Czy po obowiązkowej wymianie kasy na kasę on-line dotychczas stosowaną kasę można używać jako kasę rezerwową

KASY REJESTRUJĄCE

Świadczę wyłącznie usługi napraw pojazdów samochodowych dla osób prywatnych. Czy mogę zostawić elektroniczną kasę jako zapasową po wymianie na kasę online?

Odpowiedź

Nie, ponieważ od dnia 1 stycznia 2020 roku do świadczenia usług naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania, oraz w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów mogą być stosowane wyłącznie kasy online (dotyczy to również kas rezerwowych).

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 111 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli z przyczyn niezależnych od podatnika nie może być prowadzona ewidencja sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, podatnik jest obowiązany ewidencjonować sprzedaż przy zastosowaniu rezerwowej kasy rejestrującej. W przypadku gdy ewidencjonowanie sprzedaży przy zastosowaniu rezerwowej kasy rejestrującej jest niemożliwe, podatnik nie może dokonywać sprzedaży. 
Z art. 145b ust. 1 pkt 1 lit. a ww. ustawy wynika natomiast, iż podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie do  31 grudnia 2019 r.:

  • do świadczenia usług naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania, oraz w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów.

Powyższy przepis ma zastosowanie tylko do kas rejestrujących, przy zastosowaniu których jest prowadzona ewidencja sprzedaży w/w towarów lub świadczenia usług.
Czytelnik świadcząc usługi napraw pojazdów silnikowych może stosować kasę z elektronicznym zapisem kopii do ewidencjonowania tych usług tylko do 31 grudnia 2019 roku, zatem od dnia 1 stycznia 2020r. ma obowiązek ewidencjonowania sprzedaży tylko przy pomocy kas online i dotyczy to również kas rezerwowych jeśli Czytelnik takie posiada. Powoduje to, że następuje zakończenie pracy w trybie fiskalnym „starych” kas.
Sposób postępowania w przypadku zakończenia pracy w trybie fiskalnym kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii został określony w Oddziale 5 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących.
Z § 34 ww. rozporządzenia wynika, iż w  przypadku zakończenia używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, Czytelnik:

  1. wystawia raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny),
  2. niezwłocznie, przy pomocy serwisanta, dokonuje odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządza z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia,
  3. składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego,
  4. sporządza i składa, wraz z protokołem, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia. 

W wyniku złożenia przez Czytelnika protokołu z odczytu pamięci fiskalnej kasy oraz wniosku o wyrejestrowanie kasy naczelnik urzędu skarbowego dokona wykreślenia jej z Centralnej Ewidencji Kas Rejestrujących (CEKR).
Podsumowując, ponieważ od dnia 1 stycznia 2020 roku Czytelnik nie może ewidencjonować sprzedaży przy zastosowaniu kas z papierowym lub elektronicznym zapisem kopii to nie ma możliwości przeznaczyć dotychczas stosowanej kasy na kasę rezerwową, ponieważ w przypadku awarii wymienionej i stosowanej najpóźniej od dnia 1 stycznia 2020r. kasy online i tak nie będzie mógł użyć starej kasy z elektronicznym zapisem kopii. W związku z faktem, że kasa ta powinna zakończyć z końcem 2019r. pracę w trybie fiskalnym, to obowiązkiem Czytelnika będzie niezwłoczne dokonanie odczytu pamięci kasy przy pomocy uprawnionego serwisanta i sporządzenie z tej czynności protokołu oraz w terminie 5 dni dostarczenie go z wnioskiem o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas do właściwego urzędu skarbowego.


Podstawa prawna: art. 111 ust. ust. 3, art. 145b ust. 1 pkt 1 lit. a i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, § 34 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019r. w sprawie kas rejestrujących.

Przypisy