Zwrot nadpłaty, dokonany na podstawie ustawy z dnia 9 maja 2008 roku o zwrocie nadpłaty w podatku akcyzowym zapłaconym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego albo importu samochodu osobowego, modyfikuje wielkość zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym i w konsekwencji zmniejsza podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług.
Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku o sygnaturze I FSK 93/11 z 18 listopada 2011 roku.
Sytuacja podatnika
Na wokandę Naczelnego Sądu Administracyjnego trafiła sprawa podatnika, który w 2005 roku zgłosił do procedury dopuszczenia do obrotu samochód osobowy, jako mienie przesiedlenia przywożone przez osobę fizyczną przenoszącą swoje miejsce stałego zamieszkania z państwa trzeciego (w tym przypadku USA) na obszar celny Wspólnoty.
Zgłoszenie celne zostało przyjęte i zarejestrowane, a towar zwolniono do wnioskowanej procedury. Jednocześnie towar zwolniono z cła z zastrzeżeniem nieodstępowania przez okres 12 miesięcy od dnia dopuszczenia do obrotu. Po jakimś czasie Naczelnik Urzędu Celnego przeprowadził kontrolę ww. zgłoszenia celnego. W wyniku kontroli stwierdzono niedopełnienie warunków do zwolnienia towaru objętego zgłoszeniem celnym z należności celnych. Niedopełnienie warunków do zwolnienia od cła stanowiło jednocześnie niespełnienie przesłanek warunkujących zwolnienie towaru od podatku akcyzowego oraz podatku od towarów i usług. Naczelnik Urzędu Celnego wydał zatem decyzje określające: kwotę wynikającą z długi celnego, podatek akcyzowy i kwotę podatku od towarów i usług należną z tytułu importu w/w pojazdu.
Podatnik złożył skargę na decyzję organu celnego, w związku z tym, że, wydając decyzję określającą kwotę podatku od towarów i usług należną z tytułu importu pojazdu, organ przyjął za podstawę opodatkowania pełną kwotę podatku akcyzowego wynikającego z wydanej wcześniej decyzji, pomijając przy tym, że część tej kwoty została pobrana nienależnie i stanowiła nadpłatę (stwierdzoną inną decyzją administracyjną, wydaną na podstawie przepisów ustawy z dnia 9 maja 2008 roku o zwrocie nadpłaty w podatku akcyzowym zapłaconym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego albo importu samochodu osobowego). Sprawa stała się przedmiotem sporu przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Gliwicach, a następnie przed Naczelnym Sądem Administracyjnym.
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego
W wydanym wyroku NSA zgodził się ze stanowiskiem podatnika, zgodnie z którym w decyzji określającej kwotę podatku od towarów i usług należną z tytułu importu pojazdu organ celny powinien uwzględnić, poza decyzją określającą podatek akcyzowy również decyzję stwierdzającą nadpłatę w tym podatku. W uzasadnieniu wyroku NSA powołał się na art. 29 ust. 13 ustawy o VAT, zgodnie z którym podstawą opodatkowania w imporcie towarów jest wartość celna powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy.
Zatem, zdaniem Sądu, wysokość prawidłowo ustalonego podatku akcyzowego ma istotne znaczenie dla ustalenia wysokości zobowiązania w podatku od towarów i usług. Nie można twierdzić, że zwrot akcyzy nie miał wpływu na całkowitą wysokość akcyzy należnej od importowanego towaru.
Podstawa prawna: art.29 ust.13 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.