Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Jestem podatnikiem VAT, prowadzę sprzedaż artykułów do wykańczania wnętrz, dla klientów indywidualnych sprzedaż ewidencjonowana jest na kasie fiskalnej. Prowadzę ewidencję, w której zapisuję zwroty towarów i uznane reklamacje. Zdarza się, że klient chce zwrócić towar, a nie ma paragonu. Przed dokonaniem zwrotu dokładnie sprawdzam czy asortyment zwracanego towaru został sprzedany w danym dniu w moim sklepie (posiadam papierowe kopie paragonów wydawanych klientom). Ponadto, klient składa oświadczenie, że towar kupił w moim sklepie (podaje datę) i zgubił paragon. Czy w takiej sytuacji mogę pomniejszyć podatek VAT od sprzedaży?

ODPOWIEDŹ

Tak, posiadanie wiarygodnych dowodów potwierdzających zwrot lub reklamację towarów przy braku oryginału paragonu uprawniają do pomniejszenia obrotu oraz podatku należnego.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art.29a ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest (z pewnymi wyjątkami) wszystko co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Natomiast zgodnie z art. 29a ust.10 pkt 2 ww. ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o m.in. wartość zwróconych towarów.

Zasady ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kas fiskalnych wynikają z § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 roku w sprawie kas rejestrujących. Stosownie do § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, podatnicy są obowiązani prowadzić ewidencję każdej sprzedaży oraz zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 1 są zobowiązani do wydania kupującemu, bez jego żądania, paragonu fiskalnego.

Paragonem fiskalnym jest wydrukowany przez kasę dla klienta w momencie sprzedaży dokument, potwierdzający dokonaną transakcję sprzedaży (§ 2 ust. 12 rozporządzenia).

Każda kasa zawiera tzw. pamięć fiskalną, czyli urządzenie zawierające elektroniczny nośnik danych, umożliwiające jednokrotny, nie zmienialny ich zapis kontrolowany przez program pracy kasy. Dane te można wielokrotnie odczytywać ale nie można ich usunąć bez zniszczenia urządzenia.

Z uwagi na tą cechę kasy nie ma możliwości zarejestrowania na niej zwrotów towaru. Aby skutecznie udokumentować zwroty towaru lub uznane reklamacje, a w konsekwencji obniżyć podatek naliczony wykazywany w deklaracji VAT, należy prowadzić odrębną ewidencję.

Zgodnie z § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia ewidencja zwrotów towarów oraz uznanych reklamacji towarów i usług, które skutkują zwrotem całości lub części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, powinna zawierać:

  • datę sprzedaży;

  • nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy;

  • termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi;

  • wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży;

  • zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego – w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży;

  • dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży;

  • protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

Z powyższych zapisów wynika, że warunkiem zmniejszenia podstawy opodatkowania z tytułu zwrotu towaru jest, między innymi, posiadanie dokumentu potwierdzającego dokonanie sprzedaży. Należy zauważyć, iż przepisy nie określają wprost, że dokumentem takim powinien być wyłącznie oryginał paragonu fiskalnego. W przypadku gdy klient posiada taki paragon, tożsamość zwracanego towaru nie budzi wątpliwości. Jednakże jego brak np. z powodu zagubienia nie przesądza o możliwości ustalenia dokonania sprzedaży na podstawie innych dokumentów.

Jeżeli przed przyjęciem zwrotu towaru podatnik bezsprzecznie ustali na podstawie kopii paragonów, że dany asortyment towaru został sprzedany przez sklep w danym dniu, klient złoży oświadczenie z podaniem swoich danych osobowych, iż przedmiotowy towar zakupił w sklepie podatnika z podaniem dnia zakupu, a paragon zgubił, to po przyjęciu zwrotu będzie istniała możliwość zmniejszenia podstawy opodatkowania i w konsekwencji podatku należnego.

Takie samo stanowisko wynika z interpretacji nr IPPP2/443-524/13-3/MAO z dnia 18 czerwca 2013 roku wydanej w podobnej sprawie przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

Emilia Wach