Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

KASY REJESTRUJĄCE

February 1, 2016

Zwrot towaru gdy potwierdzeniem zakupu jest wydruk z terminalu zapłaty kartą płatniczą

0 1758

Prowadzę sklep odzieżowy, ceny i sprzedawany asortyment często się powtarzają. Klientka chciała oddać towar, który z cała pewnością nie mógł być sprzedany w okresie widniejącym na wydruku z terminalu płatniczego (towar w tej samej cenie), ponieważ ostatnia sztuka charakterystycznej odzieży została sprzedana parę miesięcy wcześniej. Czy w takim przypadku mam prawo dokonać korekty obrotu na kasie fiskalnej, gdy klient nie ma paragonu, ale dysponuje potwierdzeniem zapłaty kartą?

ODPOWIEDŹ

Może Pan dokonać korekty podatku należnego, jeżeli w sposób niebudzący wątpliwości może Pan udokumentować fakt zwrotu zakupionego u Pana towaru

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 111 ust. 3a ustawy o podatku od towarów i usług sprzedawcy rejestrujący obrót i kwotę podatku należnego za pomocą kas fiskalnych mają obowiązek drukować i wydawać nabywcy oryginał paragonu.

W przypadku zwrotu zakupionego towaru warto mieć paragon, ponieważ znacznie uprości to procedury reklamacyjne. Należy jednak podkreślić, iż oryginał paragonu nie jest jedynym potwierdzeniem zakupu towaru i jednocześnie jedynym dokumentem umożliwiającym jego zwrot. Jednak w przypadku jego braku, to klient musi okazać inne dowody potwierdzające fakt zakupu towaru w danym sklepie.

Pamięć fiskalna to urządzenie zawierające elektroniczny nośnik danych, umożliwiające jednokrotny, nie zmienialny zapis danych pod kontrolą programu pracy kasy, które są nieusuwalne bez zniszczenia samego urządzenia, oraz wielokrotny odczyt tych danych (§2 pkt 11 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących). Ta cecha pamięci fiskalnej powoduje brak możliwości zarejestrowania w kasie rejestrującej zwrotu lub reklamacji towarów, co znalazło również potwierdzenie w zapisie § 3 ust. 3 w/w rozporządzenia, zgodnie z którym, nie ewidencjonuje się zwrotów towarów i uznanych reklamacji towarów i usług. W związku z powyższym podatnik musi prowadzić ewidencję korekt.

Na podstawie § 3 ust. 4 rozporządzenia zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, które skutkują zwrotem całości lub części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, ujmuje się w odrębnej ewidencji zawierającej:

  1. datę sprzedaży,

  2. nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy,

  3. termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi,

  4. wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży,

  5. zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży,

  6. dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży,

  7. protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

Biorąc pod uwagę zapis § 3 ust. 4 pkt 6 należy stwierdzić, iż ustawodawca nie określił jednoznacznie czy jako dokument sprzedaży należy wyłącznie traktować paragon fiskalny. Zgromadzenie przez podatnika innych dowodów, z których jednoznacznie wynika, że zwracany przez klienta towar stanowi produkt sprzedany w jego sklepie, może stanowić podstawę do zapisów w ewidencji zwrotów, o której mowa powyżej. Organa podatkowe w wydawanych interpretacjach dopuszczają w takich przypadkach oparcie się na innych dowodach np. oryginalnej metce, odszukanie na rolce kasy lub w pamięci fiskalnej danych konkretnej operacji sprzedaży i ich czytelne wydrukowanie, potwierdzona karta gwarancyjna, wydruk z terminala (interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach znak IBPP3/4512-620/15/KG z dnia 8 grudnia 2015r.). Takie dowody identyfikują sprzedawcę i są wystawione przez niego już w momencie sprzedaży zwracanego w późniejszym terminie towaru, a więc niewątpliwie potwierdzają i do-wodzą, że ten towar został zakupiony w danym dniu, u danego sprzedawcy. Jeśli sprzedawca uznaje zwracany towar za swój potwierdzeniem zwrotu może być również korespondencja mailowa pomiędzy stronami lub nawet oświadczenie klienta (np. z da-nymi adresowymi, numerem telefonu) dotyczące zakupu i zwrotu towaru stosowane w przypadku np. zagubienia oryginału paragonu lub jego wyblaknięcia.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie określają szczególnych regulacji związanych z zasadami i dopuszczalnością odstąpienia od umowy sprzedaży, jak i dodatkowych szczególnych warunków co do trybu realizacji zwrotów. W wyniku przyjęcia zwrotu towaru lub jego reklamacji – wartość widniejącą na wydrukowanym po zakończeniu miesiąca raporcie okresowym (miesięcznym) z kasy fiskalnej trzeba pomniejszyć o kwotę korekty w celu określenia prawidłowej wysokości podatku należnego. W tych przypadkach podatnik ma również prawo dokonać odpowiedniego zmniejszenia podstawy opodatkowania w podatku VAT. Zgodnie z art. 29a ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług podstawę opodatkowania zmniejsza się m.in. o wartość zwróconych towarów.

W przypadku wystąpienia wątpliwości, że płatność może nie być bezpośrednio powiązana z konkretną transakcją np. wielu klientów mogło nabyć identyczny asortyment w identycznej cenie, lub tak jak w sytuacji opisanej w pytaniu zwracany towar nie mógł być sprzedany w tym dniu, ponieważ od dawna nie był dostępny w sprzedaży w sklepie podatnika, gdy dokumentem potwierdzającym dokonanie sprzedaży jest jedynie przedstawiony przez klienta detalicznego dowód zapłaty kartą płatniczą, dowód taki nie jest wystarczający w rozumieniu § 3 ust. 4 pkt 2 i 6 rozporządzenia w sprawie kas fiskalnych i zdaniem Redakcji nie uprawniania Pana do dokonania korekty podatku należnego.

Podsumowując, podatnik rejestrujący sprzedaż przy zastosowaniu kasy fiskalnej ma prawo do skorygowania obrotu o wartość zwróconych towarów w sytuacji przedstawienia przez klienta detalicznego dowodu zapłaty kartą płatniczą, jeżeli sam lub wraz z innym dokumentem umożliwi jednoznaczną identyfikację zwracanego towaru i na podstawie prowadzonej przez siebie dokumentacji posiada dowody potwierdzające ten stan rzeczywisty, a także w sposób niebudzący wątpliwości może wykazać fakt zwrotu towaru. Ponieważ na podatniku spoczywa ciężar udowodnienia, że faktycznie doszło do zwrotu towaru to w przypadku, gdy nie jest Pan w stanie ustalić czy zwracany lub reklamowany towar w rzeczywistości jest towarem zakupionym w tym czasie w Pana sklepie to nie można obniżyć podstawy opodatkowania o wartość zwróconych towarów.

Podstawa prawna: art. 29a ust. 10 pkt 2, art. 111 ust. 3a ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, §2 pkt 11, § 3 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 roku w sprawie kas rejestrujących.

Anna Kassian