Szukanie zaawansowane

Szukanie wraz z odmianą wyrazów
Wstaw * (gwiazdka) po wpisaniu początku wyrazu
np. podatk*, aby znaleźć podatkami, podatkach itd.

Dokładne dopasowanie
Wpisz wyrażenie w cudzysłowie.
Na przykład: "podatek dochodowy".

Wykluczenie wyrażenia
Wstaw - (minus) przed słowem, które chcesz wykluczyć. Na przykład: "sprzedaż -towar"

Brak wyników

Od 2013 roku jesteśmy centralizowani pod względem VAT. Wszystkie faktury zakupu jednostek budżetowych są wystawiane na: nabywca Gmina (jej nazwa, adres i NIP), a odbiorca: jednostka organizacyjna Gminy (jej nazwa i adres), ale tylko te faktury nabycia, które są związane z działalnością gospodarczą i są ujmowane w rejestrach zakupu. Ostatnio spotkaliśmy się z gminą, która po scentralizowaniu wszystkie faktury nabycia jednostek organizacyjnych związane z działalnością gospodarczą jak i również związane z działalnością publiczną (statutową) są wystawiane na Gminę. Proszę o informację czy robimy to prawidłowo.

ODPOWIEDŹ

Po centralizacji rozliczeń VAT, między sprzedawcą i nabywcą w treści dokumentów wystawianych oraz otrzymywanych przez Gminę winna figurować Gmina z uwidocznionym jej numerem NIP, a dodatkowo mogą być zamieszczane informacje w postaci nazwy konkretnej jednostki organizacyjnej.

UZASADNIENIE

Centralizacja „obowiązkowa” od 1 stycznia 2017 oznacza, że całość rozliczeń przejmuje gmina, czyli wszelkie czynności podlegające opodatkowaniu VAT wykonywane przez gminne jednostki organizacyjne, będą czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT przez ich macierzyste gminy oraz wszystkie zakupy towarów i usług dokonywane przez gminne jednostki organizacyjne będą zakupami dokonywanymi przez ich macierzyste gminy (czyli wszystkie faktury wystawiane na gminy).

Jak wynika z uzasadnienia do projektu z dnia 14 stycznia 2016 roku ustawy o zasadach rozliczeń w podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków europejskich przez jednostki samorządu terytorialnego oraz o zmianie ustawy o finansach publicznych „w okresie przejściowym, jeżeli dokonanie dostawy towarów tub wykonanie usługi nastąpi do 31 grudnia 2016 roku, i faktura zostanie wystawiona w terminie do 31 grudnia 2016 roku to powinna być wystawiona na jednostkę budżetową lub zakład budżetowy (jeśli jeszcze nie nastąpiła centralizacja). Jeśli faktura będzie wystawiona po tej dacie to powinna być wystawiona na jednostkę samorządu terytorialnego, z ewentualnym wskazaniem jakiej jednostki organizacyjnej nabycia te dotyczą. Jeśli dostawa towarów lub wykonanie usługi nastąpi po 31 grudnia 2016 r. to faktura powinna być wystawiona już na jednostkę samorządu terytorialnego (z ewentualnym wskazaniem jednostki organizacyjnej, tak aby jednoznacznie można było dokonać jej przyporządkowania księgowego).

Po centralizacji rozliczeń na fakturach wystawianych na jednostkę samorządu terytorialnego (np. gminę) z uwidocznionym jej numerem NIP będą mogły być zamieszczane dodatkowe informacje w postaci nazwy konkretnej jednostki organizacyjnej (np. szkoły), której będą dotyczyły rozliczenia (przykładowo rozliczenie za media). Tak wystawiona faktura będzie stanowiła podstawę do...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz cyfrowych wydań magazynu
  • Dostęp online do aktualnych i archiwalnych wydań czasopisma oraz dostęp do dodatkowych materiałów
  • Nielimitowane konsultacje
  • ...i wiele więcej!

Jeśli jesteś Prenumeratorem, zaloguj się, aby przeczytać artykuł w całości.