W rozliczeniu za jaki okres powinnam wykazać korektę zwiększającą cenę, jeżeli podwyżka ceny wynikała ze zmiany wskaźnika GUS ogłoszonego po wystawieniu faktury?
ODPOWIEDŹ
Jeżeli faktura korygująca wystawiana jest z powodu okoliczności, które zaistniały po dokonaniu pierwotnej sprzedaży, rozlicza się ją na bieżąco i ujmuje w rejestrze sprzedaży w dacie jej wystawienia oraz w deklaracji VAT za bieżący okres rozliczeniowy.
UZASADNIENIE
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do ustawy o VAT nie określają w sposób jednoznaczny momentu, w którym powinna być ujęta w ewidencji sprzedaży oraz w deklaracji VAT-7 korekta zwiększająca kwotę należnego VAT.
Jednakże, na gruncie orzecznictwa sądów administracyjnych, na stałe ugruntowała się powszechnie uznawana praktyka w tym zakresie. Zgodnie z tą praktyką, sposób rozliczenia przez sprzedawcę faktur korygujących zwiększających kwotę podatku należnego uzależniony jest od przyczyn powodujących konieczność dokonania korekt faktur pierwotnych. Zgodnie z §14 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 roku w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług faktura korygująca zwiększająca podatek należny w stosunku do faktury pierwotnej może być wystawiona, gdy:
• stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce lub kwocie podatku lub w innej pozycji faktury lub
• podwyższono cenę sprzedaży po wystawieniu faktury.
W pierwszym przypadku mamy do czynienia z sytuacją, gdy w wyniku wykazania zbyt małego podatku należnego nastąpiło zaniżenie zobowiązania podatkowego za okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy. Sprzedawca poprawiając swój błąd poprzez wystawienie faktury korygującej, winien rozliczyć tę fakturę korygującą tak, jak fakturę pierwotną. W drugim zaś przypadku, gdy faktura korygująca wystawiana jest zasadniczo z powodu okoliczności, które zaistniały po dokonaniu pierwotnej sprzedaży, rozlicza się ją na bieżąco i ujmuje w rejestrze sprzedaży w dacie jej wystawienia oraz w deklaracji VAT za bieżący okres rozliczeniowy.
Z powyższego wynika, że przyczyna wystawienia korekty jest niezwykle ważna, ponieważ właśnie to od niej zależy sposób rozliczenia wynikającego z niej podatku na gruncie podatku o do towarów i usług. Jeżeli bowiem podstawa opodatkowania podlega podwyższeniu w wyniku zdarzeń, które nastąpiły po dokonaniu sprzedaży oraz wystawieniu faktury pierwotnej, wtedy fakturę korygującą ujmuje się w deklaracji podatkowej składanej za ten sam miesiąc, w którym faktura korygująca została wystawiona. Natomiast w przypadku, gdy korekta in plus spowodowana jest działaniem czynników, które istniały już w momencie sprzedaży, podatnik musi ująć taką fakturę korygującą w deklaracji złożonej za okres, w którym została wystawiona faktura pierwotna. W takiej sytuacji niezbędne będzie dokonanie korekty tej deklaracji VAT-7, w której podatnik ujął pierwotne rozliczenie.
Kluczową rolę w rozwiązaniu wskazanego w pytaniu problemu stanowi przeanalizowanie sytuacji, czy podwyższenie ceny było nową okolicznością, niemożliwą do przewidzenia w chwili wystawienia faktury pierwotnej. Z przedstawionej sytuacji wynika, że przyczyna korekty powstała w terminie późniejszym, tj. wystąpiły nowe (zewnętrzne) okoliczności powodujące podwyższenie ceny po wystawieniu faktury. Stąd też faktura korygująca powinna zostać ujęta w rozliczeniu za okres, w którym powstała przyczyna korekty, gdyż faktura pierwotna była wystawiona prawidłowo, a konieczność wystawienia faktury korygującej wiązała się z okolicznościami, które zaistniały po dokonaniu pierwotnej sprzedaży.
Bożena Sawicka