Co z VAT za stroje sportowe z logo firmy

VAT naliczony i należny

Firma będąca spółka z o.o. zakupiła stroje sportowe ze swoim logo dla firmowej drużyny piłkarskiej, która będzie w nich rozgrywała turnieje w piłkę nożną.  Czy można odliczyć VAT i czy można również naliczyć? Dodatkowo firma brała udział w giełdzie towarowej i wynajęła hostessę. Czy można odliczyć VAT od tej faktury, czy to są koszty dla firmy?

ODPOWIEDŹ

Spółce przysługuje odliczenie VAT z tytułu zakupu koszulek. Jeśli wartość jednostkowa koszulki jest niższa niż 100 zł, wówczas spółka nie musi naliczać Vat, ale musi prowadzić ewidencję, kto koszulkę z logo otrzymał. Jeśli natomiast wartość przekazanej pracownikowi koszulce przekracza jednostkowo 100 zł, wówczas spółka musi naliczyć VAT należny i wykazać go w deklaracji VAT-7.

Spółka może także odliczyć VAT naliczony z faktury za udział w giełdzie towarowej.

Wydatki związane z zakupem koszulek, jak i udział w targach są kosztem uzyskania przychodów w podatku dochodowym.

UZASADNIENIE

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  • przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

  • wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Powyższego przepisu nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Należy pamiętać, że przez prezenty o małej wartości rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  • o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

  • których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Te wydatki są kosztem w rozumieniu ustawy o CIT, ponieważ nie są wyłączone na mocy art. 16 ust. 1 pkt 28 (nie są kosztami reprezentacji). Podobne to zagadnienie prezentuje Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 9 listopada 2016 r. , sygn. II FSK 2293/16. Drobne prezenty wręczane kontrahentom lub potencjalnym kontrahentom, o ile opatrzone są logo firmy, winny być traktowane jako przedmioty reklamowe, a wydatki na ich nabycie winny być uważane za wydatki na reklamę, a nie za wydatki na reprezentację, o których mowa w art.16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p., wyłączone z kosztów uzyskania przychodów.

To samo dotyczy udziału w targach, ponieważ takie wydarzenie jest związane z działalnością gospodarczą spółki i ma na celu zwiększenie przychodów.

Radosław Stępień

Adwokat, radca prawny

Podstawa prawna: art. 7 ust. 2 , art. 86 ust.1 ustawy z 11 marca 1994 r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1221 z późn.zm.), art. 15 ust.1, art. 16 ust.1 pkt 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz U. z 2018 r. poz. 1036 z późn.zm.).

Przypisy