Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

GMINY I POWIATY , NIERUCHOMOŚCI , PODSTAWA OPODATKOWANIA (art. 29-32)

September 1, 2013

Zwolnienie od podatku VAT wniesienia aportem nieruchomości do spółki

0 949

Wniesienie aportem sieci wodociągowej, kanalizacyjnej i przepompowni ścieków oraz prawa własności nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem nieczynnej przepompowni ścieków oraz przepompownią ścieków korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 25 lipca 2013 roku nr IPTPP2/443-399/13-5/JN.

Sytuacja Podatnika

Gmina, czynny podatnik podatku VAT, wybudowała z własnych środków w latach 2011-2012 przepompownie ścieków, sieci wodociągowe i sieci kanalizacyjne do granicy nieruchomości. Gmina nie uzyskała i nie uzyskuje dochodów ze sprzedaży wody i opłat za odprowadzanie ścieków. Eksploatacją tych sieci oraz sprzedażą wody i opłatami za odprowadzanie ścieków zajmuje się powołana do tego celu spółka, w której Gmina ma 100% udziału. Na etapie rozpoczęcia tej inwestycji zamiarem Gminy było przekazanie tych budowli do spółki w nieodpłatne użytkowanie lub aportem. Podczas realizacji tej inwestycji Gmina nie odliczała podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupów związanych z realizacją ww. sieci wodociągowych, kanalizacyjnych i przepompowni, ponieważ nabywane przez Gminę towary bądź usługi nie służyły Gminie do wykonywania przez nią czynności podlegających opodatkowaniu. Od czasu oddania tych budowli do użytku do chwili obecnej Gmina ewidencjonuje wybudowane budowle jako środki trwałe i dokonuje amortyzacji tych budowli. Natomiast Spółka użytkuje te budowle nieodpłatnie bez zawartej umowy w przedmiotowym zakresie.

Gmina obecnie planuje wniesienie tych budowli do Spółki w formie aportu. Przedmiotowe przełącza kanalizacyjne, wodociągowe oraz przepompownie od momentu wybudowania nie są i nie były wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych. Ponadto Gmina w okresie od przyjęcia na stan środków trwałych przedmiotowych budowli wartością brutto do chwili obecnej nie poniosła żadnych wydatków na ulepszenie tych budowli. Dostawa przedmiotowych budowli tj. przepompowni, sieci wodociągowej i kanalizacyjnej będzie dokonywana poprzez wniesienie aportem w ramach pierwszego zasiedlenia.

Przedmiotem aportu będzie również nieruchomość gruntowa, na której znajduje się budynek przepompowni oraz przepompownia ścieków wraz z przewodem i przewodem ssącym oraz tłocznym. Zarówno budynek jak i budowle są trwale związane z gruntem. Gmina otrzymała tą nieruchomość nieodpłatnie w drodze czynności cywilnoprawnej, gdzie nie przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nieodpłatnym przejęciem tej nieruchomości zabudowanej. Przedmiotowa nieruchomość jest obecnie oddana umową w nieodpłatne użytkowanie spółce, która wykonuje zadania w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzanie ścieków. Od momentu przekazania tych środków trwałych na stan Gminy do obecnej chwili, Gmina nie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie przedmiotowego budynku i budowli. Dostawa tej nieruchomości zabudowanej budynkiem i budowlami nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym Gmina zwróciła się do organu podatkowego z zapytaniem, czy czynność prawna wniesienia aportem budowli stanowiących przepompownie ścieków, sieci wodociągowe, sieci kanalizacyjne oraz nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem nieczynnej przepompowni ścieków oraz budowlą przepompownią ścieków - podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 23% wartości aportu.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, iż w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z dwóch podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, iż stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zarazem grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki lub budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

Natomiast, aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu obiekt musi zostać oddany do użytkowania, a ponadto czynność ta powinna podlegać opodatkowaniu. Bowiem oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a za taką należy uznać umowę sprzedaży, najmu czy dzierżawy, pod warunkiem, że jest to czynność objęta zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, nawet jeśli na podstawie przepisów szczególnych korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zatem dokonując analizy opisu sprawy oraz obowiązujących przepisów podatkowych organ podatkowy uznał, iż dostawa budynków i budowli, nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług. Bowiem nie doszło do oddania ww. budowli do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Zatem wniesienie aportem ww. budowli do spółki nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Natomiast wniesienie aportem ww. budowli będzie korzystać ze zwolnienia przewidzianego w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy, gdyż Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz nie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie tych budowli.

Ponadto, z uwagi na fakt, iż dostawa budynku i budowli, o których mowa wyżej będzie zwolniona od podatku, to zbycie gruntu, na którym ww. budynek i budowle są posadowione, w myśl art. 29 ust. 5 ustawy również będzie korzystało ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Podstawa prawna: art. 29 ust. 5, art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.