Od niedawna spółka cywilna prowadzi hurtownie alkoholi. W związku z tym niekiedy prowadzimy niewielkie kampanie propagujące nowe marki alkoholi, w tym wódek pochodzących z Korei i Chin. W ramach tych promocji w wybranych sklepach przekazujemy butelki wódki swoim kontrahentom. Czy w tej sytuacji przekazany alkohol (jego wydanie) należy zaewidencjonować przy pomocy kasy fiskalnej?
Odpowiedź
W przypadku, gdy przekazanie alkoholu spełnia warunki do uznania go za prezenty o małej wartości lub próbki wówczas czynność ta nie podlega opodatkowaniu VAT i ewidencji na kasie fiskalnej. W przeciwnym razie przekazanie należy opodatkować stawką VAT w wys. 23% i zaewidencjonować na kasie fiskalnej.
Uzasadnienie
Za pomocą kasy fiskalnej ewidencjonuje się sprzedaż, także tę zwolnioną dokonywaną na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zgodnie z art.2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 2 ustawy przez dostawę towarów, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- wszelkie inne darowizny jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Przepisu tego nie stosuje się jednak do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.
W opisanej w pytaniu sytuacji mamy do czynienia z bezpłatnym przekazaniem towarów - prezentów o małej wartości i jest to związane z działalnością gospodarczą podatnika. Taka forma reklamy ma niewątpliwie cel zwiększenia przychodów z działalności prowadzonej przez spółkę. Przez prezenty o małej wartości rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
- o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
- których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny n...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
- Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
- Nielimitowane konsultacje
- ...i wiele więcej!
Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.