Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

KASY REJESTRUJĄCE

31 marca 2016

Ewidencja za pomocą kasy rejestrującej usług związanych z wyżywieniem

0 781

Prowadzę małą gastronomię, często zdarzają się sytuacje, że klient kupuje posiłek, należność zostaje wprowadzona do kasy, klient płaci i otrzymuje paragon. W czasie oczekiwania na zamówiony zestaw zmienia zamówienie lub w ogóle z niego rezygnuje (np. w sytuacji długiego oczekiwania). Jak mam w takim przypadku dokumentować sprzedaż?

ODPOWIEDŹ

Należy ewidencjonować na kasie należność dopiero po wydaniu zamówienia i otrzymaniu gotówki, a w przypadkach, gdy przyjęto tryb postępowania jak opisano w pytaniu klient powinien zwrócić paragon z adnotacją o zmianie zamówienia natomiast Czytelnik dokonuje korekty tej transakcji dokumentem księgowym ujmując go w odrębnej ewidencji korekt, a wartość nowego zamówienia zaewidencjonuje na kasie po jego wydaniu i otrzymaniu należnej zapłaty.

UZASADNIENIE

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 1 tej ustawy sprzedawcy rejestrujący obrót i kwotę podatku należnego za pomocą kas fiskalnych mają obowiązek drukować i wydawać nabywcy oryginał paragonu. Ewidencję korekt wprowadziło rozporządzenie Ministra Finansów z 14 marca 2013 roku w sprawie kas rejestrujących. Na podstawie § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia zwroty towarów i uznane reklamacje towarów i usług, które skutkują zwrotem całości lub części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, ujmuje się w odrębnej ewidencji zawierającej:

  1. datę sprzedaży,

  2. nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy,

  3. termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi,

  4. wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży,

  5. zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży,

  6. dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży,

  7. protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie usług związanych z wyżywieniem świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne powinien być obrany następujący tryb postępowania:

  1. Klient składa zamówienie i oczekuje na jego realizację,

  2. Klient odbiera zamówienie, płaci a sprzedawca przyjmuje zapłatę i dopiero po otrzymaniu zapłaty nabija należność na kasę fiskalną, drukuje paragon i wydaje go klientowi.

Taki sposób postępowania nie będzie powodował opisywanych wyżej komplikacji, ponieważ gdy zamawiający zmieni złożone zamówienie lub nawet z niego całkowicie zrezygnuje to nie będzie konieczności korygowania transakcji.

Należy przypomnieć, iż pamięć fiskalna to urządzenie zawierające elektroniczny nośnik danych, umożliwiające jednokrotny, niezmienialny zapis danych pod kontrolą programu pracy kasy, które są nieusuwalne bez zniszczenia samego urządzenia, oraz wielokrotny odczyt tych danych (§ 2 pkt 11 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących). Ta cecha pamięci fiskalnej powoduje brak możliwości zarejestrowania w kasie rejestrującej zwrotu lub reklamacji towarów i usług, co znalazło również potwierdzenie w zapisie § 3 ust. 3 rozporządzenia. W związku z powyższym podatnik musi prowadzić opisywaną powyżej ewidencję korekt.

Potwierdzeniem powyższego twierdzenia są również zapisy § 14 ust. 1 pkt 20 a, b i c - rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 27 sierpnia 2013r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, które stanowią, że program pracy kasy mu...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.