Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Dotacja na pokrycie kosztów montażu zestawów solarnych

Artykuły | 27 stycznia 2021 | DODATEK NR 11
0 710

Z uwagi na zaistnienie bezpośredniego związku pomiędzy otrzymanymi wpłatami, a zindywidualizowanymi świadczeniami na rzecz właścicieli nieruchomości, świadczenia, które wykonała Gmina w zamian za otrzymane wpłaty stanowią odpłatne świadczenie usług i podlegają opodatkowaniu VAT. Podstawą opodatkowania z tytułu świadczonych przez Gminę usług jest kwota należna, w postaci wpłaty, którą wpłaci biorący udział w projekcie oraz środki otrzymane przez Gminę od podmiotu trzeciego na realizację ww. projektu w części w jakiej mają bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług pomniejszone o kwotę podatku należnego. Po opodatkowaniu wpłat dokonanych przez właścicieli nieruchomości z tytułu montażu zestawów solarnych, czynności przekazania właścicielom nieruchomości prawa własności ww. zestawów solarnych z chwilą zawarcia przez Gminę z właścicielami umów sprzedaży tych zestawów solarnych, nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT. Obowiązek podatkowy dla otrzymanej dotacji powstaje z chwilą jej otrzymania w całości lub w części.

Stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z 19 stycznia 2021 roku, nr 0113-KDIPT1-3.4012.776.2020.2.MWJ.

Sytuacja Podatnika

Miasto jest podatnikiem VAT. Miasto realizowało w roku 2015 projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007- 2013 (...). Realizując Projekt, Miasto wypełniało swoje zadania ustawowe.  Inwestycja polegała na zakupie i montażu instalacji solarnych systemów grzewczych centralnej wody użytkowej, które zamontowano na obiektach mieszkalnych i budynkach użyteczności publicznej, będących własnością Miasta. 
W ramach Projektu, Miasto zawarło z każdym z Właścicieli następujące umowy: umowę regulującą wzajemne prawa i obowiązki stron związane z montażem systemów solarnych oraz umowę użyczenia części nieruchomości Właściciela dla potrzeb realizacji Projektu. Zgodnie z umową, Miasto zobowiązało się zabezpieczyć rzeczowo realizację Projektu, tj.: wyłonić wykonawcę instalacji oraz inspektora nadzoru inwestorskiego zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, ustalić harmonogram montażu instalacji, sprawować na bieżąco nadzór nad przebiegiem prac montażowych, przeprowadzić odbiór końcowy oraz rozliczyć finansowo Projekt. Zgodnie z ww. umową, po zakończeniu prac montażowych wyposażenie i urządzenia wchodzące w skład zestawu solarnego pozostaną własnością Miasta przez co najmniej 5 lat od dnia zatwierdzenia końcowego wniosku o płatność z realizacji Projektu. Miasto nieodpłatnie użyczyło Właścicielom wyposażenie i urządzenia wchodzące w skład zestawu solarnego do korzystania zgodnie z przeznaczeniem na okres trwania umowy. Na podstawie zawartej umowy, Właściciele budynków mieszkalnych zobowiązali się partycypować w kosztach realizacji Projektu w wysokości 15% kosztu kwalifikowalnego. Właściciele nieruchomości zostali zobowiązani do wpłat zaliczek.
W 2015 roku Miasto zrealizowało Projekt. W rezultacie dokonano montażu solarnych systemów grzewczych centralnej wody użytkowej w 6 budynkach użyteczności publicznej, będących własnością Miasta i 851 obiektach mieszkalnych Właścicieli.
Według postanowień umowy, dofinansowanie przyznano na określoną działalność Miasta tj. pokrycie kosztów kwalifikowalnych Projektu, takich jak: opracowanie studium wykonalności; zakup i montaż systemów solarnych; zakup i montaż systemu pomiaru i monitoringu; zaangażowanie inspektora nadzoru; opracowanie platformy internetowej; promocja projektu.
Warunki umów zawarte w ramach realizacji projektu były jednakowe dla osób/podmiotów, które uczestniczyły w projekcie za odpłatnością. Nie zawierano umów z jednostkami organizacyjnymi Miasta. Wysokość wpłat osób/podmiotów uczestniczących w Projekcie była uzależniona od kosztów montażu instalacji solarnej przypadających na dany budynek. Miasto nabywało usługi we własnym imieniu.

Stanowisko Dyrektora

  1. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi. Zgodnie art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.