Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

DOSTAWA TOWARÓW W KRAJU

March 31, 2017

Zwrot podatku VAT podróżnym przez sprzedawcę

0 891

Podatnik VAT czynny dokonuje sprzedaży towaru dla kontrahenta z Ukrainy, który wywozi towar do swojego kraju. Sprzedaż została wprowadzona do kasy fiskalnej. Kiedy podatnik może dokonać zwrotu podatku VAT (podatnik ma obroty powyżej 400.000 zł za rok 2016)? Czy musi mieć umowę z podmiotami zajmującymi się zwrotem VAT, czy skoro ma obroty powyżej 400.000 zł nie musi mieć takiej umowy? Co musi zgłosić do US? Czy wystawia dla kupującego fakturę i fakturę korygującą?

ODPOWIEDŹ

  1. Sprzedawca dokonuje zwrotu w momencie okazania przez kupującego dokumentu wystawionego przez sprzedawcę, na którym Urząd Celny potwierdził stemplem wywóz towarów.

  2. Sprzedawca może dokonywać zwrotu jeżeli jego obroty za poprzedni rok podatkowy wyniosły powyżej 400.000 zł

  3. Do urzędu skarbowego należy złożyć informację na piśmie, że jest Sprzedawcą zapewniającym zwrot VAT podróżnym i poinformować naczelnika urzędu skarbowego o miejscu, gdzie podróżny dokonujący u nich zakupu towarów może odebrać podatek.

  4. Sprzedawca nie wystawia faktury korygującej, bowiem dla podróżnego, który korzysta z systemu tax-free nie wystawia faktury tylko wystawia dokument tax-free.

UZASADNIENIE

System zwrotu podatku omówiony został w rozdziale 6 ustawy o podatku od towarów i usług (art.127-130). Zgodnie z art.128 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, sprzedawca może dokonać zwrotu podatku VAT, jeżeli podróżny wywiózł zakupiony towar poza terytorium Unii Europejskiej nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonał zakupu. Sprzedawca dokonuje zwrotu w momencie okazania przez kupującego dokumentu wystawionego przez sprzedawcę, na którym urząd celno-skarbowy potwierdził stemplem wywóz towarów. Do dokumentu powinien być przymocowany wystawiony przez sprzedawcę paragon z kasy rejestrującej (art.128 ust.2 ustawy o VAT).

Sprzedawca sam ma prawo dokonywać zwrotu VAT podróżnym tylko w niektórych przypadkach. Jeżeli nie ma takiej możliwości może korzystać z usług pośrednika, który spełnia określone wymagania. Sprzedawcy mogą dokonywać zwrotu pod warunkiem że ich obroty za poprzedni rok podatkowy wyniosły powyżej 400.000 zł oraz że dokonują zwrotu podatku wyłącznie w odniesieniu do towarów nabytych przez podróżnego u tego sprzedawcy, co wynika z art.127 ust.6 ustawy o VAT.

Zatem w tym przypadku, jeśli podatnik ma obroty powyżej 400.000 zł, może samodzielnie dokonywać zwrotu podatku. Do urzędu skarbowego należy złożyć informację na piśmie, że jest Sprzedawcą zapewniającym zwrot VAT podróżnym i poinformować naczelnika urzędu skarbowego o miejscu, gdzie podróżny dokonujący u nich zakupu towarów może odebrać podatek art.127 ust.4 pkt 1 i pkt 4 ustawy o VAT).

Prosimy pamiętać, że w przypadku, gdy podatnik sprzedawca chce samodzielnie dokonywać zwrotu musi:

  1. pozostawać zarejestrowany jako podatnik podatku VAT (nie może być to podatnik korzystający ze zwolnienia podmiotowego),

  2. prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących,

  3. poinformować naczelnika urzędu skarbowego na piśmie, że jest sprzedawcą zapewniającym zwrot VAT podróżnym;

  4. zapewnić podróżnym pisemną informację o zasadach zwrotu podatku w czterech językach: polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim;

  5. oznaczyć punkty sprzedaży znakiem informującym podróżnych o możliwości zakupu w tych punktach towarów, od których przysługuje zwrot podatku (znakiem zgodnym z wymogami formalnymi);

  6. poinformować naczelnika urzędu skarbowego o miejscu, gdzie podróżny dokonujący u nich zakupu towarów może odebrać podatek.

Sprzedawca nie wystawia faktury korygującej, bowiem dla podróżnego, który korzysta z systemu tax-free nie wystawia faktury. Sprzedawca wystawia dokument tax-free (dokument „Zwrot VAT dla podróżnych”) w sklepie i wręcza go podróżnemu w momencie dokonywania przez niego zakupów. Natomiast podróżny w momencie opuszczania terytorium Unii Europejskiej okazuje wywożone towary celnikowi, który poświadcza ich eksport przybiciem właściwych pieczęci urzędu celnego na dokumencie tax-free.

I taki dokument jest podstawą zwrotu podatku.

Jan Falkowski

Podstawa prawna: art.127-130 ustawy z 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.