Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Czynności podejmowane przez podatnika i serwis związane z awarią kasy

Artykuły | 28 listopada 2019 | NR 96
0 931

Stosowana od roku do ewidencjonowania kasa z papierowym zapisem kopii uległa awarii. Jaka może być przyczyna, jakie czynności muszę dokonać, aby moc ją dalej użytkować, czy konieczna jest interwencja serwisu, czy mogę w niej wymienić pamięć w przypadku braku możliwości jej naprawy? Kiedy składam wniosek o jej wyrejestrowanie?

Odpowiedź

W nielicznych przypadkach Czytelnik może sam próbować rozwiązać zaistniały problem, jednakże najczęściej niezbędna jest interwencja uprawnionego serwisu lub serwisu głównego. Jeśli kasa zostanie naprawiona, to Czytelnik może ją nadal użytkować aż do wyczerpania pamięci fiskalnej, w przeciwnym przypadku kasa musi być zlikwidowania, ponieważ pamięć w kasach z papierowym zapisem kopii nie podlega już wymianie. Z chwilą zakończenia używania kasy, niezwłocznie należy dokonać odczytu pamięci fiskalnej i sporządzić  protokół z odczytu. Należy również złożyć wniosek o wyrejestrowanie kasy.

Uzasadnienie

Sytuacja w której dochodzi do awarii kasy prowadzi do przerwania sprzedaży i naraża na straty finansowe podatnika. Jeżeli kasa jest niesprawna, nie ma możliwości kontynuowania sprzedaży do momentu, aż problem zostanie rozwiązany, chyba że Czytelnik posiada kasę rezerwową (art. 111 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług). Jednym usterkom można zaradzić samodzielne, inne wymagają interwencji serwisu.
Przypadki w których Czytelnik może samodzielnie rozwiązać problem to np.: 

  • zawieszenie urządzenia fiskalnego – wyłączamy urządzenie, odłączamy baterię, a następnie ponowne podpinamy i uruchamiamy kasę. W rezultacie, często zaczyna ona prawidłowo funkcjonować,
  • nieprawidłowa praca mechanizmu drukującego - może zależeć od niekorzystnego środowiska np. nadmierne zanieczyszczenie - można przedmuchać mechanizm drukujący za pomocą sprężonego powietrza, gdy taki zabieg nie pomaga, należy zwrócić się o pomoc do serwisu bez dalszej ingerencji w urządzenie,
  • przyczyną awarii mogą być błędy popełniane przez osoby korzystające z kasy fiskalnej – np. wypuszczanie przez kasę pustego papieru. Awaria w takim przypadku wynika z pomyłki użytkownika, który w nieodpowiedni sposób umieścił materiały eksploatacyjne w mechanizmie drukującym. W konsekwencji, kasa nie pracuje z termiczną stroną papieru, przez co wystawienie paragonu z nadrukowanymi danymi staje się niemożliwe. 

W przypadku poważniejszych uszkodzeń mechanicznych czy przypadkowego zalania niezbędna jest interwencja serwisu np. w przypadku komunikatu - błąd pamięci fiskalnej. Jeżeli taka informacja pojawi się na wyświetlaczu, powinniśmy niezwłocznie poinformować o tym fakcie serwis. Jednakże dostęp do pewnych podzespołów kasy fiskalnej, odpowiedzialnych za prawidłowe rejestrowanie i przechowywanie danych o prowadzonej ewidencji obrotu są niedostępne dla firmy, która serwisuje kasę rejestrującą podatnika, problemem może także być sytuacja gdy naprawa wymaga zorganizowania nietypowych części kasy. Każda awaria, która nie pozwala na prawidłowe ewidencjonowanie powoduje wadę, zmuszającą Czytelnika do jej usunięcia.
Obowiązkiem podatnika używającego kasę jest m.in:

  • sprawdzanie poprawności pracy kasy, ze szczególnym uwzględnieniem prawidłowego zaprogramowania nazw towarów i usług, stawek podatku, waluty ewidencyjnej wraz z jej symbolem i wartością przelicznika, wskazań daty i czasu oraz właściwego przypisania nazw towarów i usług do stawek podatku lub zwolnienia od podatku,
  • niezwłoczne zgłaszanie podmiotowi prowadzącemu serwis każdą nieprawidłowość w pracy kasy (§ 9 ust. 1 pkt 1,2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących).

W sytuacji awaryjnej serwis kas należy podjąć nie później niż w ciągu 48 godzin od chwili zgłoszenia żądania dokonania serwisu przez Czytelnika, chyba że uprawniony serwis dokonał z nim innych ustaleń (§ 51 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących).
Niestety nie każdą awarię nawet w przypadku ingerencji serwisu głównego można usunąć, zachodzi w takim przypadku konieczność wymiany modułu fiskalnego lub całkowita likwidacja stosowanego przez podatnika urządzenia. Serwis podczas ingerencji we wstępnej ocenie może poinformować podatnika o możliwości usunięcia awarii kasy i wariantach postępowania związanych z opłacalnością dalszego jej stosowania. Jeśli Czytelnik zdecyduje się na likwidację urządzenia to taka sytuacja spowoduje w związku z zakończeniem używania kasy z papierowym zapisem kopii obowiązek:

  1. wystawienia raportu fiskalnego dobowego i raportu fiskalnego okresowego (miesięczny),
  2. niezwłocznego, przy pomocy serwisanta, odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządzenia z tej czynności protokołu, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia,
  3. złożenia protokołu z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego,
  4. złożenia, wraz z w/w dokumentami, do właściwego urzędu skarbowego wniosku o wyrejestrowanie...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.