Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

OŚWIATA I KULTURA , INNE INTERPRETACJE I ORZECZENIA , KASY REJESTRUJĄCE

October 6, 2014

Zwrot biletów wstępu a ewidencja przy zastosowaniu kasy fiskalnej

0 1325

Podstawą do dokonania pomniejszenia podstawy opodatkowania i wykazania jej w deklaracji miesięcznej z tytułu zwrotu biletów jest prowadzenie odrębnej ewidencji, pozwalającej na skorygowanie obrotu zarejestrowanego na kasie fiskalnej.

Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 17 września 2014 roku nr ITPP1/443-686/14/AJ.

Sytuacja Podatnika

O wydanie indywidualnej interpretacji do organu podatkowego zwróciło się Centrum, które jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej sprzedaje bilety uprawniające nabywcę do zwiedzania Centrum. Bilety są opodatkowane stawką 8%. Sprzedaż biletów na rzecz osób fizycznych jest ewidencjonowana za pomocą kasy rejestrującej. Zwrot należności klientom za zakupione bilety następuje na podstawie biletu oraz dokumentu potwierdzającego zakup czyli paragonu fiskalnego lub faktury.

Dokonane zwroty ujmowane są w odrębnej ewidencji pozwalającej na skorygowanie obrotu zarejestrowanego na kasie fiskalnej. Na paragonie, fakturze oraz biletach znajduje się kod kreskowy, po którym transakcja jest identyfikowana w systemie, np. skanując bilet Centrum może zidentyfikować dokument, który został do niego wystawiony i odwrotnie, skanując paragon jest w stanie ustalić, które bilety zostały sprzedane. Do dokonania zwrotu biletów niezbędne są bilety oraz dokument potwierdzający dokonanie zakupu. Po ustaleniu liczby zwracanych biletów klient wypełnia formularz zwrotu biletów.

W przypadku zwrotu na podstawie paragonu, w momencie dokonania zwrotu, zostaje wystawiony nowy paragon dla klienta – na odpowiednią liczbę biletów, tj. liczba biletów zostaje pomniejszona o liczbę zwróconych biletów. Pierwotny paragon zostaje dołączony do wypisanego formularza zwrotu biletów. Wartość zwrotu dokonanego na podstawie paragonu znajduje się w ewidencji zwrotów prowadzonej w systemie sprzedażowym. Widoczny jest tam numer oryginalnego paragonu (pierwszego), numer paragonu wystawionego po zwrocie, data i godzina pierwotnej sprzedaży, data i godzina zwrotu, forma płatności, kwota zwrotu oraz wartość zwracanego paragonu w wysokości pierwotnie zaewidencjonowanej sprzedaży.

W sytuacji zwrotu biletów formularz zwrotu wraz z biletami i paragonem pierwotnym zostaje dołączony do raportu dobowego z danej kasy. Nowy paragon jest wydawany nabywcy. W raporcie dobowym generowanym z systemu sprzedażowego w dolnej jego części widnieje specyfikacja zwrotu z paragonu. Poza tym, zwrot widnieje w prowadzonej w systemie ewidencji zwrotów.

W związku z powyższym Centrum zwróciło się do organu podatkowego z zapytaniem, czy w przypadku zwrotu części biletów może wpisać do ewidencji korekt całość pierwotnego paragonu oraz wystawić nowy paragon fiskalny na faktycznie wykonaną usługę jaką jest finalnie sprzedaż usługi wstępu dla mniejszej liczby osób.

Odpowiedź Dyrektora Izby Skarbowej

Dokonując analizy opisu sprawy oraz obowiązujących przepisów w tym zakresie organ podatkowy stwierdził, iż prawidłowe jest dokumentowanie przez Centrum zwrotów biletów, polegające na ujmowaniu w odrębnej ewidencji. Bowiem jak wynika z opisu sprawy, do dokonania zwrotu biletów niezbędne są bilety oraz dokument potwierdzający dokonanie zakupu. Centrum jednocześnie wskazało, że – po ustaleniu liczby zwracanych biletów – klient wypełnia formularz zwrotu biletów, na którym znajdują się następujące dane: dane adresowe oraz data, numery biletów, ilość, kwota do zwrotu, dzień planowanej wizyty, numer zamówienia, numer paragonu, faktury, uzasadnienie zwrotu, dane do przelewu (gdy klient wybierze formę zwrotu przelew), podpis sprzedawcy oraz klienta.

Zatem organ podatkowy przyjął, iż prowadzone przez Centrum ewidencjonowanie zwrotów biletów w odrębnej ewidencji oraz zastosowany formularz zwrotu, spełniają warunki określone w § 3 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących.

Reasumując organ podatkowy uznał, iż skoro zwroty biletów są ujmowane w odrębnej ewidencji, pozwalającej na skorygowanie obrotu zarejestrowanego na kasie fiskalnej, to ewidencja ta powinna być podstawą do dokonania prawidłowego rozliczenia dokonanej transakcji – pomniejszenia podstawy opodatkowania i wykazania jej w deklaracji miesięcznej. Jak bowiem wynika z obowiązujących przepisów, obowiązek zaewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej dokonanej sprzedaży w prawidłowej wysokości – po ujęciu jej w odrębnej ewidencji – normodawca odniósł wyłącznie do sytuacji określonych w § 3 ust. 5 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, czyli w przypadku wystąpienia oczywistej omyłki.

Podstawa prawna: § 3 ust. 4, 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 roku w sprawie kas rejestrujących.