są to:

  1. złożenie przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemnego zgłoszenia, o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania,

  2. rozpoczęcie ewidencjonowania nie później niż w obowiązujących terminach,

  3. posiadanie przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

Czytelnik, powinien zatem niezwłoczne złożyć brakujący dokument, aby na podstawie złożonego formularza naczelnik urzędu skarbowego zarejestrował nadając w Centralnej Ewidencji Kas Rejestrujących (CEKR) – numer ewidencyjny kasie. Zawiadomienie w sprawie nadania numeru ewidencyjnego zostanie przesłane pocztą. Do momentu otrzymania nadanego przez naczelnika urzędu skarbowego numeru ewidencyjnego Czytelnik ewidencjonuje uzyskiwany obrót za pomocą drugiej kasy w punkcie, w którym została ona zainstalowana, tak jak by to czynił oczekując na ten numer, gdyby zgłoszenie zostało prawidłowo złożone w terminie nie późniejszym niż 7 dni od daty fiskalizacji kasy.

Podsumowując, należy złożyć niezwłocznie brakujący dokument, jednak brak lub nieterminowe złożenie formularza zgłoszenie/aktualizacja przez podatnika danych dotyczących kasy, nie stanowi przesłanki powodującej utratę ulgi z tytułu nabycia kasy rejestrującej.

Jeżeli wszystkie inne obowiązki zostały spełnione tj. rozpoczęcie ewidencjonowania nastąpiło w obowiązującym terminie, przed którym zostało złożone pisemne zgłoszenie o liczbie kas rejestrujących, należność za kasę fiskalną została w całości zapłacona i Czytelnik posiada dowód zapłaty tej należności to należy uznać, iż przysługuje odliczenie kwot wydatkowanych na zakup dwóch kas rejestrujących w wysokości 90 % ceny ich zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł - od każdej z kas.

Anna Kassian

Podstawa prawna: art. 111 ust. 3a pkt 10 i ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017r. poz. 1221 ze zm.), § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 roku w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. z 15 marca 2013 r. poz. 363), § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010r., w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (t.j. Dz.U. z 2013r., poz. 163).