Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Sprzedaję towar osobom fizycznym na Ukrainie. Klasyfikuję tę sprzedaż jako eksport i dokonuję odprawy celnej. Ostatnio jeden z klientów odmówił przyjęcia towaru i jestem zmuszony sprowadzić go z powrotem do Polski. Czy mam obowiązek rozpoznać i opodatkować import towarów z tego tytułu?

ODPOWIEDŹ

Nie, zwrot towaru z Ukrainy nie jest importem towarów.

UZASADNIENIE

Wywóz towarów poza terytorium Unii, jak zresztą sam Czytelnik wskazał w pytaniu może sugerować, że jest to eksport towarów. Wprawdzie nabywcą wywożonych poza Wspólnotę towarów jest osoba fizyczna, jednak nie ma to wpływu na zaliczenie transakcji do eksportowej. Eksportem towarów jest bowiem potwierdzony przez urząd celny wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu m.in. odpłatnej dostawy towarów, jeżeli wywóz dokonywany jest przez nabywcę (mającego siedzibę poza terytorium kraju) bądź dostawcę lub na ich rzecz.

Zatem uznając, że mamy do czynienia z eksportem towarów, Czytelnik mógł zastosować dla tej transakcji stawkę VAT w wysokości 0%, pod warunkiem, że przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza granice Wspólnoty.

W przedstawionym pytaniu Czytelnik wskazał, że jeden z klientów na Ukrainie odmówił przyjęcia towaru. Konsekwencją jest sprowadzenie tego towaru do kraju. Czynność tę, moim zdaniem należy potraktować jako zwrot towaru i udokumentować fakturą korygującą. Ustawodawca w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług nakazuje bowiem zmniejszyć obrót o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur, co wynika z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT.

Fakturę korygującą, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 roku w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług wystawia się m.in. w przypadku zwrotu towaru sprzedawcy.

W przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, albo w przypadku stwierdzenia pomyłki na fakturze pierwotnej, skutkującej zawyżeniem kwoty podatku należnego, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę. Posiadanie potwierdzenia odbioru faktury nie zawsze jest jednak konieczne. Jak stanowi art. 29 ust. 4b ustawy o VAT, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się m.in. w przypadku eksportu towarów. W tym przypadku wystarczy samo wystawienie faktur korygujących, aby podatnik mógł ująć je w stosownych ewidencjach, a następnie deklaracji podatkowej.

Zatem, faktury korygujące dotyczące eksportu, powodujące obniżenie podstawy opodatkowania (zwrot towarów), powinny być rozliczone w miesiącu wystawienia tych korekt. Nie jest również konieczne posiadania potwierdzenia odbioru ww. dokumentów przez nabywcę. Należy jednak pamiętać o złożeniu korekty zgłoszenia celnego we właściwym urzędzie celnym.

Iwona Porez