Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

GMINY I POWIATY

December 1, 2018

Zmiana kierownika urzędu a odwołanie udzielonych pełnomocnictw

0 1037

Czy w związku ze zmianą Wójta Gmina jest zobowiązana do złożenia aktualizacji danych związanych ze składaniem deklaracji VAT-7 i wniosków o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej do Urzędu Skarbowego? Osobą posiadającą pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej jest pracownik urzędu.

ODPOWIEDŹ

Zmiana na stanowisku wójta nie powoduje automatycznego wygaśnięcia udzielonych przez niego pełnomocnictw. Pełnomocnictwo udzielone przez organ administracji (wójta) jest ważne do chwili odwołania pełnomocnictwa przez ten organ, działający przez tę samą osobę albo przez jej następcę.

UZASADNIENIE

Na wstępie należy zaznaczyć, że do składania wniosków o wydanie interpretacji musi być udzielone pełnomocnictwo szczególne – druk PPS-1, natomiast na druku UPL-1 składa się pełnomocnictwo do składania deklaracji elektronicznie.

Zgodnie z przepisami ustawy Ordynacja podatkowa Strona może działać przez pełnomocnika, chyba że charakter czynności wymaga jej osobistego działania. Pełnomocnictwo może być ogólne, szczególne albo do doręczeń. Pełnomocnikiem strony może być osoba fizyczna mająca pełną zdolność do czynności prawnych.

Pełnomocnictwo ogólne upoważnia do działania we wszystkich sprawach podatkowych oraz w innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych. Pełnomocnictwo szczególne upoważnia do działania we wskazanej sprawie podatkowej lub innej wskazanej sprawie należącej do właściwości organu podatkowego.

Pełnomocnictwo szczególne może być udzielone na piśmie, w formie dokumentu elektronicznego lub zgłoszone ustnie do protokołu. Pełnomocnictwo szczególne udzielone na piśmie oraz zawiadomienie o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu składa się do akt sprawy według wzoru określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 138j § 1 pkt 2, w oryginale lub jego notarialnie poświadczony odpis.

Należy zaznaczyć, że deklaracja, w tym deklaracja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej, może być podpisana także przez pełnomocnika podatnika, płatnika lub inkasenta. Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji oraz zawiadomienie o odwołaniu tego pełnomocnictwa składa się organowi podatkowemu właściwemu w sprawach podatku, którego dana deklaracja dotyczy.

Ponadto, pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej oraz zawiadomienie o odwołaniu tego pełnomocnictwa podatnik, płatnik lub inkasent składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawach ewidencji podatników i płatników. Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji oraz zawiadomienie o odwołaniu tego pełnomocnictwa może być złożone w formie dokumentu elektronicznego.

Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji oraz zawiadomienie o odwołaniu tego pełnomocnictwa składane w formie dokumentu elektronicznego podatnik, płatnik lub inkasent składa do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

Przedmiotowy temat dotyczy działania pełnomocnika ustanowionego przez ustępującego Wójta. Mając na uwadze wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 stycznia 2018 r., sygn. I OSK 1087/16 należy zauważyć, że w doktrynie prawa administracyjnego przyjmuje się koncepcję organu organizacyjno-przedmiotową a nie podmiotową (personalną). Od organu jako wyodrębnionej części aparatu państwowego, powołanej do wykonywania określonych przez prawo zadań publicznoprawnych, wynikających z przysługującej państwu zwierzchniej władzy (imperium), należy odróżnić konkretną osobę wykonującą kompetencje organu, będącą „piastunem”. W imieniu Państwa działają jego organy, a nie osoby fizyczne stanowiące obsadę personalną” Upoważnienia udzielone przez Wójta podległym mu pracownikom są bezterminowe i nie tracą mocy prawnej z chwilą zakończenia piastowania stanowiska przez określoną osobę (por. wyrok NSA z dnia 9 maja 2008 r. sygn. akt II OSK 531/07).

Pełnomocnictwo udzielone przez organ administracji publicznej jest ważne do chwili jego odwołania przez ten organ, działający poprzez tę samą osobę bądź też przez jej następcę. Sama zmiana na stanowisku piastuna organu administracji nie wywołuje skutku w postaci automatycznego wygaszenia wszystkich udzielonych przez niego pełnomocnictw (por. wyrok WSA w Olsztynie z dnia 16 stycznia 2014 r., sygn. akt II SA/Ol 1126/13).

Odwołanie Wójta ze stanowiska nie oznacza automatycznego wygaśnięcia wszystkich udzielonych przez niego pełnomocnictw. W niniejszej sprawie pełnomocnictwa udzielone przez Wójta pracownikom Urzędu nie zostały odwołane, a zatem uprawniają pracowników do składania deklaracji oraz występowania z wnioskiem o wydanie interpretacji po dacie odwołania Wójta ze stanowiska.

Jednakże, następca Wójta może odwołać pełnomocnictwa udzielone przez poprzedniego Wójta i udzielić tym samym osobom w imieniu Urzędu pełnomocnictwa do składania deklaracji VAT-7 i wniosków o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej do Urzędu Skarbowego oraz do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Paulina Matuszewska

Podstawa prawna: art. 80a i art. 138a-art. 138e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.