Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Dokonałem sprzedaży dwóch par obuwia, należność za towar uregulowano kartą płatniczą. Klient zrezygnował z zakupu jednej pary i dokonał jej zwrotu. Chce jednak zachować oryginał paragonu, aby mieć możliwość reklamacji drugiej pary obuwia, gdyby taka ewentualność była konieczna. Jak w takiej sytuacji mam postąpić.

ODPOWIEDŹ

Zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy z dnia 1 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług sprzedawcy rejestrujący obrót i kwotę podatku należnego za pomocą kas fiskalnych mają obowiązek drukować i wydawać nabywcy oryginał paragonu.

W przypadku zwrotu zakupionego towaru warto mieć paragon, ponieważ to znacznie uprości procedury reklamacyjne. Należy jednak podkreślić, iż oryginał paragonu nie stanowi jedynego dokumentu zwrotu towaru. Konsument nie jest obowiązany w momencie zwrotu towaru przekazać podatnikowi paragon. Podatnik może zatem przyjąć zwrot towaru od klienta, o ile ten jest w stanie udowodnić, że kupił towar w sklepie należącym do podatnika. W opisywanym przypadku można bez trudu fakt zakupu w Pana sklepie udokumentować ze względu na to, iż klient dysponuje paragonem, który można ewentualnie skserować i dołączyć do zwracanego obuwia. Do powyższego dokumentu można dołączyć wydruk z terminalu płatniczego, ponieważ w tej formie uregulowano należność za towar. Dowodem będzie też oświadczenie klienta dotyczące zakupu i zwrotu jednego z dwóch zakupionych towarów oraz potwierdzenie przez klienta zatrzymania oryginału dowodu zakupu jakim jest  paragon. W tym przypadku niewątpliwie nie możemy żądać od klienta zwrotu oryginału paragonu, ponieważ stanowi on dla nabywcy dowód potwierdzający dokonanie zakupu, z którym wiążą się m.in. uprawnienia rękojmi i gwarancji, a zatem niezbędnego w razie zaistnienia konieczności skorzystania z tych uprawnień.

Sformalizowaną ewidencję korekt wprowadziło rozporządzenie Ministra Finansów z 14 marca 2013 w sprawie kas rejestrujących. Wcześniejsze przepisy nie regulowały tej kwestii, jednak w praktyce podatnicy zwykle prowadzili specjalną ewidencję. Na podstawie § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, które skutkują zwrotem całości lub części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, ujmuje się w odrębnej ewidencji zawierającej:

  1. datę sprzedaży;

  2. nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy;

  3. termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi;

  4. wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży;

  5. zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży;

  6. dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży;

  7. protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

Biorąc pod uwagę zapis § 3 ust. 4 pkt 6 można stwierdzić, iż ustawodawca nie określił jednoznacznie, czy jako dokument sprzedaży należy wyłącznie traktować paragon fiskalny, a mając na względzie interpretacje organów podatkowych wydaje się, iż może to być również taki dokument, który jednoznacznie potwierdza zakup identyfikowalnego bezsprzecznie towaru w danym punkcie sprzedaży. Wzór takiej ewidencji korekt przedstawialiśmy w poprzednim numerze czasopisma. Ewidencja taka nie podlega zgłoszeniu w urzędzie skarbowym.

Nie została również określona forma protokołu przyjęcia zwrotu towaru lub jego reklamacji, należy zatem przyjąć, iż jego forma jest w zasadzie dowolna, trzeba jednak zadbać o to, aby był on podpisany przez nabywcę i sprzedawcę. Aby ułatwić Państwu prawidłowe udokumentowanie zwrotu towaru zamieściliśmy w dziale WZORY PISM serwisu przykładowy wzór takiego protokołu zawierający naszym zdaniem wszystkie niezbędne dane.

Po zakończeniu sprzedaży za dany miesiąc, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po danym miesiącu należy wydrukować raport okresowy (miesięczny) z kasy fiskalnej (§ 6 ust.1 pkt 4 rozporządzenia), a wartość widniejącą na wydruku trzeba pomniejszyć o kwotę korekty powstałą w wyniku przyjęcia zwrotu towaru lub jego reklamacji, w celu określenia prawidłowej wysokości podatku należnego (skorygowanie transakcji zapisanej w pamięci kasy jest bowiem niemożliwe). W tych przypadkach podatnik ma również prawo dokonać odpowiedniego zmniejszenia podstawy opodatkowania VAT. Zgodnie z art. 29a ust. 10 pkt 2 ustawy o VAT podstawę opodatkowania zmniejsza się m.in. o wartość zwróconych towarów. Podsumowując, podatnik rejestrujący sprzedaż przy zastosowaniu kasy fiskalnej ma prawo do przyjęcia zwrotu jednego z towarów widniejących na paragonie bez konieczności żądania zwrotu oryginału tego paragonu. W takim przypadku jednak to na nim spoczywa ciężar udowodnienia, że faktycznie doszło do zwrotu towaru.

Wioletta Gramis