Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

ŚWIADCZENIE USŁUG W KRAJU I ZA GRANICĄ , WYSOKOŚĆ OPODATKOWANIA (art. 41-85)

September 1, 2013

Zwolnienie z VAT dodatkowej usługi SMS o stanie realizacji usługi finansowej

0 886

Czynności dodatkowe do usługi przekaz i Ekspres Pieniężny polegające na przesyłaniu komunikatów SMS o stanie realizacji usługi podlegają opodatkowaniu stawką właściwą dla usługi głównej czyli korzystają za zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40.

Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 1 sierpnia 2012 roku nr IPPP1/443-506/13-2/PR.

Sytuacja Podatnika

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje usługi finansowe polegające na poleceniu wypłaty odbiorcy określonej kwoty pieniężnej. Jest to usługa przekaz oraz Ekspres Pieniężny - Zlecenie Wypłaty (ER - PZW). Usługi te korzystają ze zwolnienia z opodatkowania VAT, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy. Nadawca może złożyć wniosek o wykonanie określonych czynności dodatkowych, które mogą być związane wyłącznie z omawianą usługą finansową (przekazów pieniężnych). Spółka planuje wprowadzenie nowej usługi dodatkowej, polegającej na przesyłaniu komunikatów SMS. Będzie to wiadomość tekstowa przesyłana na telefon klienta w krajowej sieci komórkowej, przekazywana w przypadku wyboru przez nadawcę tej usługi dodatkowej. Usługa dodatkowa komunikat SMS będzie wdrożona w pierwszej kolejności dla klientów nadających przez Internet. Komunikaty płatne mogą dotyczyć powiadomienia nadawcy o przyjęciu pakietu z przekazami elektronicznymi do realizacji, powiadomienia nadawcy o przyjęciu pojedynczego przekazu elektronicznego do realizacji lub powiadomienia nadawcy o końcowym stanie usługi (wypłata, anulowanie, zwrot) dla poszczególnych przekazów elektronicznych. Wątpliwości Spółki na tle przedmiotowej sprawy sprowadzają się do możliwości objęcia zwolnieniem opisanej usługi dodatkowej, powiązanej ze świadczeniem usługi przekazów pieniężnych.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Usługa kompleksowa zawiera kilka czynności (usług) opodatkowanych różnymi stawkami podatku VAT, z tym, że jedna z nich jest usługą główną, przeważającą, nadającą danej usłudze jej główny charakter, przy czym wszystkie zmierzają do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego wskazanej w umowie. Usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej.

Usługa dodatkowa do usługi przekazu i Ekspresu Pieniężnego polegająca na przesyłaniu komunikatów SMS o stanie realizacji usługi, świadczona przez Wnioskodawcę stanowi nierozerwalny element usługi w zakresie przekazów pieniężnych. Co więcej przedmiotowa usługa nie stanowi celu samego w sobie, lecz stanowi środek do korzystania na jak najlepszych warunkach z usługi podstawowej, jakim jest usługa przekazu pieniężnego. Innymi słowy, nabywanie samej usługi powiadomień SMS, w sytuacji braku przekazu pieniężnego, w zupełności traciłoby swój sens, i byłoby niemożliwe. Zatem należy stwierdzić, iż rozdzielenie obu wspomnianych czynności miałoby sztuczny charakter, a co za tym idzie usługa powiadomień SMS jako usługa pomocnicza do usługi głównej, stanowiąca element usługi kompleksowej korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku od towarów i usług.

Podstawa prawna: art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.